Altimeter 2012 Rapport Social Media Management Systemen

6 januari 2012, 07:32

Eerder schreef ik al twee uitgebreide artikelen over: Social Media Monitoring & Marketing Tools en Social Media Tools & Listening Centers 2011.

Het gisteren door Jeremiah Owyang namens Altimeter gepubliceerde rapport: A Strategy for Managing Social Media Proliferation sluit hier naadloos op aan. Het rapport is gebaseerd op onderzoek bij 144 corporates, 32 vendors en 71 experts en is een aanrader als je op het punt staat een social media management systeem aan te schaffen.

Ondernemingen met meer dan 1000 medewerkers hebben gemiddeld 178 social media accounts. Met die aantallen ontkom je niet aan een social media management systeem. Het is een must om overzicht te houden, je activiteiten te kunnen beoordelen op basis van KPI’s en last but not least om een eenduidige customer experience te bieden. Niet voor niets heeft het rapport deze ondertitel:

“Get account control now,using software and services— or risk a career of continual social media sanitation.”

Zoals ik in de eerdere genoemde twee artikelen ook al schreef geeft Altimeter ook aan dat er geen tool is die aan alle wensen voldoet. Social Media zelf is volop in ontwikkelen en de gehele markt van Social Media Management Systemen ook.

In het rapport staan de volgende 5 cases centraal.

Aan de hand van deze cases worden de onderzochte Social Media Management Systemen beoordeeld:

Als je dus bekijkt welke cases matchen met jouw specifieke situatie kun je aan de hand van bovenstaande overzicht een shortlist maken van voor jou interessante Social Media Management Systemen.

Besef echter dat het niet draait om de tools maar wat je er mee doet. Alles staat of valt met een goede Social Media Strategie. Als dat er nog niet is raad ik je aan te starten met het 17 stappenplan om te komen tot een Social Media Strategie.

Met de twee eerdere artikelen Social Media Monitoring & Marketing Tools en Social Media Tools & Listening Centers 2011 en dit rapport van Altimeter heb je een mooie set documentatie om de juiste keuzes te maken ten aanzien van de tools en je Social Media Strategie uit te voeren.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!