ReclameReview: Mentos Gum Breeze (Pre-roll van het Jaar 2011)

5 januari 2012, 11:20

Hebben jullie ook zo’n hekel aan pre-rolls? Je weet wel, als je op internet een video wilt bekijken omdat bijvoorbeeld Co Adriaanse net is ontslagen, moet je eerst een commercial bekijken voor je de video krijgt die je eigenlijk wilt zien. Sommige adverteerders snappen dat ze de internetkijker een beetje tegemoet moeten komen. Zoals Mentos doet met hun pre-roll voor Mentos Gum Breeze, een doorvertaling van hun tv-commercials. Deze pre-roll is verkozen tot Pre-roll van het Jaar 2011.

Credits:

Bureau: BBH London

De doelstelling:

De naamsbekendheid van Mentos Breeze verhogen.

De uitwerking:

Deze pre-roll van 15 seconden is een afgeleide van de tv-commercial. We zien hoe twee geliefden die op afstand van elkaar verkeren graag dicht bij elkaar willen zijn, zodat ze elkaars adem kunnen voelen. Mentos Gum Breeze zorgt daarvoor… maar dan wel op een absurde manier.

Het oordeel:

De clou van de pre-roll (en de commercial) is een tikje absurd, maar vooral onverwacht en grappig. Daardoor maakt hij indruk op iedereen die hem ziet. Niet voor niets is hij verkozen tot Pre-roll van het Jaar 2011. De kritiek die je vaak hoort bij grappige commercials is dat mensen de commercial wel onthouden, maar niet weten wie de adverteerder is. Daar heeft Mentos goed over nagedacht, want er staat de hele tijd een logo linksboven. Samen met de packshots moet dat toch wel voldoende zijn om de afzender van deze pre-roll duidelijk te maken. Ja, ik vind hem goed.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tim de Vrind

    Persoonlijk vind ik het juist jammer als de “clou” al de hele tijd in beeld staat. Vind het eerder een verzwakking dan versterking. Technisch is de TVC mooi gemaakt, maar de pre roll is toch gewoon terug gesneden naar een 15″ formaat en niet specifiek voor het Internet gemaakt….??


    6 januari 2012 om 06:54
    Hardcopy

    @Tim Klopt, dit is gewoon de TVC, maar dan in 15 seconden. Ik weet niet wat de criteria waren bij de verkiezing, maar blijkbaar was dat geen probleem.

    Dat de merknaam de hele tijd in beeld staat kan inderdaad voor minder verrassing zorgen, maar als de communicatiekracht daardoor verhoogd wordt, snap ik wel waarom dat gedaan is.


    6 januari 2012 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!