Nog meer Omroep bezuinigingen? Doe eens normaal VVD!

19 december 2011, 09:30

In het programma Eva Jinek op Zondag, verkondigde VVD media woordvoerster, Anouchka van Miltenburg, dat de Publieke Omroep nog eens 200 miljoen extra moet bezuinigen, omdat zij onder meer vindt dat de publieke TV zenders teveel herhalingen uitzenden. Volgens de Vice-fractievoorzitter forceert een lagere overheidsbijdrage de omroep om keuzes te maken en zich meer te richten op cultuur, achtergronden en documentaires. Met andere woorden, de omroepen moeten worden gedwongen om minder herhalingen uit te zenden om zodoende het aanbod van 1,2 en 3 de te vullen.

Daar zit natuurlijk wel wat in, maar om dan te stellen dat zenders te veel vakantie hebben, klinkt nogal wrang uit de mond van een vertegenwoordiger van een instituut dat zichzelf 15 weken (meer dan 70 dagen) per jaar met reces (vrij vertaald: vakantie) stuurt. Ik vraag me af welke Nederlander, zijn werkgever ervan kan overtuigen om daarmee akkoord te gaan.

Van Miltenburg zou gewoon moeten stellen dat een derde publieke TV zender moet worden afgeschaft. Maar neen, ze wenst deze beschikbaar te stellen aan de regionale en lokale omroep. Weer zoiets waarvan men zich moet afvragen of dat enig nut heeft, want vrijwel alle lokale en regionale omroepen zijn al te zien via de meeste aanbieders van TV diensten. En of dat geld bespaart, trek ik ten zeerste in twijfel. In de ogen van Van Miltenburg speelt vooral de nieuwsfunctie van de Publieke Omroep een essentiële rol. Betekent dat dan dat ze een soort CNN, of liever nog voor “rechts Nederland” een soort Fox News, moet worden? Ik mag het niet hopen, en verwacht dan ook dat coalitiepartner CDA en de Tweede Kamer, een blokkade zullen opwerpen.

Let wel, inmiddels wordt de eerste ronde van 200 miljoen aan bezuinigingen al doorgevoerd en zijn bij lange na nog niet alle consequenties doorgedrongen tot het grote publiek. In een vorig MF artikel heb ik al gewezen op de gevaren van de media bezuinigingswoede van dit kabinet en voorzie bij doorvoering van het nieuwe gedachtegoed van Van Miltenburg de definitieve ondergang van het publieke omroepbestel. Ik hoop dat politiek Den Haag zich realiseert, dat zonder publieke omroep zij het platform verliest, waardoor zij tegen lage kosten hun (her)verkiezingsboodschap direct in de huiskamer kunnen leveren. “Doe eens normaal, VVD” en concentreert U op belangrijker zaken.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

9 Reacties

    venturo

    Ik zie dat politiek populisme is doorgedrongen tot in de annalen van Marketingfacts! 😉

    De publieke omroep moet zichzelf opnieuw uitvinden en in het juiste tijdsbeeld plaatsen en dat gaat beter met met minder budget waardoor zij gedwongen wordt creatief met beperkende middelen om te gaan. Die derde zender sterft dan een natuurlijk dood. Al wil ik datvan die beperkte middelen wel wat nuanceren, de kosten van het managementkader binnen de publiek omroepen is is omgerekend naar een uitzenduur nog steeds ruim twee keer hoger dan bij de commerciële omroepen bijvoorbeeld.

    Knowing were to hit, knowing were to get, knowing were to cut…..


    19 december 2011 om 10:07
    johng

    @albert – wat populisme? de realiteit is dat de politiek zich steeds meer wil bemoeien met het beleid vd omroep of dat nu publiek of commercieel is. Let op straks zal DH in haar alomvattende wijsheid ook komen beperkingen voor internet.

    Was er nou sprake van kundigheid, dan a la, maar helaas de politiek voorziet zelden de verdere consequenties voor bedrijfsleven / samenleving.


    19 december 2011 om 10:30
    venturo

    John zolang de kosten voor de publiek omroep niet in verhouding zijn met de gevraagde performance mag de politiek zich wat mij betreft bemoeien met het bestel. Ik heb sympathie voor je beredenering maar denk dat de door jouw genoemde mogelijke beperkingen voor internet ontstaan door het onevenredig inzetten van het medium door diezelfde verkwistende omroepen die allemaal hun eigen (nano) dingetje blijven doen op het web en op TV. Nog los van het niet van deze tijd zijnde mechanisme van goedwillende verenigingen is het bestel ook na sanering en het samenvoegen van omroepen en omroepjes niet meer van deze tijd. Internet zou juist de basis moeten zijn voor een goedkoper publiek bestel. En daar faalt men opzichtig want ipv een solide fundament voor de 2.0 toekomst van het bestel te plaatsen heeft men een onsamenhangende kluwen van internet initiatieven in de markt geflikkerd. Politiek en bestuur zouden de NPO moeten zien als een modern media-ecosysteem die platform afhankelijk diensten aanbied. En dat laatste kan tegen veel lagere kosten.


    19 december 2011 om 10:45
    Puck Darlington

    Goeie zaak, want de media verdient genoeg met reklames en wat doen ze ermee??Porno uitzenden en goedkope hoeren op de tv , en mijn kids moeten dat zien..WEG MET ALLE TV zenders..we hebben Youtube.

    Alleen het feit al dat TV zenders niet eens behoorlijk nieuws uit Suriname kan laten zien dat terwijl er 100000plus Surinamers hier wonen laat al hun arrogantie zien..

    Vooral OOG TV en OOG Radio mogen ze wat mij betreft afschaffen..want die zijn GOOD 4 NUTHING maar krijgen wel 850000 eir ieder jaar voor uit hun neus vreten en als het niet aan mensen zoals ik lag ook nog Racisme verspreiden met hun manier van nieuw brengen..de man was van Antilliaans afkomst..alsof dat zou uitmaken..HAAT Zaaiers zijn het en ik wens mijn belasting geld niet aan dit soort undercvover Racism te geven..Weg met al die media..weg met ze !


    19 december 2011 om 12:13
    Jorick

    Ik vind het een prima idee om nog meer te bezuinigen. Twee weken geleden werd ik geconfronteerd met de salarissen die bij BNN betaald worden aan zogenaamde “sterren”. Mensen die de 30 nog niet gepasseerd zijn en tonnen opstrijken terwijl ze nauwelijks 30 weken per jaar werken voor de omroep, zodat ze de andere weken kunnen “bijverdienen” met schnabbels.

    Producties bij BNN worden niet afgeschoten omdat er te weinig subsidie is, nee, omdat de salarissen van de “sterren” te hoog zijn. Het is een vriendenclubje dat elkaar het geld toeschuift. Kans is groot dat door bezuinigingen de ogen van de mensen open gaan en er eindelijk wordt gezien dat de salarissen fors omlaag moeten en de prestaties omhoog.


    19 december 2011 om 12:32
    Bas Wallet

    Volgens mij is de kerntaak van de publieke omroep om de burgers gedegen te informeren over allerhande zaken. Dat men het nodig vindt om daarnaast ook Lingo, Draadstaal en (exorbitant duur) voetbal aan te bieden is blijkbaar ook noodzakelijk. De Nederlandse burger heeft schijnbaar recht op dikbetaalde schijtlollige 3FM-DJ’s en ander “amusement”? Wat mij betreft gaat de PO terug naar één zender en geeft men de rest van het vrijgekomen geld terug aan de burger. Dan wel via belastingverlichting dan wel via het sociale stelsel.

    Maar ja, een beetje zinloos om een dergelijke discussie op een blog als Marketingfacts te voeren. Dit is één van de weinige fatsoenlijke blogs in Nederland. Jammer dat men er tegenwoordig ook politiek op wil bedrijven.


    19 december 2011 om 13:14
    laakbaar

    Ik ruik de libertariers hier. Alles liefst commercieel, want dat is natuurlijk stukken beter. Nou geef mij maar de publieken. En teveel verdienen? Dat doen de meeste in dit land, zeker als je kijkt wat ze daadwerkelijk bijdragen. Dus als dat het criteria is?


    19 december 2011 om 21:33
    overduin

    De programma’s van de commerciele omroepen hier in Nederland zijn niet om aan te zien.

    Er zijn natuurlijk enkele schaarse uitzonderingen bv,soms is RTLNiiews prima,een enkele keer zendt men een goede (welliswaar vaak een oude) film uit,maardan wordt het plezier van naar een film kijken erg vergald door de vele , uiterst vervelende, opdringerige reclamespots .

    Shows bv waarin mensen, die ernstig worstelen met hun omvang te kijk worden gezet en zgn.aangemoedigd door een spichtige mevrouw,nee dat heeft bepaald heel weinig niveau.

    In mijn ogen moeten dergelijke mensen beslist geholpen worden ,maar niet met een camera erbij.

    Voyeur bij andermans ellende met uitsluitend als doel…..hoge kijkcijfers halen.

    Het is beslist niet zo dat de publieke omroep zich daarmee niet bezighoudt,maar men heeft ook menig programma

    dat zeer de moeite waard is om te bekijken.

    In mijn optiek is het zo:

    Zonder de publieke omroepen,(dus uitsluitend commercieel ) gaat de tv niet meer aan en kan dus bij het grof vuil gezet worden.


    19 december 2011 om 22:24
    D Willemen

    hoezo veel herhalingen op de publieke. dit is zo naief dat een paard er geen brood van vreet. ze zou eens moeten kijken naar de commercielle zenders waar ze eerst n serie uitzenden, herhalen en vervolgens op de andere comeciele zender wederom uitzenden zoals csi, ncis master chef etc. dit is puur een rookgordijn opwerpen om zelf haar zakken te vullen over de ruggen van de burgers zoals heel dat gedoogkabinet. ze moeten eens dichter bij de burger gaan staan en niet alleen na 24:00 uur bussinesclass kijken.


    19 december 2011 om 22:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!