Socially explained: het marketingfeestje The Voice of Holland

22 december 2011, 05:30

Vrijdagavond is synoniem voor overvolle Twitter timelines met tweets over The Voice of Holland (#TVOH), wat nog maar eens het succes van de Talpa-formule benadrukt. Afgelopen vrijdag was dan ook geen uitzondering, maar voor het eerst komen op zaterdagochtend nog steeds tweets voorbij met #TVOH. Wat is er aan de hand?

Paniek! The Voice of Holland heeft last van dalende kijkcijfers! Voor de tweede week op rij haken kijkers af en iedereen weet waardoor het komt: “Het programma duurt gewoon te lang!”,”Charly Luske gaat toch wel winnen!” en “Reclameblokken duren zo lang dat je een Chinese rijsttafel kan wegwerken!”. Voor een programma dat prat gaat op het crossmediale karakter, er is zelfs een heuse Red Room, is het misschien interessant om eens te kijken waardoor ‘wíj’ denken dat kijkers afhaken.

Geen paniek!

Laat ik voorop stellen dat er niks mís is met de kijkcijfers van TVOH. Wanneer 2.7 miljoen mensen gekluisterd voor de buis zitten en het het best bekeken programma van de vrijdagavond is, dan doe je het meer dan goed. Wanneer een seizoen wordt afgetrapt met meer dan 3 miljoen kijkers, kun je simpelweg alleen maar zakken (mits je Yvonne Jaspers heet). De online impact is eveneens enorm, zie ook deze blog van Menno Urbanus. Waren ze vroeger aangewezen op slechts gissen waarom kijkers afhaken, nu geeft een rondje social al snel een indruk waar het aan kan liggen: het is een té groot Talpa marketingfeestje.

Product invasion

De overtreffende trap van product placement. In essentie een subtiele manier van reclame om producten in programma’s te verwerken, zodat consumenten (on)bewust het merk tussen de oren krijgen. Helemaal niets mis mee, want programma’s als Goede Tijden, Slechte Tijden draait er al jaren op. TVOH doet daar een schepje bovenop. Kandidaten ontspannen tussendoor met een heerlijk zakje Haribo snoep, slurpen liters Coca Cola weg en spoelen na met Chaud Fontaine. Ondertussen twitteren ze stuntelig op een Samsung Galaxy Tab die natuurlijk van Vodafone is. Kortom: het voelt als een héle lange reclame met tussendoor een aantal optredens. En dan laten we de gouden en platina platen uitwisselingsprojecten voor het gemak nog buiten beschouwing.

Talpafying

In tegenstelling tot het vorige seizoen en andere talentenjachten, lijkt het belang van succes vele malen groter. Het publiek sms’t niet alleen de kas van Talpa vol, ook cd’s, iTunes downloads, concerttickets en zelfs horloges spekken de kas. De winnaar brengt natuurlijk ook een album uit en wordt de wereld rondgevlogen naar alle buitenlandse edities van The Voice. Kortom: Talpa heeft belang bij een aantrekkelijke winnaar.

Nu wordt al sinds het begin van talentenjachten ‘doorgestoken kaart!’ geroepen, maar deze keer vliegen de complottheorieën over het web. Veruit het meeste gedeelde artikel op de twitters is de column van Harry Veenendaal. Een analyse over hoe Talpa het publiek zou manipuleren en gezien het vele delen zijn ‘we’ het blijkbaar zat.

Vodafone’s Red Room

Winston Gerschtanowitz zit de hele aflevering backstage heel 2.0 te zijn in z’n door Vodafone gesponsorde Red Room. Terwijl TVOH prat gaat op het crossmediale karakter van het programma, komt Winston nooit verder dan het cijfer van de ThuisCoach app en één tweet. Ondertussen bekruipt bij mensen het gevoel dat eigenlijk helemaal niets weet van social media, wat het soms tenenkrommend maakt op aan te zien.

Nu is TVOH ook één van de weinige programma’s die social media actief inzet, maar dat brengt ook risico’s met zich mee: niet iedereen is altijd even positief. Met name twitteraars zijn niet zuinig met hun commentaar – en vinden hun mening ook erg belangrijk – dus zien liever een realistischere afspiegeling van wat écht speelt op het web. Dat gaat verder dan één leuke tweet van Ilse de Lange over een kandidaat.

Meer inhoud, minder marketing?

Dát we van klagen houden mag geen verrassing heten, we blijven immers Nederlanders. Zo zijn ook de kandidaten slecht, de coaches irritant en zijn talentenjachten verschrikkelijk. Allemaal een kwestie van smaak, maar wellicht kunnen ze het marketingfeestjesgevoel een tandje terugschroeven. Of Talpa en RTL deze kritieken ter harte nemen is nog maar de vraag: voorlopig scoren ze ruim boven het gemiddelde en de kassa rinkelt vrolijk verder.

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Menno

    Mooi stuk, als ‘Voice fan’ heb ik hier ook wel ideeën over. Ja de kijkcijfers gaan wat naar beneden maar dat direct relateren aan marketing / product placement is toch lastig. Ik zie ook veel mensen die het een heerlijk vrijdagavond vermaak vinden en niet klagen over de overdaad aan commercie, het programma moet wel worden betaald.

    Daarnaast is twitter als graadmeter puur voor het sentiment rondom tvoh toch lastig. Twitter laat de extremen zien en met 50K hebben we een grote groep maar wel een typische groep die klein is tov 3 mln kijkers.

    Ik verwacht morgen 3+ mln kijkers …


    22 december 2011 om 06:32
    Mrye

    Yvon Jaspers. Niet Yvonne.


    22 december 2011 om 11:23
    Mrye

    Ik ben nou eenmaal haar grootste fan.


    22 december 2011 om 11:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!