Eric Schmidt op LeWeb 2011: “Ook Google verliest een directe concurrentiestrijd”

13 december 2011, 04:43

Het uur dat Eric Schmidt zou spreken werd helaas voor de helft ingevuld met een productdemo van de nieuwe Androidversie ‘Icecream Sandwhich’. Er is naar mijn mening genoeg geschreven over Android, om dat hier niet nogmaals te herhalen. Wat wel leuk is om te vermelden is dat de namen van Android afgeleid worden van de oplopende eerste letter. Na Icecream Sandwhich zal de volgende naam gebaseerd worden op de letter J.

Na de demo kwam het interview door Loic LeMeur gelukkig op gang en ging Schmidt dieper in op het snijvlak tussen de virtuele en ‘echte’ wereld.

Deze werelden zullen in de toekomst meer en meer samensmelten en zullen de problemen van de één overgedragen worden op de ander. De economische crisis is hier een eerste voorbeeld van. Het koste Frankrijk echter ruim 100 jaar om de democratie te worden die het nu is en we kunnen niet verwachten dat de huidige technologische revolutie in zo’n korte periode definitieve resultaten neerzet. Alles is nog in verandering, maar Schmidt gelooft dat als de samensmelting compleet is er een veiligere en betere wereld uit voort zal komen.

Het is dankzij het internet eenvoudiger om een revolutie te starten, maar het internet maakt het ook lastiger om een revolutie te eindigen. Doordat elke burger een stem krijgt en een publiek, wordt het verkrijgen van een status quo steeds moeilijker. Het stomste wat een land in zo’n situatie kan doen is het internet afsluiten. “Als het beeld in de spiegel je niet bevalt, vernietig dan niet de spiegel. Het is een imago probleem, niet het probleem van het medium”, vertelt Schmidt.

Social, Local en Mobile, het thema van deze editie van LeWeb, zit al ruim 10.000 jaar in ons bloed, vervolgt Schmidt. De huidige mobiele technologie is enkel een hulpmiddel voor de mensheid om dit op grotere schaal toe te passen. Het sociale, lokale en mobiele zit in onze genen en dat verklaart ook het succes. De overname van Motorola heeft als doel om een stukje van het mobiele ecosysteem te bezitten, maar de directe concurrentie zal Google nooit aangaan. Het is belangrijk om altijd een eigen invalshoek te hebben, vertelt Schmidt. Het is zelfs voor Google onmogelijk om de directe concurrentie met Facebook of iOS aan te gaan. Alleen als je er je eigen invalshoek aan weet te geven maak je een kans. Google probeert met Google+ te focussen op het sociale snijvlak en dankzij de sociale informatie over de gebruiker en haar vrienden de rest van de producten te verbeteren.

Het interview met Eric Schmidt is net als alle andere presentaties in HD terug te kijken op het Youtube kanaal van LeWeb.

Timan Rebel heeft meer dan 15 jaar ervaring als ondernemer en was de oprichter en CEO van de voorganger van Hyves, SB/SD, het grootste sociale netwerk van Nederland voor jongeren met toentertijd meer dan 1 miljoen gebruikers. Timan verkocht SB/SD in 2007 aan de Telegraaf Media Groep. Timan richtte later een startup op genaamd Snowciety, het media blog Fast Moving Targets en coachte verschillende startups bij The Next Web als Entrepreneur in Residence. Hij was ook dicht betrokken bij de start van de Lean Startup beweging in Nederland, als founding mentor van Lean Startup Machine, Evolv en verschillende andere events zoals LeanCamp in 2011 tot 2015. Toen Rockstart startte in 2011, vroeger oprichters Rune en Don aan Esther en Timan om een aantal workshops rondom Lean Startup, startup analytics vorm te geven en te werken aan het verder verbeteren en ontwikkelen van het Rockstart Accelerator curriculum. Hij werd aansluitend Lean Mentor en Coach voor alle Rockstart Accelerator programma’s tussen 2011 en 2016. Samen met Esther Gons investeerde hij in verschillende startups, zoals Cocoon, StudyCredits en Butleroy, waarbij hij naast een investering in geld ook toegang tot hun twee jaar durende gepersonaliseerde accelerator programma aanbied.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Anton

    Het is trouwens Icecream Sandwich i.p.v. Sandwhich.


    13 december 2011 om 06:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!