ReclameReview: Aafje

7 december 2011, 14:22

Heb je er ooit al eens over nagedacht hoe het is als je oud en hulpbehoevend bent? In deze introductiecommercial van zorginstelling Aafje uit de regio Rotterdam wordt de doelstelling van een oude man uitgelegd: hij wil zijn leven blijven leiden zoals hij dat gewend is. Ook al gaat het nu iets moeizamer en heeft hij daar hulp bij nodig. Ik denk dat dit zeker een opvallende manier is om de zorg van Aafje onder de aandacht te brengen, vooral door de verrassende wending aan het einde van de commercial.

Credits:

Bureau: Roorda Reclamebureau

Account: Dewi van der Kolk

Creatie: Ap Mollinga, Martijn Kempe

Fotografie: Marcel Molle

Klant: Linda de Jong, Kim Wuyts

Regisseur: Marcel Molle

Strategie: Marieke van den Berg

De doelstelling:

Vertellen dat je met de goede zorg van Aafje heel oud kunt worden.

De uitwerking:

Je leven blijven leiden zoals je dat gewend bent. Dat is de missie die Aafje, de zorginstelling uit de regio Rotterdam, heeft gesteld voor haar klanten in de thuiszorg, bewoners in de huizen en gasten van de zorghotels van Aafje. Roorda Reclamebureau heeft dat vertaald in het thema: ‘Alles naar wens’. Een thema dat wordt geïntroduceerd met een commercial waarin niemand minder dan Sinterklaas zijn opwachting maakt, en te zien is op RTV Rijnmond. Vanaf 6 december wordt de campagne verder uitgerold met advertenties, buitenreclame, radiocommercials en online banners.

Het oordeel:

Het is al moeilijk genoeg om onderscheidend te zijn op het gebied van ouderenzorg, want er zijn heel veel organisaties die in deze vijver vissen. Daarom vind ik het een slim idee om met een opvallende introductie te komen, zoals Aafje hier doet. De woorden van de oude man zijn mooi en waarschijnlijk precies wat je wilt horen als je zelf hulp nodig hebt als oudere. Pas als Sinterklaas helemaal aangekleed is, snap je dat je met Aafje ‘heel oud’ kunt worden, aangezien Sinterklaas zo ongeveer de oudste man op aarde moet zijn als we de legende moeten geloven. Ook de tekst ‘Als je wilt blijven doen wat je altijd gedaan hebt’ vind ik sterk. Gecombineerd met het geluid van meeuwen, het scheepsinterieur en de oude foto’s zou je denken dat je te maken hebt met een oude zeeman. Erg toepasselijk natuurlijk in Rotterdam en omstreken. Maar al deze elementen passen ook bij Sinterklaas, zoals je na afloop van de commercial snapt. Subtiele dubbele lagen dus! Deze introductiecommercial verscheen in de week voor Sinterklaas. Ik ben benieuwd naar de rest van de campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    marja

    Erg pakkend! Mooie tekst en een verrassende wending.


    11 december 2011 om 10:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!