Trends 2012 volgens 5 Trendwatchers

Trends 2012 volgens 5 Trendwatchers

Het begint inmiddels een vaste rubriek te worden hier op Marketingfacts: de trends voor het nieuwe jaar volgens de Trendwatchers. Voor 2010 ondervroeg ik 4 trendwatchers (uiteraard evalueerde ik dat aan het eind van het jaar) en voor 2011 deden er 3 Trendwatchers mee. De evaluatie hiervan is recent online gekomen. Dit jaar heb ik de vraag breder uitgezet bij meerdere Trendwatchers, onder andere de genomineerden voor de Twoty 2012 en nog een aantal mensen. Niet iedereen heeft op deze oproep gereageerd, waarvan een aantal omdat ze als Trendwatchers grotere lijnen weergeven en geen hot or not lijstjes voor één jaar doen. In totaal hebben vijf Trendwatchers hun lijstjes aangegeven, dus bij deze.

Esmée Schönfeldt van Studio Branding, genomineerd voor de upcoming talent award bij de Twoty’s, kwam met een hot or not lijst van 6 items, terwijl de nadrukkelijke vraag was 3. Dus ik heb hier persoonlijk de drie meest marketing gerichte hot or nots uitgehaald.

Hot zijn de grote(re) verpakkingen, niet de eenpersoonsmaaltijden.
Hot zijn combinaties binnen een event (netwerken, ontspannen, workshops), niet de luxe events.
Hot is Mysterieus, niet Ludiek.


Andrea Wiegman, oprichter van Second Sight en, bedenker van de Twoty’s en dit jaar genomineerd als Trendwatcher of the Year komt met de volgende voorspellingen:

Deep crisis and bright spots

Plentitude (1) en Kleinschaligheid (2)
We hebben te maken met een veelheid aan alles, een veelheid aan informatie, een veelheid aan keuzes. Er is veel ruimte voor veel verschillende visies, merken en bedrijven. Het gaat meer en meer om toegang tot de juiste bronnen en informatie en hoe de punten met elkaar verbinden. Daarom in 2012 nog meer mash-ups en pop-up stores. Een compleet nieuwe benadering waarin consumenten ook zelf produceren, zelf leveren en zelf doen (DIY). Daardoor ontstaan er allerlei nieuwe concepten, winkels etc. Het lijkt crisis, maar het geeft mensen ook een gevoel dat ze bijdragen aan de economie en dat maakt gelukkig. Er is ook niet één bron, er zijn er heel veel. We gaan van één waarheid naar veel waarheden en van een mono-benadering naar een multi-benadering. Er zullen meer kleine samenwerkingsverbanden ontstaan. Daarom zal volgens mij de trend kleinschaligheid zich nog verder door ontwikkelen de komende jaren. En hierbij hoort een andere marktbenadering.

Changing of the guards (3)
We gaan niet meer terug naar de oude situatie van voor de crisis. Het is nu tijd om met z’n allen onze toekomst zelf vorm te geven en nieuwe werelden te creëren. Er zijn volop kansen. Er zijn mensen die dit al een tijd zien en doen, zij zijn goed op weg en stellen zich flexibel en open op. De urgentie naar nieuwe visies en een nieuwe manier van organiseren zal steeds groter worden. Omgevingsfactoren zijn onzeker, open systemen en transparantie vragen om ander gedrag. Soms zullen de managers teruggrijpen naar modellen uit het verleden, op een ander moment zullen ze het roer radicaal omgooien en de nieuwste technologie inzetten om hun doel te bereiken. Het is niet of-of, maar én-én. De changing of the guards is al begonnen. Ik geloof dat we in 2012 met z’n allen samen nieuwe kansen en nieuwe werelden kunnen creëren. Het wordt, denk ik, een spannend, leuk en zwaar jaar. Alles is in beweging.

Voor haar totale visie moet je de introductie lezen in van het 2012 and beyond Trendboek.

Christine Boland, ook genomineerd als Trendwatcher of the Year, ziet 2012 als het jaar van de Re-set!

Drie grote trends voor 2012 in de aanloop naar 2013:

Re-value
Alles staat op de helling, er vinden letterlijk en figuurlijk aardverschuivingen plaats en zelfs de aannames van Einstein blijken niet langer te kloppen. Om ons staande te houden gaan we op zoek naar houvast en richting. We creëren nieuwe waardesystemen, alternatieve valuta en parallelle economieën en gaan her-waarderen wat goed is geweest. Nostalgie en cultureel erfgoed in een moderne setting; de emaille AGA oven, die op afstand met de Iphone te bedienen is, Lana del Rey en het Ace Hotel in New York.

Re-balance
De planeet staat onder druk, grondstoffen raken op, er is geen ‘Planet B’. In reactie hierop gaan we op zoek naar een beter balans met onze omgeving, de natuur en grondstoffen. Dat uit zich enerzijds in de groeiende trend van stadslandbouw, eigen groente verbouwen, medicinale planten kweken, bijen houden, zelf brood bakken, bier brouwen en jam maken. Anderzijds zien we dat ontwerpers ingenieus omgaan met afval en andere alternatieve grondstoffen. Omgesmolten ijskasten worden 3-D geprinte stoelen (Dirk van de Kooij), prairiegras wordt papier (Christien Meinderstma)  ‘From waste to wonders’.

Re-charge
Om ons staande te kunnen houden in de razende dynamiek van deze tijd moeten we af en toe letterlijk opladen. Dat kan enerzijds door naar binnen te keren, verstilling, mindfullnes en minimaliseren van impulsen (reculer pour mieux sauter) en anderzijds door de energie die wordt opgewekt door verwondering, verrassing en verbeelding.


Adjiedj Bakas, van Trendoffice Bakas, is de man die de afgelopen twee jaar steenvast de beste voorspellingen voor ons deed en Trendwatcher of the Year 2009:

1. Groeiende sociale onrust: prijzen stijgen, inflatie ook, huizenprijzen dalen verder. Mensen gaan bezuinigingen in portemonnee voelen en raken van de leg. Werkloosheid stijgt doordat de computer vooral administratieve banen overbodig maakt. Eerste banken worden in Europa en VS in brand gestoken.

2. Parallelle economie groeit: mensen gaan niet/weinig gedragen kleren en andere spullen ruilen, organiseren daarvoor eigen ‘Tupperware meets Marktplaats” achtige partijtjes en we gaan ook meer diensten ruilen, de ruileconomie groeit dus. Oude Hollandse spelletjes keren terug en ook de Oudhollandse keuken wordt populair, neergang Euro versterkt nationalisme en regionalisme wat we gaan zien in tv-aanbod (”Ik Houd van Holland’ etc.).

3. Maya-hype, ondergangsporno en recessieseks: met het aflopen van de Mayakalender gaat de 2012-hype pieken. Grote markt voor ondergangsporno en toch overleven we het allemaal wel weer. In crisistijden gaan we meer van bil, binnen en buiten de vaste relaties. Markt voor datingsites en wat dies meer zij groeit.

Voor meer dan deze drie trends verwijst hij naar zijn complete trendrapport.

Farid Tabarki van Studio Zeitgeist, ook genomineerd als Trendwatcher of the Year, en op Twitter the volgen via @studiozeitgeist:

1. We gaan de overeenkomst ontdekken tussen energie producerende huizen, het Nieuwe Werken, Crowdfunding en 3D Printing. Elke van deze ontwikkeling past namelijk in wat omschreven wordt als ‘Radicale Decentralisatie’. De macht is aan de burgerconsument. Balen voor al die centraal georganiseerde instituties.

2. In 2011 hebben we al een voorproefje gekregen maar in 2012 zal het tijdperk van de ‘Radicale Transparantie’ definitief doorbreken. Vele geheimen komen massaal op straat te liggen (van creditcardgegevens tot belastingaangiften) en de bestaande business modellen gaan we nog maar eens goed tegen het licht houden. Een flink aantal kan namelijk de prullenbak in. De wereld wordt transparanter, of we het nu leuk vinden of niet.

3. Tenslotte zorgt de eurocrisis ervoor dat de Europese civil society een flinke push krijgt. Burgers gaan zich organiseren om een tegenwicht te bieden tegen de Europese markt en Europese overheid. Men zal zich zich verenigen rondom thema’s die in alle verschillende lidstaten hetzelfde zijn, doordat ze een beleid en een markt delen.

Op http://studiozeitgeist.eu/ vind je artikelen en interviews van & met Farid Tabarki (oprichter van Studio Zeitgeist) waarin hij uitgebreid ingaat op 2012 en verder.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • De trend voor 2012: niet meer luisteren naar trendwatchers ;-)

    *trollmodus uit*

    geplaatst op
  • Kom Remco, er is er altijd wel ergens één die achteraf gelijk krijgt met z'n opendeurenfestijn. Herhaling is belangrijk ;)

    geplaatst op
  • hebben deze 'trendies' ook voorspellingen afgegeven voor 2011 die we nu kunnen vergelijken met de wekelijkheid?

    PS: er is geen ‘Planet B’ - nou ja, er is er misschien wel eentje ontdekt in de 'Goldilocks zone' niet te heet/koud groot/klein (bij Kepler 22b om precies te zijn) maar dat is 600 lichtjaar verderop...

    geplaatst op
  • @André misschien moet je de introductie van het stuk iets beter lezen, want dat is precies wat we bij Marketingfacts doen, de afgegeven trends evalueren. Vorig jaar deed van deze groep enkel Adjied Bakas mee (eenvoudigweg omdat ik de rest niet gevraagd had, ik heb de groep dit jaar wat uitgebreid).

    Op hun eigen sites kan je ongetwijfeld terugvinden wat ze in eerdere jaren voorspeld hebben, dus ik zou zeggen: doe wat research en meldt ons je bevindingen :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.