Twee voorbeelden van effectief en efficiënt crowdsourcen

29 november 2011, 05:38

Crowdsourcing is populair. Steeds meer organisaties betrekken grote groepen mensen en ervaren enorme successen. Toch gebeurt dit nog lang niet altijd effectief en efficiënt. Er ontbreekt kennis over hoe je het best te werk kan gaan. Daarom hebben wij hier onderzoek naar gedaan. Vorige week zijn we dieper ingegaan op de hoe de kosten het best ingedekt kunnen worden. Vandaag en volgende week gaan we dieper in hoe crowdsourcing het best gebruikt kan worden: effectief crowdsourcen en hier strategische winsten mee behalen.

Tot nu toe is het vaak moeilijk geweest het succes van crowdsourcing tastbaar te maken. Daarom, voordat we de onderzoeksresultaten en nieuwe crowdsourcing strategieën gaan bespreken, geven we eerst twee concrete praktijkvoorbeelden uit de koker van Talents Media: de zoektocht naar de vijfde ‘Topper’ en een campagne waar kinderen hun ideeën voor kinderboeken konden opsturen naar kinderboekenschrijvers. Wij hebben gevraagd aan Hans van den Pol om zijn visie op de successen te delen. Volgende week gaan we deze opbrengsten analyseren, en vertellen hoe je zelf ook dergelijke crowdsourcing successen kan ervaren.

—————————————-

Gastblogger: Hans van den Pol, CMCO Talents Media

Hoe bereik ik mijn potentiële afnemers door het afnemend aantal dagbladlezers en het beperkte bereik van advertenties op internet? Dus hoe bouw ik in de snel veranderende mediawereld een groot bereik in mijn doelgroep op? Zeker nu advertenties, banners en buttons alleen niet effectief genoeg blijken te zijn bij de opbouw van merkwaarde en directe verkoop. Het is niet genoeg om alleen te zenden. Plus, de lezer of kijker is al snel geïrriteerd. Wat werkt vandaag de dag dan wel? Hier mijn visie:

Oude wijn in succesvolle nieuwe zakken

Crowdsourcing is een relatief nieuw middel. Crowdsourcing en social media gaan erg goed samen. Daarom spreken wij ook wel eens over social contests. Het systeem erachter is: uploaden, stemmen en winnen. Dit principe is al eeuwen oud, maar werkt nu beter dan ooit, dankzij de ongekende krachten van social media en alle interactieve mogelijkheden. Natuurlijk waren talentenjachten en prijsvragen honderd jaar geleden ook al succesvol om mensen bij een droom of een product te betrekken. De droom bestond uit het winnen van een mooie prijs. Dit mobiliseerde potentiële klanten om mee te doen. Wat is er dan anders met de inzet van social contests via Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn of een ander lokaal of internationaal netwerk? Dat is de drie-eenheid ‘engage’, ‘excite’ en ‘monetize’.

Engage. Excite. Monetize

Met de komst van social media kan een merk daadwerkelijk communiceren met de doelgroep en fans. De onderlinge interactie tussen merk en (potentiële) klant vervangt het zenden van een boodschap. Daarnaast ontstaat er een peer-to-peer netwerk dat vergelijkbaar is met mond-tot-mondreclame, maar dan veel groter, sneller en effectiever. Het merk heeft tijdens en na een campagne ook nog eens de beschikking over de meest recente gegevens van de leden in haar doelgroep. Het levert merkwaarde, attentiewaarde, customer loyalty en conversie op. Samengevat: deze nieuwe manier van campagne voeren levert Engagement, Excitement & Money op.

Olievlekwerking

Dankzij de virale kracht van sociale media kunnen tijdens een social contest miljoenen berichten over internet gaan. Als deelnemers of juryleden zich aanmelden via bijvoorbeeld hun Facebook- of Twitteraccount zien hun vrienden en volgers het ook. Het activeert hen en dat ziet hun achterban ook weer, wat ze attendeert op en betrekt bij de wedstrijd. Dit leidt tot een hoog gericht bereik tegen vaak relatief lage kosten vergeleken met een advertentiecampagne in gedrukte media of op televisie. Daarnaast levert het geweldige en bruikbare content op voor het merk. Tot zover de beproefde theorie. Hoe werkt het in de praktijk?

Praktijkvoorbeeld 1: Wie wordt de 5de Topper?

Dit jaar benaderde ‘Toppers in Concert’ TalentsMedia voor een campagne voor de introductie van het eerste Nederlandse online tv-station ‘5minuten.tv’. Daarnaast moest de kaartverkoop van de drie concerten van de Toppers in de AmsterdamArena worden aangejaagd tot een uitverkocht huis met bijna 70.000 bezoekers per avond. 5minuten.tv en Talents Media tekenden samen voor de conceptontwikkeling.

Het idee achter de wedstrijd

Het idee achter de wedstrijd ‘Wie wordt de 5de Topper?’ was naast de vier Toppers, René Froger, Gerard Joling Gordon en Jeroen van der Boom de vijfde Topper te worden. De uiteindelijke winnaar mocht drie avonden met de Toppers optreden in de volle AmsterdamArena. Een droom wordt werkelijkheid door upload, vote & win.

Hoe werkte het?

Met een orkestband zongen 350 mensen een nummer van de Toppers voor de webcam of camera. Door het uploaden van de video via hun social media account maakten ze kans op een optreden in de AmsterdamArena. Het publiek stemde op de inzendingen en uiteindelijk kozen de Toppers iedere week een winnaar uit de 25 grootste publieksfavorieten. Van de zes finalisten wonnen twee het optreden met De Toppers. Iedereen kon zichtbaar voor de achterban deelnemen of jureren via het eigen social media account of betaalde SMS. De olievlek verspreidde zich heel snel.

Wedstrijd wordt mediaspektakel

Dankzij de content op het Talents Mediaplatform en storytelling op 5minuten.tv ontstond er samen met de mediapartners een geweldig mediaspektakel. In eerste instantie kwam de publiciteit van mediapartners 100% NL, De Telegraaf en RTL Boulevard. Al snel namen andere media het over. Zoals nu.nl, AD, regionale dagbladen, regionale Tv-stations, GeenStijl, etc. Er ontstond een golf van free publicity.

Meer dan 11 miljoen media-updates en een uitverkocht huis

De enorme buzz en het grote bereik binnen de social networks zorgden voor 100% bekendheid binnen de doelgroep en 60% bij de Nederlandse bevolking. Het leidde tot 282.000 unieke bezoekers die gemiddeld vier minuten op de site bleven, bijna 2.000.000 pageviews en elf miljoen media-updates naar twee miljoen social media profielen. ‘Wie wordt de 5e Topper?’ stond drie weken in de top 5 Hyves-Buzz. En dat in maar zes weken. Ondanks dat de verkoop van de Toppers in Concert de laatste jaren terugliep, was ditmaal met de verkoop van 201.000 kaarten de AmsterdamArena drie avonden uitverkocht.. ‘Wie wordt de 5e Topper’ had de impact van een televisieprogramma van miljoenen euro’s. In werkelijkheid zijn de kosten een fractie hiervan.

Praktijkvoorbeeld 2: Boekenbakkers voor jonge doelgroep

Kan een merk een social contest ook inzetten op jongere doelgroepen? Ja. Een succesvol voorbeeld is ‘Boekenbakkers’. Deze campagne richt zich op kinderen van 6 tot 13 jaar.

Boekenbakkers is een concept van Link Creative voor EMTÉ Supermarkten in samenwerking met Nickelodeon en Talents Media. Het laatste bedrijf ontwierp de gameplay en het platform. Het doel van de campagne is een hogere klantloyaliteit en meer winkeltraffic voor EMTÉ Supermarkten.

De wedstrijd

Acht bekende kinderboekenauteurs schreven een verhaallijn. De jonge deelnemers maakten het af. De kinderen uploaden daarbij een promotiefilmpje naast hun verhaal. Volgers en vrienden zagen dat via social media. De deelnemers riepen op om op hen te stemmen. Uiteindelijk bakken de winnaars per verhaallijn het boek af tot 750.000 echte boeken die in de winkels van EMTÉ Supermarkten komen te liggen. Hun naam staat samen met de kinderboekenschrijver op de cover.

Effect in jonge doelgroep

Na vier weken waren er 2.700 deelnemers en 30.000 stemmen uitgebracht. Binnen een maand telde het platform 115.000 unieke bezoekers die 1.000.000 pagina’s bekeken en gemiddeld tien minuten op www.boekenbakkers.nl bleven.

De campagnes ‘Wie wordt de 5de Topper?’ en ‘Boekenbakkers’ tonen aan dat social contests een belangrijk campagnemiddel zijn. In combinatie met andere media zelfs uiterst succesvol in een tijd dat de effectiviteit van de traditionele aanpak op de tocht staat. Social contests kunnen wel eens het antwoord zijn op de vraag hoe een merk haar doelgroepen bereikt, vermaakt en er direct geld mee verdient.

—————————————-

Twee mooie cases, die de potentie van crowdsourcing goed weergeven. Steeds vaker zien we dat organisaties die hun doelgroep betrekken en die laat participeren met het merk of vraagstuk, ongekende resultaten ervaren. Daarom zullen wij volgende week onze visie delen over hoe je klanten het beste betrekt om zo optimale resultaten te bereiken.

Volg onze Twitter voor crowdsourcing nieuws en trends: @c2brevolutie

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martens

    Steeds meer bedrijven ontdekken crowdsourcing als een intelligente manier om oplossingen voor hun problemen te verkrijgen. Bij Brainspot helpen we bedrijven om het crowdsourcing traject in goede banen te leiden. Wij zien steeds weer dat bedrijven denken “zomaar een vraag te kunnen stellen”. In de praktijk levert zo’n vrije en ongecoördineerde aanpak niet direct de beste resultaten op (kwaliteit en kwantiteit). Bijna ieder bedrijf kan een meerwaarde uit crowdsourcing halen, mits een juiste toepassing en organisatie. De boodschap is dus: bezint eer ge begint. Werk met professionals of word er zelf een…


    29 augustus 2012 om 10:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!