Snoeiharde campagne: Maak een overlijdensbericht van je Facebook vrienden

20 november 2011, 20:12

Enkele maanden geleden lanceerde het Belgische Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) al een harde campagne met een beeld van een kind zwevend door de lucht en de tekst “Kijk mama, zonder gordel!”. Maar het kan blijkbaar nog een harder….

Uit het campagne-archief van de BIVV:

“Ken jij een gevaarlijke chauffeur?

Wil je actief bijdragen om te vermijden dat hij/zij vroeg of laat tegen een boom knalt? Wel, dan is deze nieuwe Facebook-applicatie iets voor jou! Je zal hem/haar op andere gedachten kunnen brengen door een levensecht krantenartikel waar hij zichzelf/haarzelf in herkent dankzij jouw journalistieke tussenkomst.”

Het instituut biedt een Facebook app aan waar je een aantal persoonlijke gegevens kunt opgeven van een vriend(in) die je wilt waarschuwen voor zijn/haar rijgedrag. “Al deze kleine details zullen heel geloofwaardig overkomen in de ogen van jouw vriend(in) die echt de indruk zal hebben dat hij een slachtoffer is van het ongeluk” zo wordt nog even fijntjes uitlegt. En dan komt het:

“De applicatie genereert bijgevolg automatisch een levensecht krantenartikel van het dodelijk auto-ongeluk van jouw vriend(in). Nadien wordt het artikel naar hem/haar via e-mail gestuurd. Beeld je het schrikeffect! Het doel is natuurlijk om hem/haar te laten bezinnen over zijn/haar risicogedrag in de wagen.”

De campagne maakt aardig wat los in België maar ook hier in Nederland. Op de eerste dag werden al 800 berichten verzonden. Let wel per email naar de vriend(in) en niet op de wall van hem/haar dat vond het BIVV blijkbaar nog een stap te ver.

Fear-based

Kortom een snoeiharde campagne specifiek gericht op jongeren vandaar ook de inzet van Facebook. En dan krijg je de bekende discussie: Is de campagne een succes want er wordt volop over gesproken (hoewel misschien niet door de beoogde doelgroep) of is de campagne niet geslaagd omdat de campagne zelf het onderwerp is en niet het rijgedrag.

Veilig Verkeer Nederland stelt tegenover de redactie van NU.nl dat “dergelijke ‘fear-based-‘campagnes in Nederland niet werken. Hier zijn voorlichtingscampagnes niet gebaseerd op angst, maar op verantwoordelijkheid. Zoals de BOB-campagne.

Ik mis tot nu toe wel in alle reacties de beoogde doelgroep en ben benieuwd hoe zij er over denken. Persoonlijk gaan mij deze fear-based campagnes in het algemeen te ver.

Copy/Paste?

Wat vinden jullie geslaagde campagne, die net zoals de in 1995 door het BIVV bedachte BOB-campagne ook wel in Nederland kan? Of toch niet?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    vincente

    Ga ik direct proberen…. vind het wel moeten kunnen!


    21 november 2011 om 20:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!