State of Social: Twee op de drie bedrijven is experimentatie fase voorbij

18 november 2011, 10:53

Het State of Social 2011 rapport van Econsultancy, LBi en Bigmouthmedia toont aan dat 64 procent van de bedrijven (n=1.000) de experimentatie fase van hun social media strategie voorbij zijn. Net als voorgaande jaren blijken bedrijven zich vooral te richten op ‘de grote 4’ (Facebook, Twitter, LinkedIn & YouTube). Activiteit binnen sociale media wordt in toenemende mate geïntegreerd binnen andere marketingkanalen, en binnen diverse bedrijfsafdelingen.

Aan een aantal uitspraken van bedrijven is goed te zien wat er de afgelopen jaren veranderd is ten opzichte van sociale media:

“We are planning a proper strategy whereas before, this was an ?if we have time‘”

“Went from no focus at all on social media to launching into Facebook and Twitter mid-2011”

“Definitely grown in importance – as has the ability to have two-way communications and monitor/ respond to social media activity effectively.”

“Social media focus has changed a lot over the last 12 months. You can’t just dabble any more as the channel matures and your social media strategy and guidelines need to be in place to make the most of the channel”

“Focus has shifted to being more engaged and working on strategies to heighten engagement. Use of peer-to-peer marketing is becoming of more significant importance to campaigns.”

“We’ve gone from having no focus to building a small social presence and setting up a listening station.”

Intern

Een goed teken is dat er ook op C-level (CEO, COO, etc) steeds meer aandacht is voor marketing en social media. Michelle Goodall, onafhankelijk Online Communicatie Consultant zegt hierover:

“One of the most interesting findings from the research is how interested client-side C-level executives are in social media. 45% respondents state it‘s ?about the same as other marketing issues‘ compared to 37% last year. This hopefully indicates a level of maturity for social media. In 2011, this disruptive digital discipline, with all its complexities, has finally become part of the organizational fabric.”

Wanneer social media nog aan een afdeling toegewezen blijft, is dat veelal bij marketing (70%). Een groeiend aantal organisaties (23%) geeft aan dat sociale media bij meerdere afdelingen hoort.

Het meten van resultaten blijft uitdaging

Hoewel dit jaar meer marketeers aangeven in staat te zijn hun resultaten meetbaar te maken, blijft dit een belangrijke uitdaging. Vorig jaar zei 47 procent hun resultaten niet te kunnen meten, dit jaar is dat 37 procent. Desalniettemin zegt 41 procent van de respondenten geen ROI model te hebben voor wat ze investeren in sociale media. Slechts 8 procent geeft aan de ROI goed te attributeren. Van de ondervraagden gebruikt 4 op de 10 geen monitoring tool. Drie op de tien (vorig jaar 26%) doet dit wel.

Het lijstje van metrics die gebruikt worden is nu niet bepaald hoopvol. Het verkeer naar de website staat met stip bovenaan. Merk, interactie en loyaliteitsmeetwaarden zijn pas lager op de lijst terug te vinden. Stuart Bruce, Digital Corporate Communications Consultant:

“It‘s notable that most of the metrics that are used are actually nothing to do with ROI, but instead look at other metrics, some of which are important, others useful, and others less so. It‘s also interesting to note that it is agencies who think that sales are most important, perhaps their clients understand better than they do that it‘s usually too crude a metric as there are too many other factors at play to show a true causality.”

Inzet

Als we kijken near de inzet van bedrijven, zien we dat 37% Twitter inzet. Vorig jaar was dit nog 27%. Facebook is het tweede platform, 27% van de respondenten zet het sociale netwerk in. Google+ staat nog aan het begin van de adoptiecurve: 3% van de bedrijven zet Google+ goed in te zetten. Het aandeel bedrijven dat ze luisteren en monitoren is van 26% gegroeid naar 30%.

Interactie met de doelgroep wordt door een kwart van de bedrijven naar tevredenheid gedaan. De contentstrategie heeft het afgelopen jaar aan belang gewonnen, 22% van de bedrijven zegt dit nu goed voor elkaar te hebben. Vorig jaar was dit nog 15%. Opvallend om te zien is dat 17% bloggers en online beinvloeders met succes inzet.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!