Haalt Facebook Twitter in als nieuwsbron?

21 november 2011, 06:57

Waar was jij toen je hoorde dat Steve Jobs was overleden? Als je een actieve Twitteraar bent, is de kans groot dat je het hoorde via je timeline. Ik althans wel.

Niet zo vreemd: Twitter leent zich ook goed voor het verspreiden en consumeren van nieuws. Berichten wisselen elkaar snel af en zijn net lang genoeg voor een headline en een linkje. Je kunt de media van jouw keuze volgen en zo wordt je timeline een RSS-feed, afgewisseld met persoonlijke berichten.

Ik moest dan ook even fronsen toen ik een onderzoek las van Lightspeed Research, waaruit wordt geconcludeerd dat Facebook Twitter inhaalt als nieuwsbron. Zou het?

Met name 18- tot 24-jarigen halen hun nieuws van Facebook: 30 procent, tegenover slechts 12 procent op Twitter. Overigens is TV nog altijd het populairst, gevolgd door nieuwswebsites, radio en kranten.

Hoe zit dat? Persoonlijk volg ik geen nieuwsmedia op Facebook. Dus als ik al een nieuwtje hoor op Facebook, dan is het gedeeld door mijn vrienden. Een kleine poll onder mijn eigen Twitter- en Facebook-vrienden bevestigt mijn vermoedens: Twitter wordt nog altijd vaker gebruikt als nieuwsbron.

Dat wil zeggen: onder degenen die een account hébben.

En daar zit nu net het verschil. Wat het onderzoek niet zegt, is dat Facebook nu eenmaal veel meer gebruikers heeft dan Twitter. Logisch dat het dan ook vaker wordt genoemd door respondenten – zie ook de comments in een artikel over het onderzoek op The Wall Blog. Ook wordt niet duidelijk waar het onderzoek heeft plaatsgevonden en hoe de respondenten nieuws op Facebook consumeren – met name via vrienden, of ook via ‘traditionele’ media?

Het onderzoek rammelt dus nogal. Dat neemt toch mijn verbazing niet weg dat drie op de tien studenten (want over deze leeftijdsgroep hebben we het) Facebook gebruikt om aan nieuws te komen.

Het maakt zelfs dat ik even opnieuw naar mijn eigen vakgebied kijk. Hebben we in de journalistiek en PR niet te snel Facebook als nieuwskanaal afgeschreven? Als jongeren de trend zetten, dan wordt het hoog tijd dat we nieuws ook veel vaker via Facebook gaan aanbieden.

Misschien gaat Facebook wel herdefiniëren wat wij nieuws noemen. Aangezien social sharing op Facebook een nog grotere rol speelt dan op andere sociale netwerken, zijn het je vrienden die bepalen welke nieuwtjes tot jou komen. Journalisten en andere nieuwsmakers die hun artikelen aantrekkelijk maken om te sharen (goede kop, mooie graphics) bereiken een groter publiek.

Nieuws schrijven voor Facebook: lijkt me een mooie training. Of zal het zo’n vaart niet lopen?

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

3 Reacties

    RobBruyn

    De massa zit op Facebook en wordt daar via updates van vrienden van nieuws op de hoogte gebracht. Mijn ervaring is dat het nieuws eerst door iemand op Twitter ‘ontdekt’ wordt, vervolgens doorgeplaatst naar Facebook en dan bij de grote massa terechtkomt.


    21 november 2011 om 07:58
    Frheek

    Misschien zit er ook wel een verschil in de aard van de nieuwtjes. Mijn gevoel zegt dat ‘hard’, snel nieuws eerder gedeeld wordt op Twitter en dat interessante of grappige achtergrondartikelen populairder zijn op Facebook (waar het ook langer blijft hangen).


    21 november 2011 om 08:03
    Paul Hottinga

    Verklaring is denk ik mede dat Facebook timeline makkelijker te volgen is en nieuwe in de honderden berichten per uur in je timeline volledig ondersneeuwt.


    22 november 2011 om 06:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!