ReclameReview: Benefuls commercial voor honden

16 november 2011, 12:15

Nestlé Purina Petcare lanceert voor het eerst in de geschiedenis van de televisiecommercials een commercial die rechtstreeks gericht is op honden. Door toevoeging van drie verschillende geluiden die ervoor zorgen dat de hond reageert wanneer het baasje de reclame bekijkt, spreekt hondenvoedingsmerk Beneful de trouwe viervoeter aan. Welke hondenbezitter wil deze commercial even testen voor Marketingfacts?

Credits:

Creatie: Publicis

(internationale commercial aangepast voor de Nederlandse markt)

De doelstelling:

Een Pavlov-reactie teweeg brengen bij honden, zodat niet alleen hun baasjes maar ook zij voor Beneful kiezen.

De uitwerking:

De geluiden uit de commercial variëren van reguliere geluiden (zoals de piep van een badeend), hoorbaar voor mensen, tot een ultrasonisch geluid, uitsluitend bestemd voor hondenoren. Met een geluid in hoge frequentie (18,000 Hertz), wat buiten het hoorbereik voor mensen ligt en op een hondenfluitje lijkt, worden honden direct aangesproken. Met een zachte, schrille ‘ping’ wat op diverse momenten in de commercial te horen is, wordt ook direct contact gelegd met de hond. Aangezien het gehoor van honden twee keer zo scherp is als dat van de mens kunnen zij deze frequenties veel makkelijker oppakken. De commercial is eerder al in Duitsland en Oostenrijk uitgezonden en vooraf uitvoerig getest om te voorkomen dat het voor de honden schadelijk zou zijn.

Middels een game op de website www.beneful.nl kunnen hondeneigenaren de verschillende geluiden uit de commercial afspelen om te kijken waar zijn/haar hond het meest op reageert. Zodra het juiste geluid geselecteerd is kunnen mensen doorklikken om kans te maken op een jaar lang gratis Beneful. Tevens wordt door middel van een ‘viral’ de commercial verder aangejaagd op zowel YouTube als op Facebook en de eigen website.

Het oordeel:

Tja, beetje lastig natuurlijk voor mij om een oordeel te vellen over deze commercial, aangezien ik geen hondengehoor heb. Het feit dat Beneful zich op een bijzondere wijze presenteert via een tv-commercial voor honden vind ik erg sterk. Het succes hiervan is wel afhankelijk van de reacties van honden op de commercial. De eerste reactie van een baasje op YouTube voorspelt niet veel goeds:

Nou het werkt alleen op het knijp beestje geluidje de? rest werkt niet

Als we los van het hondengehooraspect de commercial analyseren, stelt de boodschap natuurlijk niet veel voor. Beetje à la ‘Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas’ met een opsomming van alle overheerlijke en supergezonde ingrediënten. Het is dus te hopen dat de commercial alsnog aanslaat bij de honden, zodat de baasjes er enthousiast van worden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sietse Rauwerdink

    De reclame was zojuist op TV en onze hond reageerde totaal niet. Toen moest ik wel even lachen. Uiteindelijk is de reclame dus gewoon voor de baasjes die de reclame aan hun honden laten horen uit nieuwsgierigheid. Well done Beneful.


    16 november 2011 om 19:59
    Theo Stolzenbach

    Ik wordt er niet vrolijk van.

    In die reclame wordt gebruik gemaakt van ultrasone geluiden, waar ik bijzonder gevoelig voor ben.

    Ultrasone geluiden kunnen bij mij een epileptisch insult oproepen.


    27 maart 2012 om 20:19
    Arno

    Welk hondenras is dit?


    29 maart 2014 om 14:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!