Online Tuesday #20 – Verleiding naar conversie, een week later

15 november 2011, 13:42

Het was weer volle bak tijdens de twintigste editie van Online Tuesday. Dit keer stond het thema ‘verleiding naar conversie’ centraal. Een topic dat wellicht nog te weinig bij marketeers onder de aandacht komt. Het programma bestond uit vijf sprekers: Martin de Munnik, Martijn Arets, Christian van Someren, Robert-Jan van Diepen en Janko Klijnstra. Een impressie van de avond, met foto’s, video’s en een verslag van de presentatie van Martin de Munnik:

De foto’s

Martin de Munnik – Neuromarketing

De eerste spreker van de avond liet weten dat online een feestje is voor neuromarketeers. Én een MRI-scan zou een standaard onderdeel van een sollicitatieprocedure moeten zijn. Martin de Munnik begon in het reclamevak en is nu specialist is op het gebied van neuromarketing bij Neurensics. Neuromarketing is nog vrij nieuw en maakt de cross over tussen neurologie en economie. Hoe denkt de consument? Waarom neemt de consument een bepaalde beslissing? En hoe kan je dit beïnvloeden? Dit zijn een aantal zaken waar neuromarketing zich mee bezighoudt. Ons onderbewuste neemt 95% van de dagelijkse beslissingen en dat is een automatisch en emotioneel proces. Dat onderbewuste bepaalt ons koopgedrag en valt te beïnvloeden. Interessant! Want waar zit de ‘buy button’?

Het marketingbrein

De organisatie die het ‘Marketingbrein’ begrijpt heeft het goed voor elkaar. Martin legt ons uit dat ons brein in drie delen is op te delen. Als die alle drie op positief staan is de koop eigenlijk al gedaan:

  • Beloning
  • Begrip of empathie
  • Status

Spiegelneuronen spelen een belangrijke rol in neuromarketing en zorgen ervoor dat consumenten gedrag kopiëren. Dit is dan ook de reden dat reclamemakers gedrag laten zien zodat de consument dit overneemt. Er kwamen tal van voorbeelden voorbij van hoe neuromarketing het gedrag van de consument uitlegt. Die kan je terug kijken in de onderstaande video. Wat doet neuromarketing in de praktijk?

  • Het activeren van de beloningscentra (goedgevoelde waarde als belofte, toegevoegde waarde als bewijs)
  • Het activeren van spiegelneuronen (ons kent ons)
  • Het creëren van neurale netwerken (consistentie en consequente communicatie)

Pitch Martijn Arets – #brandexpedition

Na het verhaal over neuromarketing kreeg Martijn Arets een paar minuten de tijd om zijn crowdfunding concept Brand Expedition te pitchen. Martijn ging met een oude bus door Europa om verschillende CEO’s te interviewen. Het resultaat? Interessante, leerzame en mooi verhalen. Die gaat hij nu bundelen in zijn boek, waarvoor hij door middel van crowdfunding aandeelhouders zoekt:

Christian van Someren – Truus.nl

Is er een gouden formule tot verleiden? Nee die is er niet. Uit eigen ervaring vertelt Christian (P&G) over het mislukken van de positionering van Pantene in Nederland. Zijn grootste learning: Met geld koop je niet het vertrouwen van klanten, dat doe je op een andere manier. Met deze belangrijke marketingles is Christian aan de slag gegaan met zijn nieuwe concept, Truus.nl. Een online omgeving waar je huishoudelijke producten kunt kopen:

Robert-Jan van Diepen – DiepbiZniZ

De laatste twee sprekers lieten meer zien van de praktijk van het verleiden naar conversie. Als eerste Robert-Jan van Diepen, die ons mee nam in een eyetracking test van een reisaanbieder. Tijdens de presentatie kwamen meerdere tips naar voren. Je merkt dat het in de kleine elementen zit, dingen die je ‘per ongeluk’ over het hoofd ziet in het ontwikkelproces van de site. Bijvoorbeeld het goed vermelden van de contactgegevens, of de mogelijkheid om data te selecteren bij het zoeken naar een vakantie.

Janko Klijnstra – Traffic4u

De laatste spreker van de avond was Janko Klijnstra met een scan van Musicals.nl. Verleidt de website naar conversie of juist niet? Janko nam ons mee door de site en gaf zijn visie. Toevallig zat er ook een dame van Musicals.nl in de zaal, zodat we meteen de interactie aan konden gaan 😉

Last but not least

Iedereen bedankt voor het komen naar Online Tuesday, voor het Twitteren, voor het Facebooken en natuurlijk ook bedankt aan de sponsor Marktplaats.nl | Media die het ons mogelijk maakt om van Online Tuesday een goed en gratis event te maken!

Bij de volgende Online Tuesday bieden we jullie weer de mogelijkheid om het podium te pakken. Hebben we eerder gedaan. Daarover deze week meer op Marketingfacts!

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!