Trendrapport 2012: What’s hot and what’s not

14 november 2011, 04:45

Trendwatcher Adjiedj Bakas maakt jaarlijks een rapport op over de trends van het komende jaar. Zo ook dit jaar, zo voorspelt Adjiedj voor 2012 er (eindelijk) concurrentie komt voor de iPad, het einde van online privacy, en benadrukt dat consumenten zich steeds bewuster zullen worden van hun digitale voetafdruk. Cloud computing zowel een zegen (data anytime, anywhere beschikbaar) als een vloek (afhankelijkheid, gevaar van misbruik). In deze blog de meest interessante trends op een rijtje.

Klein wordt het nieuwe groot, multinationals keren terug naar huis

Voor veel mensen is de wereld te groot en te ingewikkeld geworden; ze gaan weer dorpjes vormen en doen dat met gelijkgestemden. Klein wordt het nieuwe groot, multinationals keren terug naar huis en naar hun thuismarkt. Organisaties zullen in toenemende mate in netwerken opereren. Dit fenomeen wordt eveneens beschreven in Ronald van den Hoff’s Society 3.0. In steeds meer gemeenten komen stadswerkplaatsen, de informele economie krijgt een boost en er worden nieuwe pogingen gedaan om lokale valuta te introduceren.

Het Einde van de Privacy, burenruzies op Facebook uitgevochten

We laten als burgers en bedrijven steeds meer digitale sporen achter in dit informatietijdperk. Het koppelen van al die verschillende data en daar een verdienmodel van maken, wordt een van de grote trends van de eenentwintigste eeuw, en in 2012 zien we daarvan het begin. Big data heet dat. Geheimen bestaan straks nauwelijks meer. Maar de achterkant van de vooruitgang wordt zichtbaar. De technologie is de menselijke maat ontstegen. Mensen beseffen nog niet dat hun pc, telefoon, koelkast, pacemaker en auto informatie versturen over hun eigenaar zonder dat die daartoe opdracht heeft gegeven. Internetcriminaliteit neemt schrikbarend toe en dwingt burgers ertoe bewuster om te gaan met informatie. Het onderscheid tussen privaat en publiek, en tussen het echte leven en het virtuele of digitale leven, vervaagt verder. Ook conflicten tussen staten worden niet meer zozeer uitgevochten via conventionele oorlogen, maar door digitale oorlogsvoering, waarbij het toebrengen van economische schade en de grootschalige ontregeling van het dagelijks leven een doel wordt. Ook doodeenvoudige burenruzies worden steeds vaker op Facebook uitgevochten.

Comaprofielen en digitale weesjes op social media, internetbeveiliging groeimarkt

Burgers krijgen daarbij steeds beter in de gaten dat strafbare feiten op internet net zo zwaar wegen als die in real life. Een dreig-tweet is voor de politie even ernstig als een bedreiging geuit op straat. De virtuele wereld en het digitale leven worden steeds gelijkwaardiger aan de gewone wereld en het gewone leven. Nu heeft nog vrijwel niemand geregeld wat er gebeurt met zijn sociale netwerkprofiel, zijn e-mailaccount en de rest van zijn digitale erfenis als hij onverwachts doodgaat. Oude profielen op sociale media worden zo comaprofielen of digitale weesjes. Maar ook hierin komt verandering. Kennis is macht – en dat is van alle tijden. Maar bedrijven krijgen in de nabije toekomst meer kennis dan ooit over andere bedrijven en over consumenten. Burgers kunnen elkaars gangen beter nagaan dan ooit. Alles is te hacken, en daarom komt voor strikt geheime informatie de papieren back-up terug, net als de stand-alone pc en de IT-vrije oldtimer-auto. De beveiliging van internet wordt een enorme groeimarkt. Een briljante 17-jarige hacker verdient straks evenveel of zelfs meer dan een 50-jarige topbankier.

Gepersonaliseerd internet & nieuws en fikse groei van cloud computing

Met een contactlens verandert het uiterlijk van je geliefde straks per uur. De digitale lokker komt eraan, digitale arrestatie ook. Er komt meer ID-fraude en dat beïnvloedt het vertrouwen van mensen in elkaar en in instituties en autoriteiten. Er moet niet meer blauw op straat maar meer blauw op internet, nu al meer dan 50% van de criminaliteit internetgerelateerd is. Gepersonaliseerd internet en gepersonaliseerde nieuwsvoorziening leiden straks tot 7 miljard verschillende internets. Internet verandert daarmee van een open forum waarop eindeloos gedebatteerd wordt en alle meningen van de wereld te vinden zijn in een plek waar iedereen op basis van zijn surfgedrag naar specifieke informatie wordt geleid, en waar iedereen naar de mond wordt gepraat omdat hij de zoekresultaten krijgt die bij hem passen. Digitalisering gaat wel door, zeker door de spectaculaire groei van cloud computing, maar we worden ons ook steeds bewuster van de keerzijde van de digitale hemel, en de vraag ‘waar zijn mijn data?’ wordt steeds moeilijker te beantwoorden.

Tegentrend: ontdigitalisering, heimwee en data opslaan op papier komt terug

Daardoor is er een zekere ontdigitalisering aanstaande. Kinderen willen weer buiten spelen in plaats van nog een nieuwe iPad. Back-ups op papier komen terug, en we versturen weer meer papieren post om volgelopen mailboxen te omzeilen en weer contact met elkaar te krijgen. Door het toegenomen aantal digitale incidenten, waaronder identiteitsdiefstal, en de steeds verder reikende arm van commercie en big brother in digitale sferen, beleeft de privacydiscussie en het onderwerp internetveiligheid een hausse in 2012. Cloud computing maakt de samenleving uitermate kwetsbaar voor terreur. Cyberwar staat hoog op de agenda van defensie en de defensie-industrie. Bedrijven zullen de opslag van hun kwetsbare informatie off the grid willen verzorgen – zelfs data-opslag op papier zal weer terrein winnen.

Koken met apps wordt normaal

De smartphones zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Ook op het gebied van voeding worden apps steeds belangrijker. Niet alleen voor restaurant-kortingsacties en het bestellen van eten; ook voor recepten en kookvideo’s grijpt men in 2012 vaker naar de telefoon of de tablet.

Weten is eten: consument wil weten waar eten vandaan komt

Door deze bewustwording zullen ook steeds meer fabrikanten en restaurants duidelijk gaan aangeven wat iemand precies koopt of wat er op iemands bord komt te liggen. Een groot deel van de consumenten vraagt hierom, en het andere deel van de bevolking wordt hierdoor een flink eind op weg geholpen naar een gezonder leven.

Gadgets, Androidtablets, Kindle Fire en solartechnologie

De blu-ray players kennen we natuurlijk al, maar in 2012 zal deze technologie een grote slag gaan slaan om de dvd-speler uit de huiskamers te verstoten. Iedereen is zich bewust van het milieu en weet dat we energiezuiniger moeten omgaan met onze spullen. En juist in gadget-land gaan we dit zien. De solartechnologie maakt grote sprongen – gadgets als solaropladers, fotovoltaïsch mobiele telefoonbatterijen en zelfs tassen met solar power. Er is een grote vraag naar energiezuinige gadgets en voor ontwerpers is dit een goede inspiratiebron, dus in 2012 gaan we hier meer van horen. Via een geprojecteerd toetsenbord op je telefoon kan er op een virtueel toetsenbord op tafel worden gewerkt. Altijd een toetsenbord bij de hand en geen gepriegel meer met te kleine toetsen, want je kan de grootte zelf aanpassen. In 2012 zal Apple zijn eerste grote Pad-concurrent gaan voelen. Amazons eerste tablet, de Kindle Fire, heeft geen ingebouwde camera of microfoon, zelfs geen 3G. Maar de lage prijs van deze Android-tablet is de troef (199 dollar). Amazon verkoopt geen gevoel (zoals Apple), maar een winkelervaring.

Bekijk het complete trendrapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!