ad:tech New York Dag 3: De kansen van betrokkenheid, HTML5, mobile en online video

11 november 2011, 07:30

Vandaag het laatste artikel van mijn bezoek aan de ad:tech New York. Het grootste digitale marketing event ter wereld. Ik ben hier namens The Young Generation en post elke dag een artikel met de meest interessante bevindingen van die dag. Het is vrij duidelijk wat de trend is tijdens deze ad:tech, social en mobile zijn hier de leidraad en het trendwoord van deze drie dagen is engagement. De artikelen van dag een en twee kan je hier en hier terug lezen.

De openings keynote wordt vandaag ingeleid door Wendy Clark, Senior VP Integrated Marketing Communications van The Coca-Cola Company. Bij Coca-Cola gaat het voornamelijk om innovatie en spread the hapiness. Een punt wat ze maakt is dat het gedrag van consumenten en de wijze waarop ze betrokken raken bij een merk veranderd is ten opzichte van een aantal jaar geleden. Er is veel meer content waarvan de consument zelf de toon bepaald. Adverteerders moeten hier op de juiste manier op in spelen.

Friends Day

Een leuk voorbeeld hoe Coca-Cola hier mee omgaat en integreert binnen hun strategie is de “friends day” campagne. 20 juli werd door Coca-Cola omgedoopt tot Friends Day. Om hier een gezicht aan te geven heeft Coca-Cola een enorme vendormachine gemaakt en op verschillende locaties geplaatst. Hierbij kreeg je twee flesjes voor de prijs van een. De catch was echter dat je hier alleen een flesje uit kon halen met hulp van je vrienden. Deze moesten je namelijk helpen omhoog te komen om je geld in de machine te gooien.

Now, new and next space

Hiernaast laat ze ook een aantal voorbeelden van de Coca-Cola point of view op de wijze van adverteren, nu en in de toekomst. Ze onderscheid drie verschillende periodes. De now space, de new space en de next space. Elke “space” wordt bijgestaan door een voorbeeld. Voor de “now space” haalt ze een recente campagne aan van Sprite waarbij er via een online platform gestemd kon worden op je favoriete slamdunk van geselecteerde NBA spelers. De campagne heeft in totaal meer dan 4,5 miljoen stemmen opgeleverd waarvan 728 duizend uniek en 100.000 op de LeBron slam dunk.

Voor de new space wordt er een erg gave campagne aangehaald waarbij de klassieke Cola flessendop het uitgangspunt is. De leidraad is een interactieve campagne tussen TV en mobiel. Download de app en zodra er een Cola reclame is haal je je mobiel tevoorschijn. Zodra je de app download wordt je camera geactiveerd. Vervolgens kan je daadwerkelijk met je mobiel de dop vangen die in de reclame van de fles afschiet. Deze dop komt vervolgens in je verzameling en hiermee kan je weer sparen voor coupons.

De next space is meer gericht op direct sales realiseren via social media en je mobiel. Als fan van de Facebook page kan je een coupon krijgen voor een gratis Cola. De coupon met barcode download je op je mobiel. Haal hem langs de vendormachine, je barcode wordt gescanned en je krijgt je flesje. Uiteraard gaat dit niet zonder delen “David just got a free Coke, Like us and get your free Coke yourself!” Mooie wijze om je doelgroep op een leuke en innovatieve wijze te activeren en te engagen.

HTML5 vs FLASH

De meest inspirerende sessie van het event was in mijn ogen de HTML5 sessie. Het lijkt er namelijk erg op dat dit in de toekomst een standaard gaat worden. Eerst een aantal cijfers over mobiel gebruik voor 2011. 47,8% van de US mobile gebruikers browsed het internet, gebruikt apps of download content. Een groei van 20% ten opzichte van 2010. Meer dan 50% van de aangeschafte telefoons in de US zijn smartphones, een groei van 35% ten opzichte van een daling van “old school” telefoons van 23%. Sinds augustus 2010 is het percentage van mobile gebruikers die een advertentie op hun mobiel gezien hebben gegroeid met 40%. Deze cijfers worden erbij gehaald omdat HTML5 zeer geschikt is voor het ontwikkelen van mobiele sites en applicaties. De groei van smartphones betekent dus ook dat er meer ruimte komt voor HTML5 waar Flash veel minder geschikt is voor mobile.

Vervolgens een korte video over Microsofts visie op de “Future of Computing”

Web apps

Er zijn verschillende sprekers tijdens de sessie en er komen een aantal interessante cases voorbij waaronder een campagne voor de US “hart stichting” die een HTML5 app hebben laten ontwikkelen om mensen aan te moedigen meer te bewegen. De app is een soort van Nike Run maar dan anders en dus geheel in HTML5 (samen met css en java) geprogrammeerd. Door deze combinatie te gebruiken kunnen binnen HTML5 verschillende iOS en Android functies aangeroepen worden waaronder geolocatie. Hierdoor was het dus mogelijk om je eigen walks te mappen, favoriete walks te selecteren en uiteindelijk te sharen met je netwerk.

Adobe Edge

De volgende spreker is Mark Anders van Adobe. Hij gaat wat dieper in op de animatie mogelijkheden met HTML5 en dan met name binnen het nieuwe Adobe Edge. Nu nog gratis en voor niks als preview te verkrijgen via de Adobe site. Het programma wordt naar alle waarschijnlijkheid halvewege 2012 officieel gelanceerd. Mark laat ons zien dat met Edge met een zelfde soort timeline als binnen Flash gewerkt kan worden en animaties als het ware frame voor frame bewerkt kunnen worden. Met een korte demo krijgen we te zien dat de mogelijkheden op het gebied van motion en interaction design erg uitgebreid zijn en heel erg in de buurt komen van Flash animaties.

Mobile als uitgangspunt

Vervolgens is het de beurt aan Stephen Gates, Senior Creative Director van Starwood Hotels. Hij laat zien dat ze alle sites voor de hotel keten geheel opnieuw designed hebben. Hierbij is als uitgangspunt genomen om de site in ieder geval er goed op mobiel uit te laten zien. Vandaar uit is vervolgens gewerkt naar een versie die ook geschikt is voor het web. Je zou zeggen dat het logischer zou zijn om dit andersom te doen maar een site die geschikt is voor mobiel is beter in te zetten voor web dan andersom.

The Future of Online Video

Een andere interessante keynote is die van Marc DeBevoise, Senior VP Entertainment bij CBS Entertainment. Er worden in de US per maand 45 miljard online video’s gekeken en er is tot 2016 een groei voorspelt van 116%. Daarnaast zullen er in 2015 meer dan 82 miljoen tablet gebruikers en 110 miljoen smartphone gebruikers zijn. Via Youtube worden er maandelijks 18,5 miljard streams bekeken die gerealiseerd worden door 133 miljoen unieke bezoekers. Een erg grote markt dus en online video groeit dus hard mee. CBS speelt hierop in door een interactief entertainment kanaal geheel gericht op het kijken van video’s. Mooi punt hierbij is dat CBS 120 miljoen Facebook fans en 700.000 Twitter volgers heeft. Deze kanalen zorgen voor 25% van de traffic voor CBS. En ook nu komt weer het trendwoord “engagement” voorbij. Volgens Marc is deze namelijk het grootst bij Premium Content, dit zijn volledige series en films die CBS via hun netwerk aanbiedt. Deze Premium Content onderscheidt zich dus van een netwerk als Youtube door de dedicated tijd van het bekijken van een video. Waar dit bij Youtube op een gemiddelde ligt 3 minuten. ligt dit bij CBS op een totale tijd per viewer van 55 minuten (inclusief reclame). Dat de engagement hier hoger is, valt terug te zien in de “Video Ad Completion Rate”, het aantal viewers dat een ad geheel afkijkt en niet wegklikt. Bij korte videos op Youtube ligt deze rate op 59% terwijl dit bij CBS op 81% ligt. Marc sluit af met de wijze woorden, de toekomst van online video is effectieve en relevante vindbaarheid, interactiviteit en het opbouwen van communities rondom je bestaande videokanaal.

ad:tech New York 2011

Hiermee is mijn bezoek aan de ad:tech ten einde. Het was een erg inspirerend event met veel nieuwe innovaties, technieken en voornamelijk insights in zeer interessante data. Hetgeen me het meest geïnspireerd heeft zijn de mogelijkheden op technisch vlak en hoe hier marketingtechnisch mee omgegaan kan worden. Daarnaast toch weer bevestigd dat Social Media ontzettend belangrijk is en tegenwoordig echt niet meer in de marketingmix, zowel online als offline, mag ontbreken. Al helemaal niet op het gebied van jongerenmarketing waar wij ons met The Young Generation op focussen. De drie artikelen bevatten slechts een klein deel van de enorme hoeveelheid aan informatie die ik heb opgedaan tijdens het event. Mocht je vragen hebben of meer willen weten over de genoemde onderwerpen of gewoon een interessante vraag hebben, let us know!

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!