ReclameReview: Johan Derksen voor NLEnergie

9 november 2011, 13:00

Na vrolijke types als Natasha Froger, Frans Bauer en Maurice de Hond is het nu de beurt aan bromsnor en kersverse Televizierringwinnaar Johan Derksen om reclame te maken voor de Nederlandse Energie Maatschappij. De reacties op Twitter zijn behoorlijk negatief. Blijkbaar is de fanbase van Derksen er niet echt van gecharmeerd dat hij zich hiervoor leent, al is het niet zijn eerste commercial. Wat vinden jullie?

Credits:

Bureau: BeyenMeyer

De doelstelling:

De ‘slapers’ onder de energieconsumenten wakker schudden en later overstappen naar NLEnergie.

De uitwerking:

Boegbeeld Johan Derksen van Voetbal International vertelt in een zogenaamde scène uit zijn programma dat hij zelf ook een slaper was. Nu roept hij iedereen op om over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij, want daar betaal je nooit te veel voor je energie.

Het oordeel:

In tegenstelling tot de vorige commercials met BN’ers heeft NLEnergie er deze keer voor gekozen om Johan Derksen in zijn eigen setting te laten acteren. Eigenlijk speelt hij dus nog meer zichzelf dan zijn voorgangers deden: hij windt zich op in de VI-studio op de bekende manier. Ik denk dat de verontwaardiging van de doelgroep juist door dit punt veroorzaakt wordt. Zij voelen het alsof hun programma en hun held nu te grabbel worden gegooid. Overigens doet Johan Derksen er zelf totaal niet moeilijk over. Hij zegt gewoon eerlijk dat hij het voor het geld doet. Of zoals ergens te lezen viel: “ik zeg POEN!”. Ik denk dat dit een typische commercial is die op papier heel geslaagd lijkt, maar in de praktijk werkt het dan toch niet. Jullie mening graag!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Paul van der Made

    Persoonlijk vind ik het wel geweldig dat JD openlijk uitkomt voor het feit dat het om het geld te doen is geweest.

    Echter, hoe zeer dat het imago van JD versterkt (hij zegt ten slotte waar het op staat/wat hij denkt), des te destructiever is het voor de commercial. Voor zover het al enige vorm van succes zou hebben.

    Uiteindelijk dus niet zo’n slimme zet in mijn ogen van de NEM. Iedereen (die JD ooit in VI heeft zien opereren) had kunnen voorspellen dat hij dit zou zeggen.

    Eén credit moet ik ze wel geven, ik ben er weer aan herinnerd dat ik binnenkort van energieleverancier moet wisselen (maar dat zal niet de NEM worden) 😉


    9 november 2011 om 13:15
    Elroyk

    Het feit dat er zoveel aandacht aan besteed wordt maakt voor mij de commercial al geslaagd.


    9 november 2011 om 13:28
    Bram Koster

    Ik vind Johan Derksens gepraat over hypocriete geldwolven als Dick Advocaat e.d. opeens nogal… uh, hypocriet. Wel NME’s centen pakken en daarna gaan lopen roepen dat het alleen om de centen gaat, vind ik nogal weerzinwekkend. Dat betekent nl. dat je hem voor geld alles kunt laten zeggen, terwijl hij zich juist voorstaat op z’n onafhankelijkheid.

    Ik ga er geen VI TV minder van kijken, maar JD is in mijn achting wel een paar stapjes gedaald.


    9 november 2011 om 13:30
    Arjen

    @Bram – Dit ben ik niet helemaal met je eens. JD zijn kritiek op Advocaat e.d. is altijd dat zij niet openlijk vertellen dat ze voor het geld kiezen. Maar dat ze hypocriet zijn door te zeggen “ik kies voor de sportieve uitdaging” en vervolgens trainer worden op een plek waar het voetbal op een laag niveau is en waar geen eens gras kan groeien.

    Wat betreft het succes voor de NEM, de reclame creëert buzz dus dat is positief. Maar echt overtuigend komt het verder niet over.


    9 november 2011 om 13:36
    Hardcopy

    Over buzz creëren hoef je de NEM inderdaad niks te vertellen, dat lukt ze al jaren prima. 😉


    9 november 2011 om 13:42
    Sebastiaan

    Zelf ingenomen, in de maling laten nemen, daar slaan ze de spijker om ze kop.

    Dat stelletje “oplichters” van NLEnergie heeft ons 3 jaar gelden mooi beetgenomen, met “wij zijn van Eneco en komen nieuwe meters plaatsen”. Hebben ons toch nog even mooie 300 euro door de neus geboord.

    En zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet! Ja de kosten die zij reken zijn lager, maar het zogenaamde vastrecht is vele malen hoger dus ben je nog duur uit. En zelfs nog meer!!

    Ik ga de vlag uithangen op de dag deze oplichtersbende fait verklaar is.

    Oplichter is een groot woord, maar met mensen verkeerd voorlichter, je voordoen als een ander (en een jaar geleden tegen gekomen bij de winkels weer een leugentje ophangen). kom je toch aardig in de buurt.

    Nog een leuk detail, me moeder schreeuwde naar me zus. Het is NLEnergie!! heel het plein leeg als je bom roepte.


    9 november 2011 om 13:44
    Bram Koster

    @Arjen: hmm, daar heb je wel gelijk in. Neem ik dat stukje terug. Blijft voor mij wel overeind dat ik het wel erg makkelijk vind om geld in je zak te steken en daarna te roepen dat je er eigenlijk niets van meent. Doe het dan niet! Tenzij dat harde roepen alleen maar bedoeld is voor meer exposure voor NME en daarmee ‘part of the deal’. Dan wordt het écht eng… 🙂


    9 november 2011 om 13:55
    Michael

    volgens mij zijn de credits voor BeyenMeyer


    9 november 2011 om 14:08
    Hardcopy

    Klopt Michael, staat ook op hun site. Ik heb ze erbij gezet. Bedankt!


    9 november 2011 om 14:20
    H. de Roos

    Frans Bauer stopte na de nodige kritiek van zijn achterban met deze reclame. En uitgerekend Johan Derksen gaat wel voor dit bedrijf reclame maken. Johan is dit goed voor je image ?


    9 november 2011 om 20:30
    Jenny

    Briljant dit. Die reclame an sich is natuurlijk bar en barslecht (zo ook voorgaande commercials van de NEM) maar de aandacht die dit spotje nu geniet is geweldig. Zeker voor NEM. En Johan Derksen zal er inderdaad niet wakker van liggen wat de VI-kijkers van hem vinden. Als iemand je een zak met geld aan biedt om een paar regeltjes tekst op te dreunen? Ik zou het wel weten.


    9 november 2011 om 22:30
    Paul van der Made

    Ik lees hier nu al meerdere keren dat het goed gedaan is van de NEM, omdat ‘we’ het er weer over hebben. Eerlijk gezegd vind ik dat wat overtrokken. Wij hebben het er nu over door ons werk/interesse en omdat we deze site bezoeken. Hoeveel andere mensen, die totaal niet op die materie bij het onderwerp betrokken zijn, zouden hier nou echt over spreken? Ik heb het tot nu toe nog van niemand gehoord in mijn omgeving (zelfs niet van VI-kijkers). En als het gesprek erover zou gaan, dan zou het eerder over JD gaan dan over de NEM. Ik vraag me zelfs af of die naam überhaupt blijft hangen (hoeveel mensen kwamen er vroeger namelijk niet verder dan “Die reclame van Even Apeldoorn bellen”?


    9 november 2011 om 23:19
    Herman

    Ik heb een gloeiende hekel aan de NEM met als enige reden die weerzinwekkende reclamespotjes. Daarom zou ik nooit voor de NEM kiezen ook al zijn ze goedkoper. Hun IMAGO is slecht, dat zal niet snel meer veranderen. Johan Derksen vond ik altijd een grappige kerel en ik kon zijn commentaar altijd wel waarderen. Johan heeft zich nu helemaal afgedaan en zich totaal belachelijk gemaakt. Wat een dorpse kortzichtigheid om dit zogenaamd voor het geld te doen!! Zijn imago heeft forse schade opgelopen. Wat een CLOWN!! en het is niet eens grappig. Geef hem de LODEN LEEUW, die verdient hij!


    15 november 2011 om 13:25
    Ted

    Een belachelijke reclame voor een man die nu verkeerd bezig is

    Jammer gemiste kans…………………of het geld naar een goed doel??? Nee he


    15 november 2011 om 15:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!