Karmanomics: Wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren

7 november 2011, 04:45

Wereldwijd is men klaar met de hebzucht van banken en bedrijven. ‘Willen we ons economisch destructieve gedrag vervangen door economisch constructief gedrag, moeten we ons heil niet zoeken in oppervlakkige symptoombestrijding maar in een fundamentele systeemverandering.’ In zijn nieuwe boek ‘Karmanomics, wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren’, laat Kees Klomp zien hoe dit moet. Bouwend op zijn vorige boek ‘Verlichting in business’ beschrijft Kees het pad naar persoonlijk geluk, zakelijk succes en maatschappelijke voorspoed.

Constructief

Wat dit boek speciaal maakt, is dat het pleidooi van Kees constructief is. Waar bij bijvoorbeeld de Occupy-protesten tegen het systeem wordt aangeschopt, draagt Karmanomics oplossingen aan om het systeem van binnenuit te transformeren. Dat is niet gek, de inzichten zijn immers gebaseerd op het boeddhisme. Een voorbeeld is het bepleiten van Corporate Compassion dat MVO moet gaan vervangen: ‘het gaat niet om het verantwoordelijke handelen op zich, maar om de meedogende geest die eraan ten grondslag ligt.’ Als je dat niet doet, zullen consumenten vroeg of laat weten dat je niet authentiek bent, met alle gevolgen van dien. De essentie van Karmanomics is dan ook de juiste bezieling. Als je intenties goed zijn en je daadwerkelijk iets wil bijdragen, dan kun je het verschil maken. Dat dit niet louter opportunistische ideeën zijn, blijkt uit onderzoek. Twee voorbeelden: welzijnsgeoriënteerde bedrijven scoren financieel beter dan kostengeoriënteerde bedrijven. En ‘conscious businesses’ hoeven aan marketinguitgaven maar 10 tot 25 procent van het industriegemiddelde te spenderen.

Purpose

Iets waar ik mezelf erg in kan vinden is de prioriteit die purpose binnen Karmanomics krijgt. Kees beschrijft purpose als de maatschappelijke roeping van een bedrijf. Dit kan ofwel sociaal van aard (denk aan armoede, honger en scholing), ofwel ecologisch (klimaatverandering, milieuvervuiling en dergelijken) zijn. De insteek is om te werken aan oplossingen en een positief verschil te maken. Kees geeft hierbij voorbeelden van influencers als Kotler met zijn Marketing 3.0, Woerde met Let’s heal en Porter met Creating shared value.

Betekenis

Kees sluit zijn boek af met de 25 pijlers voor de betekeniseconomie. Over bijvoorbeeld geluk, dankbaarheid, aandacht en menselijkheid. Je kunt de verzameling pijlers gebruiken als een soort ‘meaningful management dashboard’. Hoe hoger je als merk scoort op de waarden, des te mooier de toekomst.

Naïef

Karmanomics gaat er zo erg van uit dat met de juiste intenties succes is te bereiken, dat er mensen zullen zijn die het te idealistisch noemen; een tikkeltje naïef. Kees zal hier alleen maar blij mee zijn: ‘Een van de meest basale manieren om van betekenis te zijn, is om de problemen (in de samenleving) niet als onoplosbare bedreigingen maar als oplosbare uitdagingen te beschouwen. Onbevangen, onbevreesd en ongeconditioneerd. Omdat hoop doet leven, is naïviteit als optelsom droomkracht en daadkracht, een onmisbare en onmetelijke kwaliteit in de betekeniseconomie.‘

Het boek bevat relatief weinig voorbeelden uit het bedrijfsleven. Maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd met voorbeelden vanuit de boeddhistische beeldspraak. Kan het economische systeem van binnenuit veranderen? Ik denk het wel. Waar je begint in het constructieve proces maakt niet zoveel uit, als het maar vanuit de juiste mindset komt. Dit boek helpt je in die juiste mindset te komen.

Nawaz Kazmi
Marketingpsycholoog bij MiU Marketing

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!