Jawbone Up maakt gezond leven leuk & sociaal

4 november 2011, 10:59

Jawbone, voor sommige bekend als fabrikant van Bleutooth-headsets, komt met een nieuw hoogstandje. De Jawbone Up is een polsband die in combinatie met een applicatie je dagelijkse bezigheden vastlegt om je leefomstandigheid te verbeteren. Deze week is de gezondheidsarmband in de VS in de verkoop gegaan, Europa volgt snel.

Jawbone Up is een service die je dagelijkse activiteit meet, met als doel je te stimuleren een gezond en bewuster leven te leiden. De armband meet je bewegingen door de dag heen, en ook tijdens je slaap. Op basis van je beweging geeft de armband en de applicatie je feedback en adviezen over hoe je slaapt, beweegt en zelfs eet. Als je bijvoorbeeld te lang achter je computer zit en je daar te lang achter hangt, geeft de armband je een seintje (door middel van schokjes) dat je wel weer eens wat oefeningen mag doen om in beweging te blijven. Handig voor de kantoortijgers onder ons.

Ook je slaap wordt gemeten, wat natuurlijk niet nieuw is. Services als Sleep Cycle en Lark (ook met een polsband) dragen ook bij aan het monitoren van je slaap, en tracken niet alleen hoeveel maar ook hoe je slaapt. Jawbone Up heeft als voordeel dat deze slaap statistieken worden verrijkt met die van je dagelijkse activiteit, én je eetpatroon. Je eetgewoonten worden gemeten door foto’s te uploaden van je maaltijden over de dag, om je vervolgens een paar uur later te vragen hoe dat eten is gevallen. Deze drie elementen samen, slaap-, eet- en bewegingspatroon, vormen Jawbone Up tot een uitgebreid meetsysteem van je persoonlijke gezondheid.

Promovideo van Jawbone Up:

Niet alle verwachte mogelijkheden voor sociale betrokkenheid zitten in de app, zoals Facebook en Twitter integratie. Een gedurfde zet van de makers, die een eigen ecosysteem van gebruikers voor ogen hebben. Er is dan ook genoeg aandacht besteedt aan het integreren van de welbekende spelelementen. Gebruikers worden uitgedaagd om met elkaar te concurreren, samen te werken en daarmee natuurlijk iedere vorm van activiteit te stimuleren.

Nadeel is dat je de polsband via een audio-aansluiting moet synchroniseren met de applicatie, en dat via deze manier de armband ook opgeladen wordt (al dan niet in combinatie met USB). Toch is Jawbone Up een innovatief nieuw concept dat zich onderscheid van andere. Natuurlijk zijn er alternatieven, zoals bijvoorbeeld FitBit, maar de combinatie met een app brengt zeker meerwaarde en maakt de gebruiker vast bewuster. De polsband, verkoopprijs $100,-, en gratis applicatie (iPhone & Android) zullen naar verwachting deze maand in Nederland verschijnen.

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!