Conversion Conference NY dag 1: De hoogtepunten

20 oktober 2011, 10:30

In New York wordt de vijfde editie van de Conversion Conference gehouden. In twee dagen zullen voornamelijk Amerikaanse sprekers hun inzichten, strategieën en cases presenteren met als doel de conversie te verhogen. In dit artikel zijn de belangrijkste hoogtepunten van dag 1 te lezen.

Conversie in een ‘Social World’

Tim Ash, organisator en schrijver van het boek “Landingpage Optimization” trapt af met de opening keynote over conversie in relatie tot sociale media. In de sociale wereld, zullen mensen eerder vertrouwen in je hebben als je consistent bent in wat je doet en zegt. Hetzelfde werkt namelijk in je eigen sociale kring, je bent geneigd je af te keren van inconsistente mensen.

“To Establish Consistency, You Need to be Committed.”

Om consistentie te bereiken heb je toewijding (commitment) nodig. Met commitment maakt Ash een verwijzing naar de Persuasion theorie van Cialdini: Als mensen eenmaal een kleine stap tot commitment hebben gezet, willen ze consistent zijn en zijn dan gemakkelijker bereid om een volgende, veel grotere stap te zetten. De micro conversie, bijvoorbeeld een nieuwsbrief inschrijving, wordt hierdoor dan ook veel belangrijker.

Vervolgens wordt dit concreet gemaakt met implicaties voor de conversie en on-site social media conversie strategieën. De twee opvallendste strategieën:

  1. Maak delen eenvoudig & omarm de Micro-conversie

  2. Humaniseer de Computer Experience

Een mooi voorbeeld hiervan, en naar eigen zeggen een methode die conversie verhogend werkt, is een spokesperson. Een video van een acteur of actrice wordt gebruikt om de bezoeker te begeleiden naar de conversie:

  1. Toon sociale bevestiging

Wederom een verwijzing naar een persuasion theorie van Robert Cialdini: Social Proof. De firefox downloadpagina is hier een mooi voorbeeld van: er wordt getoond hoeveel mensen deze reeds gedownload hebben.

15 (bijna) gratis conversie tools

Ben Jesson van Conversion Rate Experts laat zien welke tools op de website gebruikt kunnen worden om erachter te komen waarom je bezoekers niet converteren.

De grootste conversiekillers zijn volgens Jesson:

  1. Bezoekers intentie en website komen niet overeen

  2. User experience problemen

  3. De prospect wordt niet overtuigd om over te gaan tot het nemen van de gewenste actie.

Er zijn veel tools op de markt die gratis of tegen kleine betaling heel waardevol kunnen zijn in het achterhalen van de problemen op de website. Er wordt gestart en geëindigd met de twee belangrijkste Google tools voor conversie optimalisatie: Google Analytics en het gratis A/B testing platform Google Website Optimizer. Een kleine greep uit andere interessante tools:

  1. Live Chat: Bijvoorbeeld: Google Talk en Live Person.

  2. User Feedback: Bijvoorbeeld: Survey Monkey, 4Q, Kampyle en KISS insights.

  3. User Testing: Bijvoorbeeld: Usertesting.com

Interessante toevoeging bij usertesting.com is dat er naast de gebruikers van usertesting.com ook gebruik kan worden gemaakt van Ethnio: het recruteren van echte bezoekers op de eigen website door middel van een pop-up met een incentive.

The human connection

Ben Jesson en Kate O’Neill geven in aan dat conversie optimalisatie meer is dan het inzetten technologie en het testen van nieuwe designs. Het empathische aspect en het feit dat bezoekers van de website echte mensen zijn, met echte praktische bezwaren, wordt nog weleens vergeten. Quote van de dag komt dan ook van Kate O’Neill:

“Analytics are People”

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!