TEDxRotterdam: 100 wegen naar Caïro

18 oktober 2011, 08:10

Donderdag j.l. zat het Luxor theater Rotterdam van 8.00 uur ‘s ochtend tot 20.00 uur ‘s avonds vol met ambitieuze studenten en CEO’s die waren uitgenodigd om te komen luisteren naar de TED-talks van meer dan 30 leiders in hun vakgebied. Tijdens dit event, dat in het teken stond van ‘leading the future’, spraken onder andere Jan-Kees de Jager, Mikko Hypponen en Marijn Berk. Ook Ilco van der Linde, oprichter van Dance4life was aanwezig. Hij deelde met ons zijn huidige master piece ook wel genaamd MasterPeace. Een co-creatie concept met potentie.

Wat is MasterPeace?

In het kort is MasterPeace een nieuw internationaal vredesinitiatief dat binnen enkele jaren miljoenen mensen en organisaties actief bij het stichten van vrede wil betrekken door middel van muziek-, kunst- en sociale media initiatieven. Eerder dergelijke projecten voorbij zien komen? Dit project heeft een originele insteek met potentie.

Meedoen is meemaken

Het project wordt afgesloten met een knalfeest naast de piramides van Gizeh in Ca?ro op 21 september 2014, de dag van internationale vrede. Op dit feest wordt onder andere een wereldband samengesteld van wereldleiders als de Zuid-Afrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu die vorige maand toe zei de gitaal te bespelen.

Kaarten voor dit festival zijn alleen te verkrijgen door je eigen steentje bij te dragen. Namelijk door een eigen initiatief te creëren. Het maakt in principe niet uit wat het initiatief is zolang het bijdraagt aan bewustwording van vrede. Dit kan door een voetbaltoernooi, een dansvoorstelling, een Facebook actie of te paard naar Caïro. Wanneer minimaal 2014 euro is opgehaald met het initiatief ontvangt de initiator kaarten voor het concert in Cairo.

Potentie van MasterPeace

Het project is uniek omdat het de organisatie van het evenement in zo’n sterke mate neerlegt bij anderen, waardoor mensen actief betrokken worden en zich onderdeel voelen van MasterPeace. Door lokale initiatieven te stimuleren hoopt MasterPeace uit te vloeien als een olievlek en zo in 2014 40.000 vrijwilligers bereikt te hebben om te strijden voor vrede.

De kracht van social is hier eveneens onontbeerlijk. Van erkenning van de klant, naar luisteren en nu wordt hij actief opgezocht en verleidt tot samenwerking. Wat is de volgende stap? Zelf ben ik benieuwd naar hoe merken van deze ideeën gebruik kunnen maken. Zullen consumenten zich willen lenen voor zo’n verregaande vorm van co-creatie, of is daarvoor identificatie met een hoger doel noodzakelijk?

Julian Leijser studeert Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Naast haar studie was zij onder andere actief bij organisaties als AIESEC, De Kleine Consultant en ARCADIS waarvoor zij in NYC werkte. Nu is zij bezig met de oprichting van In The Making een netwerk voor jonge ondernemenden (ondernemers, ambitieuze studenten en young professionals) uit Arnhem en omstreken. Haar ambities liggen in het verbinden van verschillende partijen, het uitdragen van de positieve effecten van Het Nieuwe Werken op organisatieprestaties en binnen de verandercommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tim vd Beukel

    Ilco van der Linde laat je tijdens zijn pleidooi voor (Master)peace al uit je stoel opspringen om aan de slag te gaan voor wereldvrede. Interessant onderwerp en artikel Julian!

    En wat je eindvraag betreft: deze vorm van co-creatie mag ver gaan maar misschien is dit ook wel de enige manier om iets voor elkaar te krijgen (conclusie dat minder vergaande initiatieven niet het gewenste resultaat hebben hadden).

    Voor ons als Westerse burgers is dit zeker een ‘ver van ons bedshow’ maar persoonlijk denk ik dat dit concept door de positieve energie die het uitstraalt velen aanspreekt en zeker (jonge)mensen tot actie aan zal zetten.


    11 november 2011 om 22:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!