Online advertentiecampagnes vertalen zich in offline verkopen

11 oktober 2011, 09:15

De grootste uitdaging bij het meten van de online of social media ROI is toch wel het gat tussen online meetwaarden en de (offline) business KPI’s. In het onderzoek “Beyond Clicks and Impressions: Examining the Relationship Between Online Advertising and Brand Building” (PDF) toont Nielsen aan dat de attitude van respondenten ten opzichte van online campagnes zich vertaald in offline sales. Het onderzoek laat eveneens zien dat de relatie tussen de click through rate en het merkimago minimaal is. Ook de correlatie met offline verkopen is zwak.

In het onderzoek neemt Nielsen onder de loep hoe meetwaarden voor online campagnes (denk aan ‘ad recall’ en ‘ad likability’) koopintentie beïnvloeden. De analyse toont aan dat online advertenties succesvol zijn in het beïnvloeden van merk imago en interactie, met name associatie met de boodschap. De kracht van het effect hangt wel voor een groot gedeelte af van de kracht van de bewuste advertentie.

Vervolgens kijkt het onderzoek naar de relatie met offline sales. Hoewel gebaseerd op een klein aantal cases, geeft het onderzoek een weer dat voor campagnes met een hoge koopintentie, deze koopintentie zich ook daadwerkelijk vertaald in verkopen. Cases met een kleine koopintentie toonden geen significante relaties met verkopen.

Voor meer gedetailleerde info, zie het rapport hieronder dat je hier kunt downloaden:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robert de Boer

    Nogal wat “logische”, of als je het nuchter bekijkt nogal wat open deuren. Zoals deze “at voor campagnes met een hoge koopintentie, deze koopintentie zich ook daadwerkelijk vertaald in verkopen. Cases met een kleine koopintentie toonden geen significante relaties met verkopen.” In de praktijk zie je wel dat bij bepaalde producten je totaalconversie (in dit geval; concrete verkopen) omhoog gaat nadat de klant duidelijke de keuze heeft of direct online bestellen of in de fysieke winkel afhalen (voorheen; alleen online bestellen).

    Ook is er de zachtere data van kopers in de fysieke winkel die via de website van die fysieke winkel het product hebben gevonden hebben georiënteerd en daarna daadwerkelijk in de fysieke winkel hebben gekocht. Dit is gemeten door de kopers in de winkel te vragen hoe ze het product hebben “gevonden”.


    13 oktober 2011 om 06:13
    vertenonlinemarketing.nl

    Misschien wel een wat ouder artikel, maar absoluut een goede artikel. Bedankt voor het delen.


    11 mei 2012 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!