SES Amsterdam Dag 2: Keynote Martin MacDonald

6 oktober 2011, 07:27

Na de dagopening door dagvoorzitter Ronald van der Aart en de Wake up door Joost de Valk begint de eerste keynote van de dag: Martin MacDonald, Head of SEO van OMD. Hij geeft een overzicht van waar SEO vandaan komt en waar het volgens hem heen gaat met SEO en online marketing als geheel.

MacDonald begint met te vertellen dat de totale Spend van OMD vergelijkbaar is aan de totale spend in AdWords in Nederland (schattingen rond de 700 miljoen euro). Dit arrogante begin wordt door een deel van de zaal beantwoord met rollende ogen en een zucht. Gelukkig komt de spreker daarna wel tot de inhoud.

Stuffing en spamming

MacDonald vervolgt met een korte terugblik van hoe SEO de afgelopen er de afgelopen 10 jaar uit zag. Hij vertelt over de tijd dat Altavista de belangrijkste zoekmachine was en geeft een voorbeeld van keyword stuffing van eBay van een paar jaar geleden.

Hij vervolgt met het statement: ‘That’s not marketing, that’s rubbish !’.

2014

Hij vervolgt met een vooruitblik van hoe de dingen er over een aantal jaar uit kunnen gaan zien. Hij geeft aan dat iedereen in de zaal waarschijnlijk een blog heeft, maar dat ‘normale mensen’, denk aan vaders en moeders, niet weten hoe ze een link moeten maken. En dus blijft een groot deel van de internetgebruikers in de blinde vlak van PageRank.

Maar die mensen leren wel allemaal gebruik te maken van social networks. En daarmee geven ze vergelijkbare, zo niet interessantere informatie.

Hij laat een voorbeeld zien van TouchGraph. Die gratis tool analyseert je social networks en herkent daarin groepen als collega’s, klanten, familie enz. Dat soort data gaat volgens MacDonald een belangrijke rol spelen de aankomende jaren. Dus data uit je social network zal nog meer gebruikt worden om de resultaten voor jou beter te maken, maar daarnaast wordt daarin ook meegenomen van welke soort contacten die informatie komt.

SEO vs. de directie

MacDonald gaat verder met een aantal tips over grote SEO trajecten . En met name de discussies met directies en juristen. Als SEOer zul je volgens hem nooit een discussie met een directie winnen. In plaats daarvan moet je dus geen discussie aangaan, maar je moet in hun taal praten. Hij geeft een aantal voorbeelden hoe je dat kunt doen. In plaats van ‘we moeten links kopen’ kun je beter zeggen ‘we moeten brand evangelisten vinden’. En in plaats van ‘cookies zijn belangrijk voor ons’ zeg je ‘als we geen cookies kunnen gebruiken geven we de concurrentie een voordeel dat ons geld zal kosten’.

Kies de juiste strategie voor de klant

Het is belangrijk om voor elke klant de juiste strategie te kiezen. Volgens MacDonald proberen veel online marketing bureaus een standaard aanpak op al hun projecten terwijl het beter is om per (soort) account een andere aanpak te gebruiken. Hij vervolgt met een voorbeeld om SEO en SEA in te zetten voor branding. Partijen als Burger King en Mc Donalds verkopen immers geen hamburgers via hun site, maar toch doen ze aan PPC.

De truc zit er volgens hem vooral in om de juiste keywords te selecteren. Juist voor branding kan dat soms erg goedkoop, omdat weinigen het doen. Als voorbeeld geeft hij het keyword ‘get healty’. Daarop is nauwelijks concurrentie, zowel in SEO als SEA en het is een mooi woord voor branding voor bijvoorbeeld Fitness First.

Vragen en afsluiting

De presentatie was een beetje sneller klaar dan de bedoeling was, maar daardoor was er wat meer tijd voor vragen uit de zaal. Daarbij kwamen onder andere twitter ads, de fail whale en de gebroken LinkGraph langs (voor de bovenste 1% alsdus Joost de Valk).

Na de valse start was het gelukkig een interessante keynote van een prima niveau.

Site Clinic

Het congres vervolgt met een van de leukste onderdelen: De Site clinic. Hierin kunnen mensen uit het publiek hun website laten

doorzagen

reviewen door het expertpanel bestaande uit Roy Huiskes, Fili Wiese & Joost de Valk.

Ondanks dat dit voor een SEOer als mij een van de leukste sessies van de dag is, is het min of meer onmogelijk om dit live te bloggen. Dus ik ga nu genieten 😉

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!