Resultaten HNWb Day

11 oktober 2011, 08:57

In mijn eerdere blogpost had ik beloofd de resultaten van de HNWb Day met jullie te delen. Dit evenement had een ander business model dan de gemiddelde evenementen omdat de sprekers zelf geen geld ontvingen, maar een winstdeling hadden. Voor een evenement dat onder andere gaat over andere business modellen mag je het event zelf ook een ander model geven, toch? En als je predikt over openheid en transparantie moet je dat ook geven, net als dat je beloftes (ook gemaakt in blogs) moet waarmaken. Bij deze dus de resultaten.

Inhoudelijk

Een uitgebreide inhoudelijke evaluatie hebben we al op HNWb zelf gezet. Toch zal ik hier even een korte samenvatting geven. In totaal waren er ongeveer 85 bezoekers. Hiervan heeft iets minder dan de helft de online enquête ingevuld. De resultaten waren bijzonder positief, een gemiddeld cijfer voor de hele dag van 7,9 is gewoon goed. Ook gaf 93% van bezoekers aan het event volgend jaar onder collega’s en relaties aan te willen bevelen.

De cijfers voor de sprekers individueel waren ook goed, in sommige gevallen zelfs fenomenaal. Als uitgangspunt in de event industrie geldt dat alles vanaf een 7,1 goed is. Twee plenaire sprekers (Jaap Peters en Merlijn Twaalfhoven) scoorde meer dan een 8 (respectievelijk 8,2 en 8,4). Martijn Aslander in zijn workshop scoorde zelfs een 8,7. Er zaten slechts 2 sprekers onder de 7, wat het inhoudelijk dus een zeer goed beoordeeld congres maakt.

Financieel

Zoals ik in mijn eerdere post had aangegeven hadden de sprekers geen van allen een sprekersfee, maar een winstdeling. De regeling was als volgt. De inkomsten (sponsoring en kaartverkoop) werden verminderd met de directe kosten (out of pocket) en dat was de winst. Van deze winst ging 1/3 naar de organisatie en 2/3 naar de sprekers. Niet alle sprekers deelde mee in de winstdeling, de corporate sprekers bijvoorbeeld niet, die kregen het podium en deze mensen stonden er ook namens hun werkgever. Individueel betalen is dus moreel niet verantwoord (tenzij ze er een dag voor vrij nemen) en de bedrijven vinden de exposure doorgaans meer dan betaling genoeg.

De totale inkomsten waren net geen 17.000 euro. Dit was een tegenvaller op de verwachting, met name door een lagere opkomst van betalende bezoekers. De verwachting was boven de 100 bezoekers uit te komen met de gezamenlijke netwerken van de sprekers. Met name het aantal bezoekers van ‘corporates’ viel tegen.

De totale kosten bedroegen net geen 9.000 euro. Dit is met name de catering en zaalhuur, een bedrag voor de logistieke afhandeling van het event (de facturatie, badges, etc is uitbesteed) en nog wat kleine posten. Dit geeft dus een winst van 8.000 euro waarvan ruim 5.000 onder de sprekers verdeeld werd. Voor sommige sprekers is dit een behoorlijk bedrag, voor anderen is het een relatief laag bedrag. Het gekozen model heeft het echter mogelijk gemaakt om dit event mogelijk te maken, want tegen normale sprekerstarieven hadden we verlies gemaakt verwacht ik.

Leermomenten

Leermomenten voor ons zijn dat het bereiken van de corporates lastiger is dan verwacht en dat die blijkbaar toch vooral in andere kringen zitten dan ‘wij’. Dat wil dus zeggen dat we voor komend jaar meer media partnerships gaan zoeken met andere media.

Ook is de gekozen datum twijfelachtig. September is erg vol qua evenementen. De editie in 2012 zal voor de zomer plaatsvinden.

Wel interessant is dat er na aanleiding van dit event al vele partijen, met name sprekers, hebben aangeboden mee te helpen met de editie van volgend jaar omdat ze het een geweldige ervaring vonden, ondanks de beperkte financiële vergoeding dus. De manier van werken geeft dus een hogere betrokkenheid blijkbaar, waardoor het event in de toekomst alleen maar kan groeien.

Verzoek

Tot slot heb ik nog een verzoek aan de marketingfacts community. Sommige sprekers doneren namelijk hun geld aan goede doelen, maar andere hebben we wederom (in het kader van anders denken en anders werken) een andere deal mee. Jim Stolze leeft namelijk wat hij predikt: Return on Attention in plaats van Return on Investment. Zijn ruim 400 euro aan sprekersfee moeten wij (vanuit HNWb) dus investeren in aandacht voor zijn boek: Uitverkocht!. Nu kunnen we natuurlijk voor 400 euro boeken gaan weggeven, maar daar moet een betere actie voor te bedenken zijn. Dus in het kader van crowdsourcing: hoe zouden jullie dit geld investeren om aandacht voor Uitverkocht! te generen?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tessa smits

    Wat een heerlijk verfrissend nieuw concept, door zo gezamelijk te ondernemen stijgt inderdaad de betrokkenheid en inzet van de sprekers, heel goed idee! Tja en dan die 400 euro …. Laat iedere marketingblogger een mooi artikel schrijven over het boek in combinatie met de praktijk, diegene wint dan een tweet van de auteur (vast groot netwerk) over dat artikel, en van die 400 euro gaat de winnaar lekker van uit eten met prijswinnaar 2 & 3, kan alleen maar een interessant avond opleveren, weer stof voor een goede blog ..


    11 oktober 2011 om 19:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!