Lang leve de Chief Sharing Officer!

28 september 2011, 04:01

CEO? Dat is wel erg 2005. Chief Sharing Officer zou je bedoelen. Dat gaat het volgens Ernst & Young helemaal worden. Begin deze maand startte Ernst & Young (EY) met een nieuw kennisplatform voor ondernemers onder de naam Xchange. Andrea Vogel, partner van EY, werd benoemd tot Chief Sharing Officer. Toch wel een bijzonder initiatief voor een traditionele financiële dienstverlener. Reden genoeg om Andrea even voor de SparkCast microfoon te zetten om haar ervaringen te delen.

Met Xchange volgt Ernst & Young de filosofie dat het delen van kennis organisaties helpt om verder te komen. Natuurlijk doet Ernst & Young dit vanuit de gedachte om ook vanuit haar adviesfunctie ondernemers te helpen bij het realiseren van groeiplannen. Maar daar zijn ze dan ook open over. Andrea Vogel: “Door kennis te delen, breng je je organisatie naar een hoger niveau, je bedrijf wordt er altijd beter van. Het resulteert in leren van elkaar, samenwerking en samen groeien.”

Volgens Andrea liggen er kansen voor grotere corporates om niet alleen maar vanuit zichzelf te redeneren en te zenden. Bedrijven zouden meer open en niet bang moeten zijn om kennis te delen. Dat ligt in lijn met de visie van Charlene Li – mede-auteur van de GroundSwell – die recentelijk met het inspirerende boek Open Leadership kwam. Ondernemingen die het concept van delen omarmen, zijn volgens Andrea ook vaak de snelle groeiers. Sterker nog: “Wil je overleven, dan moet je open zijn en kennis delen.”

Een valkuil is om alles te delen. Niemand zit daar op te wachten. Op eyxchange.nl deelt Ernst & Young relevante onderzoeksresultaten, cases en films met ondernemers. Op het platform kan men reageren, maar ook via Twitter en Linkedin kunnen ondernemers input leveren. Ook Andrea is zelf – sinds de start van het platform – actief aan het twitteren, zij het bescheiden.

In deze (Engelstalige) SparkCast o.a. de volgende onderwerpen:

1. Hoe je als corporate een CSO functie introduceert

2. Handig voor groeiondernemers: The Exceptional Enterprise Model

3. Ernst & Young: een sociaal bedrijf?

4. De do’s en dont’s van sharing

Op veler verzoek: sinds kort kun je de SparkCast ook als iPhone app downloaden.

Deze audio edit is mede mogelijk gemaakt door de hulp van geluidsstudio Dedacom in Amsterdam.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!