Gebruik van Twitter en Facebook stijgt in digitaal kwakkelend België

JDC
1 september 2011, 11:44

Toen ik als Belg (dat staat toch op mijn identiteitskaart) startte met bloggen op Marketingfacts, was het vooral de bedoeling dat ik zou berichten over wat er in mijn geboorteland zoal gebeurde. In de praktijk kwam daar tot nu toe vrij weinig van in huis. Ik ben niet echt iemand die zich associeert met land, volk of taal en voel me eigenlijk zowat overal thuis. Onlangs zei ik in een discussie met een zogeheten Nederbelg nog dat ik eerder een ‘Belgolatinonederbritmeridiaanfries’ ben (ja, ja, ik houd van Fryslân). Deze onbelangrijke mijmeringen terzijde gelaten: hier is eens wat nieuws uit Belgenland, meer bepaald over het gebruik van sociale media en het (mobiele) Web.

De bron van al deze bevindingen is de digimeter van het zogeheten IBBT, dat staat voor “Interdisciplinair Instituut voor BreedBand-Technologie”. Voor de goede orde: het IBBT ondervroeg Vlamingen en naar het schijnt zijn die iets meer actief met digitale toestanden dan hun anderstalige landgenoten. Maar laat het ons over Belgen hebben, het is zo al moeilijk genoeg, toch? OK, OK, genoeg inleiding, hier zijn de cijfertjes.

Sociale media en netwerken: een beetje groei, zondermeer

Ook in België zijn sociale netwerksites niet onbekend. Waar Nederland Hyves heeft, heeft België al eeuwen Netlog, dat niet te vergelijken is met Hyves. En natuurlijk kennen we ook Facebook. 52% van de Vlamingen schijnt nu een account op de koning der sociale netwerken te hebben. Dat is een groei maar niet meteen een record. Ook het gebruik van Twitter is gestegen met nu al 8% van de Vlamingen (of Belgen of whatever), allemaal volgens het onderzoek althans. Niet echt indrukwekkend maar toch ook hier groei. Vreemd genoeg kennen de meeste andere sociale netwerken en media een stagnatie en hier en daar een achteruitgang. Zelfs het gebruik van LinkedIn zit niet in stijgende lijn, zegt het IBBT. Tot nu toe geen Nederlandse toestanden dus en meteen koren op de molen van trage Belgische bedrijven om toch maar niet te veel met sociale media te doen, behalve dan misschien advertenties op Facebook kopen.

De mobiele revolutie: niet in België

Terwijl het gebruik van het mobiele Web zowat overal pijlsnel groeit, laat uw gemiddelde zuiderbuur volgens de studie van het IBBT voorlopig de internationale trends nog wat aan zich voorbijgaan. 64% van de respondenten heeft wel een laptop (en die is toch ook wel wat mobiel, niet?) maar op het vlak van smartphones (11%) en netbooks of tablets (9%, jammer genoeg heeft de studie beiden niet gescheiden wat nuttiger was geweest) is het een beetje kwakkelen. Het zal je dan ook niet verwonderen dat slechts 15% van de respondenten over een mobiel data-abonnement beschikt. Surfen doet de Vlaming wel met 85% van de bevolking die ondertussen een Internetaansluiting heeft.

Wat de respondenten precies op Internet doen en over welke digitale apparaten ze nog allemaal beschikken, laat ik u graag zelf ontdekken op de website van het IBBT in het persbericht (PDF).

Naar de redenen van de achterstand op verschillende technologische vlakken is het ondertussen raden al zullen bepaalde marktstructuren, ondermeer op het vlak van de telco’s, en het feit dat het IBBT geen bedrijf is en het zich kan veroorloven om belangloze en relatief brede studies op te zetten, allicht een rol spelen. Over de methodologie kan ik niet meteen veel zeggen maar die ziet er degelijk uit, voor zover ik ze ken uiteraard. De rest laat ik over aan de sociologen, demagogen en geliefde lezers, u dus.

Uw toegenegen Belgolatinonederbritmeridiaanfries

Illustratie: Belgisch toeristensymbool Manneken Pis in judo outfit. Bron: Wikipedia.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

10 Reacties

    @Marjolijn

    Als 52% van de Belgen op Facebook en 8% op Twitter zit, is digitaal bij jullie bepaald niet kwakkelend te noemen J-P! Alhoewel ik ook dacht dat er sprake was van een kloof spreken deze cijfers dat juist tegen. In Nederland zijn immers ‘slechts’ 7 miljoen Facebook accounts wat neerkomt op 43% van de bevolking. Verder zijn er in NL op dit moment volgens de laatste cijfers rond de 1 miljoen Twitteraars, een percentage van ca. 6% op de totale bevolking.

    Volgens mij zijn jullie dus juist stukken beter af op basis van de cijfers die jij geeft? 🙂


    1 september 2011 om 12:07
    iscoop

    Nee, jullie onderzoeken zijn beter 🙂 We zijn er over aan het discussiëren geweest op Twitter en je moet bijvoorbeeld maar eens kijken naar het aantal mensen dat je kunt bereiken via Facebook ads (trouwens ook niet perfect). De adoptie van veel technologieën ligt gewoon achter in België en niemand vertrouwt de cijfers meer. Ik pendel heel vaak tussen Nederland en België en je ziet gewoon het verschil in elk detail. Het zou interessant zijn om eens een echt, degelijk, overkoepelend Benelux onderzoek (laat, staan West-Europees) te doen waarbij men niet vertrekt van enquêtes, de data van de enkele sites die meewerken maar van bikkelharde data op grote schaal. Als je kijkt naar de schaarse rapporten van internationale bedrijven, waarin België, naast Nederland voor de veranderingen eens België opnemen, zie je steevast dat de adoptie van mobile, social, etc. “hier” lager ligt. Mijn Belgische Twitter contacten uit de sector verwijzen de resultaten van het rapport al “naar de vuilbak”. Dat is Vlaams voor vuilnisbak of afvalemmer 🙂


    1 september 2011 om 12:23
    Michiel van D

    Zeer herkenbaar. Toch merken wij als Belgisch bedrijf (2dehands.be / 2ememain.be, de grootste advertentiesite van het land) dat we wel degelijk een grote actieve community hebben op Facebook (bijna 40.000 fans). Ook via Twitter wordt er, als zij het vrij weinig, met ons gecommuniceerd. Andere netwerken inderdaad geen activiteit. Vooral Facebook dus, waar we vrijwel dagelijks intensief converseren met onze bezoekers. Als mensen actief zijn op de social networks zijn ze ook echt actief, in vergelijking met onze buurlanden, heb ik het idee. Ik denk dat met de opkomst van flatfee data abonnementen het gebruik snel omhoog zal gaan, als men onderweg ook kan facebooken zonder dat het kapitalen kost.


    1 september 2011 om 18:21
    iscoop

    Dank je Michiel maar helaas weinig wetenschappelijk: dit aantal fans is mooi maar geen indicatie van Facebook gebruik (en er zijn nog sites he). En dat er via Twitter gecommuniceerd wordt, lijkt me evident. Het kan zijn, dat in vergelijking met Frankrijk, waar men nogal, euh, Frans is, er in België meer op Facebook wordt geïnterageerd. Maar wat Nederland betreft, nu we toch bezig zijn met buikgevoelens en indrukken: absoluut ineens, veel meer debat en interactie, ook op Twitter trouwens. Kijk al maar gewoon naar de blogcultuur in Nederland. Noem me, naast het door mezelf destijds en binnenkort 10 jaar jonge, opgerichte Digimedia, dat niet eens een blog is, één degelijke blog in Vlaanderen? En, zelfs als er één is, noem er dan eens één met het aantal bezoekers en tweets en Facebook Likes en Google plusjes dat blogs als Marketingfacts en zijn vele collega’s heeft? Er is meer interactie en het heeft heus niet alleen, met excuses voor de overgewaardeerde en voor alles en nog wat gebruikte term, “volksaard” te maken (deed even pijn om de term te tikken). Bedankt voor je commentaar en succes met de site. Au prochain 😉


    1 september 2011 om 18:31
    Michiel van D

    Klopt. Blogcultuur is vrijwel afwezig. En mijn reactie was inderdaad niet onderbouwd. Maar waardoor komt het dan? Misschien komt het gewoon lnagzamer op gang door het lange monolopie van Belgacom dat met hoge tarieven lang de opkomst van snel internet heeft geblokkeerd. En nog steeds zijn in vergelijking met NL en FR de vaste verbindingen schrikwekkend duur. Waardoor internet nog steeds geen echte commodity is geworden.


    1 september 2011 om 18:46
    iscoop

    In vergelijking met Nederland is de, euh, ‘concurrentie’ op het vlak van de telco’s vrij beperkt he 🙂 In Nederland zie je om de 3 reclamespots op TV wel één voor een leverancier van Internet, mobile en digitale TV, er woedt een concurrentie die in België alleen gespeeld wordt door de grote twee. Ook op het vlak van hotspots en zo bijvoorbeeld. Stom voorbeeld: ga in België bij de gemiddelde McDonald’s en je moet een account hebben bij Telenet, ga in Nederland en je surft gewoon in de meeste gevallen. Op het vlak van sociale netwerken heb je dan weer andere typische fenomenen. Facebook schijnt nu in Nederland meer gebruikers te hebben dan Hyves maar enkele polls die ik deed (N=1000) en moet uitschrijven tonen een ander beeld. Bij ons is Netlog veel kleiner in % en zit alles op Facebook, enfin, veel. En dan heb je nog het typische fenomeen van Franse/Europese blognetwerken en sociale netwerken die het in Franstalig België goed doen maar in Vlaanderen zo goed als niet gebruikt worden. Tijd om alles eens uit te spitten, databronnen genoeg 🙂


    1 september 2011 om 18:54
    Jacko ter Beek

    Voor ons bedrijf is dit goed nieuws. Heb het ook gelijk op onze nieuwspagina vermeld.

    Inderdaad is het België lastiger om via social media je doelgroep te pakken te krijgen. Maar zeker niet onmogelijk.


    5 september 2011 om 07:53
    iscoop

    Update: er is heel wat heen-en-weer verkeer geweest over de methodologie etc. via e-mail waaruit blijkt hoe bepaalde zaken tot stand zijn gekomen maar er vooral iets schortte aan de communicatie. Bij leven en welzijn een update. De onderzoekers zijn zo vriendelijk geweest om ons (mezelf en enkele andere critici) uit te nodigen maar dat zal tot nader order niet voor meteen zijn vanwege druk.


    7 september 2011 om 06:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!