ReclameReview: adidas Predator Scout

31 augustus 2011, 11:38

In de nieuwe campagne van adidas (ja, dat schrijf je officieel met een kleine letter) wordt de actie Predator Scout gelanceerd. De opzet daarvan is dat een bekende profvoetballer als scout vermomd (in dit geval onder een capuchon) gaat kijken naar voetbalwedstrijden door het hele land. Bij elke wedstrijd kiest hij de ultieme Predator-speler, die een paar gloednieuwe voetbalschoenen krijgt van adidas. Ajacied Siem de Jong is de eerste Predator Scout die we zien in deze commercial.

Credits:

Klant: adidas Benelux (Ken Aerts, Frank Basters)

Bureau: TBWABEC

– Creatie: Armand du Bois, Hubert Visser, Kari Shaw, Patrick Heerdink

– Account: David van Geene, Caroline ter Braak – de Vries

– Online: Jan Maarten Oolbekkink

PRStrategie: TBWABusted (Anton-Jan Thijssen)

Productie film: Cake (Paul Geusebroek)

Media: Carat (Paul Niezen)

Online: MediaMonks (Wesley ter Haar)

De doelstelling:

Naamsbekendheid adidas Predator verhogen.

De uitwerking:

Steeds een andere Predator Scout bezoekt de komende weken voetbalclubs door het land en beloont de ultieme Predator-speler met een paar gloednieuwe adiPower Predator voetbalschoenen. Ajacied Siem de Jong ging als eerste Predator Scout op pad en bezocht DVS ‘33 in Ermelo. Hij bekeek de wedstrijd DVS ‘33 A1 – DTS ‘35 A1 en wees Haseeb Quirashi als eerste winnaar aan.

Het bezoek van Siem werd vastgelegd op film en is als aankondiging van de actie te zien op http://www.adidas.com/predatorscout. Iedereen kan daar een tip achterlaten in de hoop dat de komende weken ook bij hen een Predator Scout opduikt.

De Predator Scout-actie is een (lokaal ontwikkeld) onderdeel van de adidas voetbalcampagne. Andere onderdelen van de campagne zijn o.a. de TV-commercial, print, retail, online advertising en een documercial waarin (na eerder Messi en Beckham) Robin van Persie centraal stond.

Het oordeel:

Voor alle amateurvoetballers (en dan vooral de jongeren onder hen) is dit natuurlijk een droom die uitkomt: een sterspeler uit de Eredivisie die naar jouw onbeduidende wedstrijd komt kijken en na afloop concludeert dat jij degene bent die indruk maakte en dus een paar nieuwe schoenen verdiend hebt. Ik kan me voorstellen dat Haseeb uit deze commercial daar erg blij mee was. De sfeer van de commercial past helemaal in de stijl van adidas, ook al is het duidelijk dat we hier met een amateurwedstrijd te maken hebben. Daardoor wordt het ook direct een stuk geloofwaardiger voor de doelgroep. Want als iemand van DVS ‘33 A1 als held wordt neergezet dan komt dat natuurlijk een stuk dichterbij dan bijvoorbeeld Messi of Van Persie. De lokale aanpak spreekt mij (en de voetballer in mij) in ieder geval aan. Of het nu in scène gezet is of niet, dat maakt me niet uit. Sympathieke actie!

Update van de actie:

Anton-Jan Thijssen van TBWABusted geeft aan hoe het met de actie gaat sinds hij donderdag gelanceerd werd:

Tweede visit is gisteravond geweest, met kersverse Zilveren Schoen-winnaar Wesley Verhoek (fotoverslag kan elk moment op site komen). Aanmeldingen gaan als een trein, dat zijn er een kleine 1.000 inmiddels uit heel Nederland. En de volgende Predator Scout kon best wel weer snel op pad gaan… YouTube-aankondiging staat nu op 45.000.

Kortom: een prima start van deze actie, lijkt mij!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!