Hoe kunnen Eredivisieclubs succesvol Facebook inzetten?

       @PeterMinkjan    30214 x bekeken

Hoe kunnen Eredivisieclubs succesvol Facebook inzetten?

Facebook is sinds kort het grootste sociale netwerk van Nederland. Wie verwacht dat ook Eredivisieclubs massaal aanwezig zijn op dit netwerk om de band met hun fans te versterken, komt echter bedrogen uit. Slechts een minderheid van de clubs is aanwezig op Facebook. En veel van hen halen er lang niet het maximale uit. Er valt dus nog veel te winnen voor de clubs, maar wat is er voor nodig om Facebook succesvol in te zetten?

Slechts minderheid van de clubs aanwezig

Uit een onderzoek dat ik in juni heb uitgevoerd blijkt dat slechts 7 van de 18 Eredivisie clubs een officiële Facebookpagina hebben. Een vergelijkbaar onderzoek van Lewis PR komt tot dezelfde conclusie. Alhoewel Feyenoord (25.000) lange tijd het grootste aantal Facebook fans had, zijn ze onlangs voorbij gestreefd door Ajax, die nu meer dan 45.000 fans heeft. Wat opvalt is dat de meeste clubs niets meer doen dan het, al dan niet automatisch, doorplaatsen van nieuwsberichten vanaf de officiële clubsite. Het is dan ook niet vreemd dat er weinig interactie plaats vindt op de pagina’s. Kortom, de Eredivisieclubs halen lang niet het maximale uit Facebook. Ik verwacht dat grote clubs door een klein beetje moeite binnen afzienbare tijd de grootste fanpagina van Nederland kunnen hebben. Die eer is nu nog voorbehouden aan The New Kids met 340.000 fans.

Voor je begint met Facebook

Het is van cruciaal belang om eerst goed na te denken over de redenen waarom je Facebook wilt inzetten, ook als voetbalclub. ‘Omdat andere clubs het doen’ of ‘omdat het hip is’ zijn geen goede redenen. Het succes van een Facebook pagina valt of staat met een gedegen voorbereiding en aanpak. Van te voren goed nadenken over het doel van een Facebook pagina, de doelgroep die je wilt aanspreken en welke waarde je wilt bieden, worden regelmatig over het hoofd gezien, maar zijn van cruciaal belang voor het slagen ervan. Realiseer je ook goed wat een Facebook pagina wel en niet is en doe inspiratie op bij andere internationale sportteams.

Invulling van de Facebook pagina


Als je hebt nagedacht over het doel, de doelgroep en de waarde die je wilt bieden is het tijd voor het aanmaken van een onweerstaanbare Facebook pagina. Dit artikel legt duidelijk uit wat daar bij komt kijken. Zodra je 25 fans hebt kun je hier je eigen Facebook URL vastleggen (Facebook.com/clubnaam). Stel daarnaast vast welke tabs je op je pagina wilt hebben. Deze tabs kan je zelf laten ontwikkelen door een technische partner maar er zijn ook veel kant en klare applicaties van een goede kwaliteit. Aan de volgende tabs kun je denken:

Welkomstab Dit is de tab die niet-fans als eerste te zien krijgen als ze pagina bezoeken. Het doel van een welkomstab is om gebruikers te converteren naar fans. In mijn ogen een absolute must. Hier vind je 7 gratis varianten die je kan gebruiken. In dit artikel staan 5 veelgemaakte fouten met deze tabs, dus houd hier ook rekening mee!
Twitter tab Veel clubs zijn al actief op Twitter en met deze tab laat je de meest recente tweets zien. Maak trouwens niet de fout om Twitter en Facebook te koppelen zodat tweets ook als update geplaatst wordt, maar richt hiervoor een aparte tab in.
RSS Feed Met een dergelijke tab kan je gemakkelijk de laatste nieuwsberichten op een aparte tab laten zien.
Huisregels Over het algemeen is het verwijderen van comments van fans geen goed idee. Als het echter spam, aanstootgevende berichten of grof/kwetsend taalgebruik betreft zou ik het zeker doen. Daarom is het een goed idee om op een aparte tab huisregels op te stellen, zodat iedereen kan lezen wat wel en niet geoorloofd is. Hier vind je enkele goede voorbeelden van huisregels tabs. 
Overige Waar je verder aan kan denken zijn YouTube of Vimeo, nieuwsbrief, LinkedIn, suportershop. Dit kan per club verschillen. Realiseer je wel dat er slechts ruimte is voor 8 tabs boven de vouw.

Hoe krijg je meer fans?

Nu je een onweerstaanbare fanpagina hebt is het tijd voor de volgende stap: fans verzamelen. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er veel manieren. Hieronder een korte opsomming van enkele zeer effectieve methodes:

Integratie op de eigen site & nieuwsbrief
Als voetbalclub heb je waarschijnlijk al een redelijk goed bezochte corporate website. Met de sociale plugins van Facebook (zoals de Like Box) integreer je Facebook op die website. Zo kan iedere websitebezoeker met één druk op de knop fan worden van de Facebook pagina. Breng de Facebook pagina ook onder de aandacht van je nieuwsbriefleden. Bijvoorbeeld door een aparte nieuwsbrief uit te sturen waarin je de ontvangers attendeert op je nieuwe, geweldige Facebook pagina. Zo kun je bijvoorbeel je conversiepercentage en je omzet verhogen: Wat denk je er van om iedere fan 10% korting te geven op de volgende bestelling in je fanshop?

Offline promotie
Naast promotie en integratie via online media zijn er legio mogelijkheden om je Facebook pagina ook offline te promoten. Posters op strategische plekken, een vermelding in het programmaboek tot aankondiging door de omroeper. Wees creatief en je komt een heel eind!

Wedstrijd organiseren
Een wedstrijd organiseren waarbij je Facebook fans de mogelijkheid geeft om een prijs te winnen werkt zeer goed om nieuwe fans te krijgen.  De belangrijkste zaken op een rij:

1. Houd je aan de regels van Facebook omtrent acties en wedstrijden
2. Maak de prijs aansprekend en relevant
3. Maak deelname simpel
4. Besteed aandacht aan de promotie

Het is een misvatting om te denken dat een prijs heel duur hoeft te zijn om de wedstrijd succesvol te maken. Wat dacht je van VIP behandeling tijdens de wedstrijd, een meet & greet met de favoriete speler of gesigneerde shirts? Ik zou zeker fan worden van een pagina om daar kans op te maken.

Adverteren op Facebook
Facebook advertising is ook een optie. Wat mij betreft in dit geval niet de eerste gekozen promotietactiek. Het is vooral aan te raden als er al diverse onofficiële fanpagina’s van de club bestaan. Met de uitgebreide targeting mogelijkheden die Facebook adverteerders biedt is het namelijk mogelijk om alleen fans van die onofficiele pagina’s te bereiken zodat je ze kan wijzen op de officiële pagina.

Nog veel meer manieren
Naast bovenstaande methodes vind je hier en hier meer goede manieren om Facebook fans te krijgen.

Contentstrategie

Zo, nu heb je een fraaie pagina en duizenden fans. En nu? Nu komt de echte uitdaging: welke content ga je plaatsen om interactie met je fans te houden. De volgende tips zullen je daar zeker bij helpen. 

Facebook fans zijn je VIP klanten
Een interessante invalshoek om je content strategie uit te werken is door je fans als VIP klanten te beschouwen. Breng ze als eerste op de hoogte van relevant nieuws, geef ze sneak peaks van het nieuwe shirt, geef ze af en toe korting of een freebie, vraag ze om hulp en feedback.

Creëer een contentkalender
Het is aan te raden om een contentkalender te creeen. Dit is een bestand waarin je bijhoudt wie, wat, wanneer gaat plaatsen met een planning voor de komende weken/maanden. Houd hier ook de prestaties bij per post (impressies, likes, comments), dag van de week en tijdstip in bij. Dit helpt je om te analyseren wat wel en niet werkt.

Focus op interactie
Realiseer je dat lang niet al je updates door alle fans wordt opgemerkt. Standaard staat Facebook namelijk zo ingesteld dat het alleen het ‘belangrijkste nieuws’ laat zien en een groot deel van de gebruikers gebruikt nooit de andere optie: ‘meest recente nieuws’. Om als belangrijk nieuws te worden aangemerkt moet je aandacht besteden aan het verhogen van je EdgeRank. Dit is het algoritme waarmee Facebook bepaalt of een update aangemerkt wordt als belangrijk nieuws of niet. Het gaat te ver om alle bestandsdelen van het algoritme hier uitgebreid toe te lichten maar het komt er op neer: zonder interactie in de vorm van likes & comments met je fans kom je nergens. Succesvolle pagina’s focussen daarom zoveel mogelijk op interactie.

Post niet te vaak
Veel paginabeheerders maken de fout te vaak updates te posten. Ook voetbalclubs moeten hiervoor oppassen, want er is altijd wel wat nieuws te melden rondom een club. Bedenk dat voetbalfans voor het laatste voetbalnieuws wel naar VI.nl of Voetbalprimeur surfen. Beperk je tot één tot twee updates per dag. Er bestaat een negatieve correlatie tussen het aantal updates en het aantal fans van een pagina. Te vaak posten is reden nummer één om pagina’s te unliken. Ander onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven die om de dag een update publiceren de meeste fans hebben. Het produceren van interessante content is al moeilijk genoeg.

Mix foto’s, video’s, links, polls & tekst
Onderzoek heeft aangetoond dat updates met een mix van tekst en afbeelding het meest gewaardeerd worden door fans. Ook het EdgeRank algoritme geeft meer waarde aan video’s, foto’s en links boven updates die alleen uit tekst bestaan. Probeer dus te variëren met de verschillende soorten content en analyseer wat het beste gewaardeerd wordt door je fans.
Clubs beschikken over iets waar de meeste bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Een hele bijzondere database vol video en fotomateriaal van oude wedstrijden en spelers. Gebruik dat!

Analyseer & Optimaliseer


Dit zijn de laatste stappen van een succesvolle Facebook strategie; het analyseren van de data en daarmee gericht de strategie bij sturen en optimaliseren. Voor het analyseren kun je de standaard statistieken van Facebook gebruiken: Insights. Maar er zijn ook vele andere (gratis) tools die je hierbij kunnen helpen. De data en inzichten die je hiermee opdoet gebruik je om je contentstrategie en promoties te verbeteren.

Continue dialoog

Hierboven heb ik beknopt uitgelegd wat er bij komt kijken om Facebook succesvol in te zetten en dat is vaak meer dan mensen denken. Het is dan ook heel belangrijk om te beseffen dat het geen eenmalig project is, maar een continue dialoog met je fans: het meest waardevolle bezit van een voetbalclub. Gebruik het goed en de voordelen zullen groot zijn.

Dit artikel is eerder verschenen op Sport8.nl.

0

Gepost in: Social media marketing , facebook marketing

8 Reacties

Mooi artikel met een aantal waardevolle tips voor ELKE organisatie die Facebook wil inzetten om in dialoog te treden met, danwel deze te faciliteren voor, fans.

Je schrijft "Clubs beschikken over iets waar de meeste bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Een hele bijzondere database vol video en fotomateriaal van oude wedstrijden en spelers. Gebruik dat!". Helemaal waar, echter hebben deze clubs mijn inziens nog iets veel belangrijkers waar de meeste bedrijven alleen maar van kunnen dromen; een relatie hoge contactfrequentie 'in real life'. De verbinding tussen offline en online mis ik in dit artikel. De poll functie kan prima gebruikt worden om te stemmen op het mooiste doelpunt... Een integratie zoals Ticketmaster deze met Facebook heeft voor 'interactive seatmapping' (http://bit.ly/ncMCWM) is ook briljant. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen aldaar!

geplaatst op om 07:54 uur

Ik heb het hele verhaal niet kunnen lezen, maar bij de eerste scan zag ik dat je het over "Hoe vaak moet ik posten" in de lies, more lies & bloody statistics bent getrapt.

Deze statistieken gelden zijn een statistische werkelijkheid.... dat geldt dus voor een 'gemiddelde' FB pagina... maar dus NIET voor een pagina waar mensen komen die echt wat met dat merk hebben. We hebben het hier per slot van rekening over fans van een club, niet over een fanpagina van een gem. merk. Die willen vaker dan eens per 2 dagen een update. Die willen op de hoogte blijven van het nieuws.
Dus die zit in de normaalverdeling ver in het uiteinde van de long tail.
De updates moeten niet veel vaker langskomen dan die van vrienden, meer 2 per dag zou dus zeker niet raar zijn.... ik zou zelfs de clubs aansporen hier zelf mee te testen en aan de mensen die fan worden regelmatig vragen: hoe vaak vind jij dat wij de een statusupdat kunnen geven?

geplaatst op om 07:59 uur

Mooie aanvulling koningwoning en Jeroen. Ik denk ook dat de voetbalsupporter een heel hoog emotiegehalte heeft. Dat zie je tijdens de wedstrijden op de tribune. Die aardige, rustige vader die tijdens de wedstrijd zijn longen uit het lijf schreeuwt.
Dit geeft meer mogelijkheden dan de regulieren merk pagina's.

PS dank voor de mention

geplaatst op om 09:28 uur

@ Jeroen van der Schenk. Het klopt dat in het artikel tips staan die voor iedere organisatie zijn toe te passen. Dit is echter een gastbijdrage die eerst is verschenen op Sport8 vandaar dat ik insteek van Eredivisie heb gekozen. Het is zeker ook geen compleet overzicht met alle mogelijkheden van Facebook voor de clubs dus aanvullingen zoals die van jou in trant van offline/online integratie & ticketmaster zijn zeker welkom.

@ Koningwoning. Ik ben niet zozeer in de val van statistics getrapt maar spreek hier ook uit eigen ervaring. Zodra je vaker dan tweemaal per dag gaat updaten is het verdomd lastig om een hoge interactie te houden met je fans en dat dit vaak leidt tot unlikes. Wellicht is dit voor een deel van de voetbalfans anders maar ik raad de clubs aan om er eerst voor te zorgen dat ze voldoende interactie hebben met minder updates voor ze gaan aan meerdere updates per dag gaan denken. Maar zoals je aangeeft: laat de clubs het testen.

geplaatst op om 12:26 uur

Waarom je als voorbeeld eredivisieclubs neemt is mij toch een beetje een raadsel. Het artikel is meer een algemeen verhaal waarom en hoe bedrijven facebook kunnen inzetten.

Overigens vind ik Twitter een veel beter alternatief voor eredivisieclubs om nieuws te posten. En alle clubs hebben een officiële twitter account. Het bijhouden van een facebook page is veel bewerkelijker dan regelmatig een tweet posten. En aangezien het merendeel van de BVO's in Nederland te weinig goed opgeleid marketing personeel in dienst heeft, gaat dit (opzetten en goed bijhouden FB page) nog een lastige opgave worden.

geplaatst op om 16:37 uur

@ Jeroen Gösgens: De reden dat deze post over Eredivisieclubs gaat, komt doordat dit artikel een gastbijdrage was op Sport8, een blog over o.a. sportmarketing.

Ben het trouwens oneens met dat Twitter een beter alternatief is al is het alleen maar omdat Facebook een veel groter bereik heeft dan Twitter in Nederland. Het klopt dat een Twitter account makkelijker te onderhouden is maar juist met behulp van artikelen als bovenstaande is het voor iedere organisatie mogelijk om een goede FB pagina te onderhouden. Zijn daarnaast vast genoeg social media adviseurs met clubliefde waar ze een mooie barterdeal mee kunnen sluiten.

@ Erno Hannink: Die aardige, rustige vader die tijdens de wedstrijd zijn longen uit het lijf schreeuwt. Dat ben jij toch op de tribunes van De Graafschap;)

geplaatst op om 07:52 uur

@Peter Minkjan. Voor BVO's is Twitter een beter alternatief dan Facebook. En dat heeft puur te maken met kwaliteitsniveau medewerkers binnen de gemiddelde BVO. Ik vind Facebook ook een beter alternatief echter vele malen bewerkelijker dan Twitter. En wij genereren business uit FB ofwel de investering loont. Dat is wat lastiger te realiseren voor een BVO. Vanwege de korte termijn strategie van de meeste BVO's zal de eerste vraag zijn wat het oplevert. En daarmee wordt bartering ook minder interessant.

geplaatst op om 10:40 uur

@PeterMinkjan,

Aardige post, leuk ... al is hij wat algemeen :-)

Hoe de Eredivisie clubs zich op de Social Media kanalen bewegen kun je hier lezen in alle details ...In vergelijking: Eredivisie clubs seizoen 2011-2012 ... Komende maandag weer een nieuwe post na een maandje competitie ...

Ik blijf je volgen ...

geplaatst op om 15:50 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.