Pytch Insight 23: Markward van de Mieden van LGND – Liever geen seks dan een slechte presentatie

29 augustus 2011, 11:12

In Pytch 23: Markward van der Mieden van LGND over hoe je zorgt voor een STERKe presentatie omdat uit onderzoek van SlideRocket is gebleken dat 24% liever een avond seks mist dan een slechte presentatie aan moeten horen. Hoe voorkom je dit en hoe breng je het beste verhaal?

Het SlideRocket onderzoek werd onder 1000 volwassenen gehouden. Zij hebben dagelijks te maken met presentaties en hieruit blijkt dat 24% liever een avond geen seks heeft dan dat zij een slechte presentatie moeten uitzitten. Je zou dus kunnen stellen dat PowerPoint een nieuwe vorm van anti-conceptie is. Prima als je al rondrijdt op een afgeladen bakfiets, maar er zijn genoeg lezers die nog ruimte zat hebben in hun Volvo of Zafira. Tijd voor verandering dus, willen we binnenkort niet allemaal aan het kortste eind trekken.

Uit het onderzoek van online presentatieplatform SlideRocket blijkt ook dat 21% van de ondervraagden liever zijn financiële administratie doet en 20% liever zijn tandarts bezoekt dan het moeten bijwonen van een slechte presentatie. Opmerkelijke resultaten natuurlijk. We weten immers allemaal dat de verkoop van een idee, product of dienst altijd begint met een sterk verhaal of een presentatie.

Vijf tips voor een beter seksleven, pardon, een opvallende presentatie met een S.T.E.R.K.! verhaal

S impel

Natuurlijk begrijpt de marketingmanager dat jullie ‘stukje’ software door zijn intelligente algoritme tot meer CPC’s, CPL’s en CPO’s kan leiden. Maar snappen de overige leden van het Management Team deze meerwaarde ook? Houd je verhaal simpel, zodat het gemakkelijk is door te vertellen aan beslissers buiten jouw vakgebied.

T wist:

In Hollywood worden geen miljoenen verdiend met saaie verhalen. De hoofdpersoon in een film maakt altijd een herkenbaar proces door: hij of zij krijgt te maken met een tegenslag, werkt vervolgens hard, komt er weer bovenop en leeft nog lang en gelukkig. Hoe saai is jouw marketing- of verkoopverhaal? Maak je verhaal Assepoester-proof! Zorg dat je presentatie een onverwachte wending of twist bevat. Doorbreek het verwachtingspatroon van je potentiële klant en wek zijn of haar nieuwsgierigheid door informatie achter te houden en deze later op te vullen. Schets bijvoorbeeld een klantprobleem, vertel over je mislukte betaversie en vervolgens over je nieuwe, succesvolle product.

E motie:

Marketeers zijn dagelijks bezig met het oproepen van emotie bij hun klanten of bij de klanten van hun klanten. Eenmaal zelf aangekomen in de vergaderruimte wordt emotie echter vaak gauw verruild voor kille PowerPoint presentaties met harde feiten en cijfers. Zonde, want uiteindelijk zijn we toch allemaal consumenten? En mensen beweeg je niet met louter data en grafieken. Geef je cijfers betekenis door een verhaal te vertellen met emotie. De route is altijd: hart, hoofd, handen, portemonnee.

R adicaal:

Waarom heeft die ene politicus met dat witte haar zoveel meer stemmen dan Pechtold van het rationele D66? Omdat die blonde dakduif wél een radicaal standpunt inneemt en Pechtold niet! Mensen en merken zonder een duidelijk standpunt zijn saai. Om vrienden te worden dien je vijanden te maken. Wil jij opvallen met je presentatie en aanzetten tot actie, neem dan een duidelijk, radicaal standpunt in. Eenmaal je stakeholders in de tas, kan je altijd nog iets afzwakken in je extremisme.

K ort:

Ooit een te korte presentatie bijgewoond? Precies, houd je dus aan de tijd.

Daar sta je dan als strateeg of creative director in je kekke jasje, Diesel jeans en veel te witte sneakers te pitchen voor een account dat jouw bureau keihard nodig heeft. Een pitch win je echter niet in dezelfde outfit als je concurrenten. Een pitch win je met opmerkelijke creativiteit, een onvergetelijk verhaal en iets extra’s. Steek dus wat meer tijd in je presentatie dan alleen wat steekwoorden op een slide. En laat wat meer achter dan je beplakte foamboards. Knutsel een website in elkaar met je conceptidee, een persoonlijke boodschap en designs. Lijst je concepten in en hang ze op in het gebouw van je potentiële klant, zodat ze onderweg naar huis opnieuw worden herinnerd aan jouw sterke verhaal en opmerkelijke presentatie. Kortom, doe iets opvallends. Want het merk dat zijn verhaal het beste kan vertellen, die wint!

Pytch interview

LGND helpt organisaties bij het vinden, vertellen en verspreiden van geloofwaardige verhalen die stakeholders binden, bewegen en gemakkelijk kunnen doorvertellen. LGND doet dit door middel van presentatiedesign en presentatietraining.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!