1dayfly slaat plank mis met “verkoop je vrienden”-campagne

       @gijsheerkens    34739 x bekeken

1dayfly slaat plank mis met “verkoop je vrienden”-campagne

Gistermiddag kreeg ik een e-mail binnen van Roderick Voerman van 1dayfly. Hij vraagt me daarin of ik mijn vrienden wil verkopen in ruil voor korting. In eerste instantie dacht ik aan een grap, maar een simpele zoekopdracht op Twitter leerde mij dat ik niet de enige was die deze e-mail heeft ontvangen. Het blijkt een ouderwetse “tell-a-friend”-actie te zijn. Dit soort acties zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Bovendien wordt de wetgeving met betrekking tot e-mailmarketing op bijna alle punten overtreden.

De inleiding van de e-mail zegt eigenlijk al genoeg:

We hebben ze allemaal nodig, vrienden. Met raad en daad staan ze ons bij. U weet ze te waarderen! En vanaf vandaag des te meer, want bij 1DayFly kunt u ze verkopen voor 1DayFly Credits en met deze credits kunt u mooie kortingen krijgen. Van vrienden moet u het immers hebben!

Waarom dit niet meer werkt tegenwoordig

Bij “tell-a-friend”-acties laat je dus de namen en e-mailadressen van je vrienden achter. Vaak krijg je hiervoor een beloning. Vervolgens ontvangen je vrienden een e-mail, die bijna altijd commercieel van aard is. Deze wordt dan vanaf jouw e-mailadres verstuurd. Dit laat het e-mailprotocol immers toe.

Consumenten krijgen steeds meer SPAM en gaan zichzelf daartegen in bescherming nemen. Iedereen heeft wel eens zo’n irritant tell-a-friendmailtje ontvangen en zal zich eerst een paar keer achter de oren krabben voordat hij of zij gaat deelnemen aan zo’n actie.

Gelukkig kom je dit soort acties steeds minder tegen. De professionele webshops zijn er allemaal mee gestopt. Vaak is dit een simpel formuliertje op de website, maar 1dayfly heeft er dus een grootscheepse actie van gemaakt. Hiermee onderschatten zij hun leden schromelijk.

Mág dat wel?

Ook de wetgeving is hierop aangepast. In een handige factsheet “Regels commerciële communicatie” van ICTRecht zijn de specifieke regels voor dit soort acties te vinden.

Om juridische problemen te vermijden, dient een tell-a- friend systeem aan vier eisen te voldoen:

  1. De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de internetgebruiker (of afzender), de website stelt hier geen (kans op) beloning tegenover voor afzender of ontvanger.
  2. Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
  3. De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
  4. De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender. Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.

Ik heb het natuurlijk even getest met een eigen e-mailadres. Bijna alle regels worden overtreden;

  • Je wordt beloond met korting;
  • Je krijgt het bericht dat je gaat verzenden niet te zien;
  • De e-mailadressen gaan ongetwijfeld gebruikt worden voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van het bericht…

1dayfly slaat de plank hiermee dus volledig mis in mijn ogen. Ik vrees dat het ze leden zal kosten in plaats van opleveren. Beter zouden zij zich richten op een goede inzet van social media of het bedenken van e-mailcampagnes die relevant zijn voor de leden én toegestaan zijn. Wat vinden jullie?

0

Gepost in: E-mail marketing

18 Reacties

De actie is inderdaad zo ranzig dat ik eerst volledig in de overtuiging was dat het een goed uitgevoerde hoax is. Helaas niets van dit. Als ze dit soort mailtjes al publiekelijk de wereld in sturen, dan wil ik echt niet weten wat er inmiddels allemaal al met mijn gegevens is gebeurd.

Een schoolvoorbeeld van 'hoe jaag ik mijn klanten weg'. Mij zien ze er in ieder geval nooit meer terug.

geplaatst op om 08:21 uur

Grappig, ik ontving de mail 4 dagen na afmelden van hun nieuwsbrief. Hoort ook niet te kunnen...

geplaatst op om 11:06 uur

Het publiekelijk aan de schandpaal hangen van stommiteiten van bedrijven, wat jij nu doet Gijs, vind ik ook niet kunnen. Jouw bedrijf maakt ongetwijfeld ook wel eens fouten. Natuurlijk is het niet juist wat dit bedrijf doet, maar neem dan even contact met ze op om ze hier op te wijzen. Schrijf liever een positief artikel over de tell-a-friend wetgeving in positieve zin.

geplaatst op om 12:40 uur

@ Ramon
Een professioneel bedrijf zoekt eerst uit wat wel en niet mag. Ik vond deze case te opvallend om niet over te schrijven, ook gezien de reacties van anderen op Twitter.

Hopelijk leren anderen hiervan.

geplaatst op om 13:16 uur

Ook ICT jurist Arnoud Engelfriet heeft het hier vandaag over op zijn site. Ook hij geeft aan dat dit verboden is en roept zelfs op tot het indienen van een klacht bij Spamklacht.nl.

Overigens vind ik dit niet het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van bedrijven: Je opereert als bedrijf in de openbaarheid en promoot je actie ook als zodanig, als iemand opmerkt dat je bepaalde (zeer bekende) regels ruim overtreed mag hier absoluut iets over gezegd worden.

geplaatst op om 13:32 uur

@ Ramon,
Ik vind het juist goed dat @gijsheerkens dit aan de kaak stelt.
Maar dat vind ik sowieso met elke dubieuze campagne of actie.

geplaatst op om 14:17 uur

Ben wel van mening dat dit soort misstanden publiekelijk besproken mogen worden, anders moet het bedrijf in kwestie het niet publiekelijk doen.

Aan de andere kant, je toon is enorm veroordelend terwijl je niet alle info hebt. Veroordeel een bedrijf als ze fout zitten, maar vraag op zijn minst reactie. Ik vind eerlijk gezegd de aanname dat ze de emailadressen gaan misbruiken vrij ver gaan, wellicht de volgende keer iets objectiever blijven? Past denk ik ook beter bij een medium als marketingfacts.

geplaatst op om 19:08 uur

"Ik vrees dat het ze leden zal kosten in plaats van opleveren."
Ik denk dat er genoeg naïeve mensen zijn om zo'n actie, tenminste op korte termijn, winstverhogend te laten zijn. Op lange termijn is dit natuurlijk slechte marketing.

Ben het wel met dhr. Koopman eens dat de uitspraak "De e-mailadressen gaan ongetwijfeld gebruikt worden voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van het bericht…" wat ver gaat. Ik begrijp dat u dit verwacht, maar de term 'ongetwijfeld' is wel erg sterk.

Los daarvan goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht. Ook interessant om de TAF-regels te leren.

geplaatst op om 23:50 uur

@ Rick Koopman, Wouter Rensink
Het woord misbruiken heb ik niet gebruikt. Ik bedoel hier dat ik verwacht dat de e-mailadressen zullen worden opgenomen in de database om aanbiedingen naar te sturen.

geplaatst op om 08:19 uur

Bovendien heeft meneer Roderick zijn eigen naam verkeerd geschreven in zijn email. Kortom, beetje onnadenkend

geplaatst op om 07:30 uur

Het spijt me, maar ik vindt het gewoon een leuke actie! Als je een mailtje ontvangt betekend dat dus dat je vrienden hebt die het ook leuk vinden, zo niet krijg je ook niets..... heb geloof ik wel eens van ergere dingen gehoord....

geplaatst op om 10:52 uur

Ochjee een mailtje ontvangen. Wat erg. Een simpele druk op de knop en het is weer weg.

geplaatst op om 11:19 uur

zou betekenen dat de consumentenbond zich ook niet aan de regels houdt met hun verjaardags programma:

http://welkomstprogramma.consumentenbond.nl/verjaardag_taf/TellAFriendForm.aspx?cadeau=yes

geplaatst op om 11:10 uur

@ Jeroen
Voor zover ik kan zien krijg je geen beloning voor het delen. Regel 1 wordt dus aan voldaan.

Ik kan het niet testen want het veld "e-mailadres" is disabled bij mij.
Kreeg je te zien hoe de e-mail eruit gaat zien en met welk e-mailadres wordt de e-mail bij de ontvanger afgeleverd?
Dat zijn regel 2 en 3.

Bovendien lijkt het me sterk dat ze deze actie niet houden om e-mailadressen te verzamelen voor promotionele doeleinden.
Regel 4 is dus discutabel.

geplaatst op om 11:22 uur

Je krijgt een e-mail op je verjaardag dat je dat je kado krijgt voor je verjaardag.

"Beste jarige,

Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag! Bij een verjaardag horen natuurlijk cadeautjes. Daarom ligt er een klein verjaardagspresentje voor u klaar. Laat u verrassen en bekijk meteen de video met de vrolijke taartentest."

vervolgens klik je op de link en kom je op een tussenpagina uit:

"Beste heer ....,

Voor ú ligt er een leuk aardigheidje klaar! Een mini-whiteboard dat plakt op elk glad oppervlak. Zo noteert u eenvoudig wat u écht niet mag vergeten. Wilt u dit handige cadeautje thuis ontvangen?

JA - Ik ontvang graag het cadeautje

NEE - Ik ontvang liever geen cadeautje"

Als je ja klikt kom je op de laatste pagina ( het adres een post hierboven )
Nu krijg je alleen een kado als je minimaal drie vrienden incl e-mail adressen plaatsen. Wanneer je dit niet doet krijg je geen verjaardags kado


Doe je dit wel krijg je een volgende pagina met het bericht:

"
Beste heer .....,

Hartelijk dank voor het aanmelden van uw vriend(en).

Zij ontvangen een e-mail waarin ze de Consumentenbond kunnen laten weten of ze de traktatie – een maand gratis toegang tot onze testresultaten – op prijs stellen.

Wekelijks nieuwe testen!
Kijkt u zelf ook regelmatig op de site van de Consumentenbond? Er staan elke week weer nieuwe onderwerpen en testresultaten op!

Met vriendelijke groet,

Bart Combée
algemeen directeur
"

geplaatst op om 11:39 uur

@ Jeroen
Oke, zo te zien worden dus wel alle regels overtreden...

geplaatst op om 11:41 uur

Het e-mail adres wordt vervolgens gespoofd naar de drie vrienden toe

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) via tripolis.com to een vriend

met een e-mail:
Beste J,

xx augustus was ik jarig en van de Consumentenbond mag ik trakteren! Op een maand gratis toegang tot alle testresultaten van de Consumentenbond. Jij bent een van de gelukkigen die ik heb uitgekozen.
Meld je snel aan en neem mijn verjaardagstraktatie in ontvangst. De gratis toegang eindigt automatisch en zal niet worden omgezet in een abonnement.

geplaatst op om 11:43 uur

:!: :!: :!: :!: OPROEP AAN ALLE GEDUPEERDEN VAN 1DAYFLY INZAKE HAMMER EVENTS!! :!: :!: :!:

Graag een oproep aan alle gedupeerden van 1DayFly met betrekking tot het rijden van vier supercars op een circuit. We zijn bezig met de voorbereiding van een rechtszaak tegen 1DayFly. Als je mee wilt doen en je hebt vouchers gekocht via 1DayFly voor Hammer Events, kan dat! Reageer snel, want we zijn vergevorderd met de voorbereidingen.

Meld je aan via FaceBook: https://www.facebook.com/groups/317223655069690/
Of mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Je krijgt dan meer informatie over de zaak en instructies hoe je mee kunt doen. Onze kansen zijn zeer goed, 1DayFly houdt zich niet aan de regels!

geplaatst op om 13:30 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.