Facebook Places, een jaar later

24 augustus 2011, 05:59

Meer dan een jaar geleden lanceerde Facebook haar eigen location based check-in service Facebook Places. Er werd veel van de locatiedienst van Facebook verwacht, zo getuigen ook de vele blogs “Facebook Places Will Crush Foursquare”, “Why Facebook Places instantly kicks Foursquare’s ass. Ook op Marketingfacts waren we benieuwd waar het toe zou leiden. Een jaar later is één ding duidelijk, Places is niet de Foursquare-killer geworden. Gisteren kondigde Facebook verrassend aan dat het Places gaat sluiten. Nou ja, sluiten, de check-ins blijven onderdeel van Facebook maar locaties zullen anders worden ingezet.

Places wordt Nearby

Volgens Facebook zelf heeft het check-ins gewijzigd omdat gebruikers de locatie willen taggen bij het delen van content zoals status updates en foto’s. Vanaf deze week is het check-in systeem zo aangepast dat je niet meer bij een locatie in de buurt te zijn, maar dat je elke locatie in een status update of foto’s kunt taggen.

Het Places icoontje zal vervangen worden door Nearby. Met deze functie kun je alle relevante content met betrekking tot de locatie waar je bent bekijken. Daarnaast heeft Facebook de location-based deals aangepakt. Tot voorkort konden venues gebruikers belonen voor hun check-in. Als je als gebruiker nu een locatie tagt krijg je deals van locaties in de buurt toegestuurd.

Locatie, maar dan anders

Facebook verlegt duidelijk haar visie van locaties, waarin het geen heil meer ziet in check-ins. Facebook stelt locaties nu als volgt beschikbaar aan de gebruikers:

  • Share where you’ve been
  • Share where you are now
  • Share where you’re going

Het betrekt dus het verleden en de toekomst. Dat is heel interessant omdat deze benadering nog door geen andere location services wordt gehanteerd. Interessant om te zien, het is natuurlijk niet zo dat Facebook Places is gefaald. De herpositionering van locaties is een belangrijke verandering in de locatie strategie. Ook met oog op advertising. Gebruikers zullen meer content (en dus data) toeschrijven aan venues en locaties. En data is waar het om draait. Check-in deals blijven verschijnen wanneer je een locatie aan content toeschrijft.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    kristianesser

    Vind het een slimme gedachte. Locaties bewegen niet mensen wel…


    24 augustus 2011 om 08:30
    Oli4b

    Volgens mij bestaat “Share where you’re going” wel en heet het Forecast


    24 augustus 2011 om 09:12
    Oli4b

    @Danny You’re welcome 🙂


    25 augustus 2011 om 06:12
    Hermannus Stegeman

    Inderdaad is er de dienst Forecast, maar ook bij Feestje kan je aangeven waar je naar toegaat en daar zelfs al speciale bijeenkomsten voor aanmaken


    25 augustus 2011 om 06:21
    Lonneke Voets

    Wat mij erg stoort aan Facebook Places is dat je niet kunt zien wie er heeft ingecheckt bij je venue. Je kunt wel statistieken zien, maar als iemand incheckt met foto wordt dit niet getoond op onze facebook pagina. Dat zou nog eens een leuke feature zijn! Heb je hier toevallig tips voor? Hoe je bijvoorbeeld jouw ‘place’ kunt koppelen aan je pagina en vice versa?


    27 november 2012 om 12:29
    DannyOosterveer

    Denk dat ze hier bij Facebook redelijk terughoudend mee zijn. Sowieso is Facebook Places inmiddels meer geintegreerd binnen Facebook en is het checkin element niet meer zo belangrijk. Je tagt locaties waar je wat over schrijft, foto van hebt of andere content. Verwacht daarom ook niet snel dat Facebook zoiets zal inbouwen.


    27 november 2012 om 12:32
    Lonneke Voets

    Laat ik het anders vragen: wij zouden graag een fotowedstrijd willen doen via fb-checkins. De ellende is dat deze niet worden getoond op onze facebook pagina. Ws vanuit privacy-oogpunt. We kunnen alleen zien hoeveel mensen bij ons hebben ingecheckt, niet wie zij zijn. Hoe zouden we dit anders kunnen doen? We willen een fb check-in hoek inrichten in het theater waar bezoekers een foto kunnen maken. Door de foto vervolgens op onze pagina te plaatsen maken ze kans op vrijkaarten voor een bepaalde voorstelling. Ik dacht ze dit via de fb checkin functie te laten doen, maar dat werkt blijkbaar niet. Mijn vraag is dus: wat is de gemakkelijkste manier om bezoekers via hun mobiele telefoon foto’s te laten plaatsen op onze facebook pagina? En die voor ons ook zichtbaar zijn?


    27 november 2012 om 12:50
    Lonneke Voets

    Thanx! Als het aan fb ligt, wordt er geen enkele prijsvraag uitgezet. Je ziet door de regels het bos niet meer. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt voor de tip!


    27 november 2012 om 13:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!