Imbull neemt Actiekrant.nl over en opent aanval op lokale dagaanbieders

23 augustus 2011, 12:00

Het Nederlandse bedrijf Imbull (o.a. Actiecode.nl en Kortingscode.nl), neemt de website Actiekrant.nl over. Met deze stap wil Imbull zich gaan richten op lokale kortingsacties. Partner Jochem Vroom vindt het tijd om terrein terug te winnen op de grote lokale dagaanbieders. Met de overname van Actiekrant.nl wil Imbull direct de concurrentie aangaan met partijen als Groupon, Living Social en het Nederlandse Groupdeal.

Het gaat zeer goed met de online dagaanbieders. De totale omzet van online kortingsbonnen wordt voor 2011 geschat op 2.67 miljard dollar, een toename van 138 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2015 zal deze omzet groeien naar 6.1 miljard dollar, aldus BIA/Kelsey. Toch zijn er ook andere tekenen. Zo is er sprake van een wildgroei van aanbieders. Daarnaast zijn winkeliers niet altijd blij met de georganiseerde acties. Dit vertaalt zich in grote ontevredenheid, en in een verdubbeling van het verlies van Groupon. Met de overname denkt Imbull dit in Nederland beter te kunnen doen.

Bij deze bestaande partijen betalen bedrijven ~30 tot 50 procent kosten bovenop de korting die zij al weggeven. Imbull zet het mes in deze marges en brengt dit op Actiekrant.nl brengt dit terug naar een gratis plaatsing, die kan worden uitgelicht tegen betaling. “Het kost MKB’ers minder geld en de inzet van acties hebben ze volledig zelf in de hand. Daarnaast willen we ons onderscheiden met acties die langer geldig zijn dan 1 dag. Op die manier bereik je tenminste ook potentiële klanten die op een bepaald moment toevallig in de buurt zijn”, aldus Vroom.

Imbull focuste zich tot voorkort met name op de promotie van webwinkels. Met deze strategische overname kunnen vanaf heden ook fysieke winkels en restaurants worden bediend. Vroom zegt hierover: “Actiekrant.nl is een aanvulling op ons huidige portfolio. Er zullen zeker nog flinke stappen moeten worden gezet maar op dit moment staat er al een goed concept met 40.000 Twitter volgers en enkele duizenden bezoekers per dag. We gaan het platform uitbouwen met mobiele applicaties en willen zo snel mogelijk lokale aanbieders aansluiten. Het buitenland wordt een volgende logische stap.”

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Arne Bos –

    Gefeliciteerd met de aankoop Jochem en Jelle!


    23 augustus 2011 om 12:24
    Lisa Groenewegen

    Gefeliciteerd Imbull, lekker bezig! 🙂


    23 augustus 2011 om 12:26
    Laurens

    Congrats ja. Arne ook goed bezig 🙂


    23 augustus 2011 om 14:46
    Jan-Kees de Ridder

    Wanneer leren mensen (en journaille) nu een keer het verschil tussen groupon, livingsocial en dit soort sites. No offence, maar dit zijn meer aggregators en ’type in’ sites die bestaande kortingen weergeven. Het klinkt leuk, de concurrentie aangaan met een site die miljarden waard is, maar bij groupon wordt wel waarde gecreëerd. Dit is een simpele oplossing om snel kortingen op een site te krijgen maar dat maakt je nog geen groupon. Zeker niet als je businessmodel ook voor 80% drijft op het klikken van affiliatelinks.

    Groupon et al creëren een unieke en exclusieve deal tegen een megakorting (niet bv 5% op een fiets of 10% bij zalando) en innen zelf de couponwaarde. Daar is een enorm salesteam voor nodig, een huge backend en niet te vergeten veel, heel veel marketinggeld.

    Ik snap ook dat het noemen van de naam groupon in je persbericht meer aandacht trekt, maar come on, een site met 3000 bezoekers per dag verkopen is niet echt nieuws. Ik schat de deal dan ook tussen de 10 en 25k. In ieder geval gefeliciteerd daarmee ;-).


    23 augustus 2011 om 15:45
    Aart Wallet

    Gefeliciteerd heren!

    Goede stap om ook meer focus op offline te geven. Ik ben erg benieuwd hoe je concreet ook van kleinere shops en kleinere steden/dorpen op een effectieve manier de juiste acties en kortingen kunt verzamelen of gaan jullie er veel locale marketing en/of sales voor doen?


    24 augustus 2011 om 04:43
    Seger Geerars

    Van harte heren! Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen!


    24 augustus 2011 om 05:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!