Nieuws van Webanalisten (105): Google past definitie van bezoek aan & onafhankelijk analytics advies

16 augustus 2011, 07:00

Onlangs heeft Google Analytics haar definitie van ‘bezoek’ (of sessie) gewijzigd. Volgens Google krijg je hierdoor een nauwkeuriger beeld van website interacties. Wat betekent dit voor je webanalyse? En bij wie ga je te raden als je voor de keuze staat om een analyticepakket aan te passen of te vervangen? Webanalisten.nl vond een objectieve analytics adviseur.

Googles nieuwe definitie van ‘bezoek’

Google Analytics heeft onlangs haar definitie van ‘bezoek’ (of sessie) gewijzigd om naar eigen zeggen een nauwkeuriger beeld te geven van website interacties.

Het grootste verschil zit hem in de beëindiging van een bezoek/sessie. Google Analytics deed dit o.a. als een bezoeker de browser afsloot, maar doet dit nu als de campagne-informatie voor een bezoeker wijzigt. Hiermee bedoelt Google de campagne informatie; utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign en auto-tagging vanuit AdWords (gclid).

In de nieuwe situatie wordt een nieuw bezoek gemeten zodra een bezoeker de website verlaat en binnen 30 minuten terugkeert via een andere campagne.

Google geeft aan dat deze wijziging noodzakelijk is om een accuraat attributiemodel te presenteren (Multi Channel Funnels).

Volgens Google was deze aanpassing nodig om vertekening van de data te voorkomen. Bijvoorbeeld voor websites die de campagne parameters van Google Analytics misbruiken voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld de navigatie. Indien een bezoeker dan een element in de navigatie aan klikt zal er telkens een nieuwe sessie starten.

Het volledige artikel, geschreven door Egan van Doorn, lees je hier.

AboutAnalytics is je analyticsvriend(in)

AboutAnalytics is een paar jaar geleden opgericht om je analyticsvriend te worden. Ze houden bij welke sites welke pakketten gebruiken. Zo wordt zichtbaar wat er gebeurt in je branche. Belangrijke informatie wanneer je voor een keuze staat. Daarnaast hebben ze de pakketten ook een ranking gegeven. Deze ranking is geen ‘waarheid’, maar een ranking gebaseerd op de ‘volwassenheid’ van een pakket. De ranking, de reviews, en het inzicht in de verschuivingen in de markt maken AboutAnalytics een echte analyticsvriend 🙂

Reinout Wolfert verdiepte zich in AboutAnalytics en scheef hierover op www.webanalsiten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!