Google Analytics aanpassing: “U meet tot 1% meer bezoek”

12 augustus 2011, 06:01

Google Analytics wijzigt vanaf vandaag haar meetmethode. De definitie van een ‘bezoek’ (of sessie) verandert om – naar eigen zeggen – een nauwkeuriger beeld te geven van website interacties. Resultaat volgens Google: u meet tot 1% meer bezoeken op uw site. (het aantal bezoekers blijft ongewijzigd)

Meetmethode tot vandaag

Tot vandaag meet Google Analytics als volgt, waarbij een geregistreerd bezoek wordt beëindigd wanneer:

  • De tijd tussen 2 paginaweergaves door een bezoeker groter is dan 30 minuten
  • Aan het einde van de dag
  • Als een bezoeker de webbrowser afsluit

Hoe meet Google Analytics vanaf vandaag?

Vanaf vandaag wordt een bezoeksessie in Google Analytics beëindigd wanneer:

  • De tijd tussen 2 paginaweergaves door een bezoeker groter is dan 30 minuten
  • Aan het einde van de dag
  • Als de campagne informatie voor een bezoeker wijzigt. Hiermee bedoelt Google de campagne informatie (zoals gemeten met bijvoorbeeld utm_source) en auto-tagging vanuit Google AdWords

Bezoeken, geen bezoekers

Merk op dat het gaat om het meten van een bezoek, niet een bezoeker. De manier hoe Google Analytics bezoekers meet, blijft ongewijzigd.

Voorbeeld: wat betekent dit nu?

Hoe wordt een bezoek vanaf vandaag gemeten in Google Analytics? Een voorbeeld:

  1. Een bezoeker komt de website binnen via een Adwords campagne.
  2. Deze bezoeker verlaat de website weer.
  3. Na enkele minuten komt deze bezoekers weer terug via een organische zoekopdracht.

Vanaf vandaag start in Google Analytics bij stap 3 een nieuwe bezoeksessie.

Waarom deze aanpassing?

Google geeft aan dat deze wijziging noodzakelijk is om een accuraat attributiemodel te presenteren. Dat heeft te maken met een aankomende nieuwe functionaliteit in Google Analytics: Multi Channel Funnels (lees het artikel hierover op Marketingfacts). De verwachting is dus dat Google Analytics binnenkort met Multi Channel Funnels komt.

Een tweede verschil ten opzichte van de oude situatie is dat een bezoek blijft doorlopen indien een bezoeker zijn/haar browser afsluit en binnen 30 minuten weer terugkeert via een nieuw opgestarte browser. In de oude situatie zouden dat twee bezoeken zijn van 1 bezoeker.

Wat betekent dit voor mijn data?

Google Analytics heeft onderzoek gedaan naar de impact van deze definitie wijziging van een bezoek. Het bedrijf geeft aan dat het verschil in bezoeken wat wordt gemeten t.o.v. de oude situatie kleiner is dan 1%.

Campagne parameters

Maak je veel gebruik van campagne parameters in Google Analytics? Dan kan er wel een groot verschil ontstaan.

Zo zijn er bijvoorbeeld websites die de campagne parameters van Google Analytics gebruiken voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld voor de navigatie. Indien een bezoeker dan een element in de navigatie aanklikt, zal er vanaf vandaag telkens een nieuwe bezoeksessie starten. Dit geeft uiteraard een enorme vertekening van de data.

Geen impact historische data

De aanpassing hoe Google Analytics een bezoeksessie meet, heeft geen impact op historische data. Vanaf vandaag, 12 augustus 2011, kunnen dus verschillen optreden in de rapportages van sessies in Google Analytics.

Tip: maak in Google Analytics een annotatie aan op 12 augustus 2011 omtrent deze wijziging. (lees hier hoe je annotaties instelt)

(Dit artikel is geschreven door mijn collega Egan van Doorn).

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

2 Reacties

    paul

    Het bezoek aan mijn site ligt de laatste paar dagen 50% hoger dan normaal. Het weigeringspercentage schiet omhoog van rond de 30% naar 50% en het aantal pages views blijft redelijk stabiel. Ik snap niet wat Google Analytics aan het is


    13 augustus 2011 om 22:48
    sander

    Ik ervaar bij 3 websites hetzelfde als Paul. Percentage nieuwe bezoekers is met een procent of 20 gedaald.


    16 augustus 2011 om 05:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!