Beta620: crowdsource platform van de New York Times voor innovatie en productontwikkeling

9 augustus 2011, 09:04

Na uitstel van een jaar is afgelopen zondag het Beta620 platform van de New York Times live gegaan. Het is een publieke test website waar bezoekers kunnen experimenteren met nieuwe producten die eventueel gelanceerd worden. Daarnaast kunnen bezoekers, alhoewel erg basic, ook aanbevelingen doen. Basic omdat overige bezoekers bijvoorbeeld niet op elkaars suggesties kunnen stemmen, wat de mate van urgentie en behoefte weergeeft. Op dit moment staan er zeven projecten op de website waar gebruikers mee kunnen experimenteren en commentaar op geven.

Deze zijn:

* The Buzz, which shows how much traction Times articles are getting on social media

* Times Companion, which lets you summon information on topics in the article you’re reading without taking you away from the page

* TimesInstant, a search page that shows results as you type

* Smart Search Bar, which sorts results and displays them without taking you away from the page you’re on

* NYTimes Crossword Web App, an HTML 5 version of the puzzle’s aging digital versions

* Longitude, which plots the day’s Times articles on an interactive Google map

* Community Hub, a dashboard featuring stats on your comment history, a feed of comments on Times articles and, soon, Facebook friends’ comments

Denise Warren, senior VP en chief advertising officer bij de New York Times Media Group:

“It’s a place that gives a permanent home to the tradition of innovation. And it invites our community in to help us formulate an opinion about the innovation and the new products.”

Meer en meer van dit soort initiatieven worden gelanceerd. Organisaties erkennen en ondervinden de kracht en voordelen wanneer zij zich openstellen naar externe stakeholders. Een interessant voorbeeld is Heineken’s Open Design. Het is verbazingwekkend hoeveel er wordt ge-crowdsourced in deze “fixed” community.

Naast samenwerking in productontwikkeling en innovatie zijn dit soort platforms de basis voor loyaliteit en zeer relevante buzz bij (co-)launching van het product. Zeker in de uitgeversmarkt is het zaak dat organisaties zich klantgericht(er) gaan vermarkten, en dit soort samenwerkingsverbanden versterken dit.

Ik ben benieuwd hoe Beta620 zich gaat ontwikkelen en wat de resultaten zullen zijn voor de output en innovatiekracht.

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!