Apps zijn zegen voor boekhandel

28 juli 2011, 07:00

Dat de boekwinkels in Nederland het niet gemakkelijk hebben, zal niemand ontgaan zijn. Vaak wordt de oorzaak gelegd bij de toenemende digitalisering. Maar vanuit marketing oogpunt zit daar nu juist ook een deel van de oplossing. Uitgever en boekhandel moeten brug tussen apps en winkelvloer slaan. Diverse nieuwe kinderboeken apps laten zien hoe dat kan werken.

Deze gastbijdrage is geschreven door Marius van Campen. Marius is bij Uitgeverij Gottmer verantwoordelijke voor de new business activiteiten.

Apps kunnen mensen juist ertoe aanzetten om de weg naar de boekhandel te vinden. Een van de duidelijkste voorbeelden hiervan was een kortingsbon die de uitgeverij van het leeskoffertje Haan, kip en hoen in de gelijknamige gratis Android-app plaatste. Daarmee kregen bezoekers korting in de boekwinkel bij aanschaf van het koffertje met boeken, nadat ze in de app met één verhaal konden kennismaken. Met de app als marketing tool, werd een brug geslagen tussen de digitale apps en de fysieke winkelvloer.

Voor de gratis kinderboeken app van Daar komt aap werkte auteur Rian Visser onder andere samen met AKO. De app stond wekenlang in de digitale AKO Store. De aanzet tot de actiematige samenwerking kwam volgens Dennis Mikkelsen, manager Audax Digital, tot stand via Twitter. Hij wijst er terecht op dat gezien het grote aantal downloads, inmiddels meer dan 30.000, zijn klanten de actie een zinvolle aanvulling vonden op de tijdschriftencontent in de AKO-app.

App lancering in boekwinkel

Niet elke boekwinkel staat afkerend tegenover de digitalisering. De lancering van de Dikkie Dik-app vond bijvoorbeeld -nota bene- plaats in een boekwinkel. Raar? Niet volgens Daan van der Valk van H. De Vries Boeken in Haarlem. Hij zag het als een extra kans om bezoekers naar zijn winkel te trekken. Uiteindelijk werd de lancering een feestje voor kinderen in de winkel. Ook al is de Dikkie Dik-app dan een betaalde app, het zorgde weer voor rumoer rond het character, hetgeen ook een positief effect op de boekverkoop van deze bekende dikke rode poes had.

Ver-apping

Apps die een minder directe stimulans voor de gang naar de boekhandel vormen, zijn toch ook een extra push voor fysieke boeken. Denk aan de app van Timo en het toverboek, die kinderen (weer) enthousiast maakt om te lezen. En ook dat is natuurlijk goed voor de boekhandel in het algemeen.

Net als een verfilming een positief effect op een titel heeft, zo hebben apps een positief effect op boeken. Ter illustratie; door de gratis app van de ‘afteken-strip’ van Zusje op de iPad, staat het boek van Gerrit de Jager opeens weer vol in de aandacht in de winkel. Zo gezien is de App Store een zegen voor de boekhandel.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!