Boris Veldhuijzen van Zanten herhaalt kunstje uit 2008

7 juli 2011, 05:14

Boris Veldhuijzen van Zanten, de bekende Nederlandse internetondernemer die in mei 2008 in één weekend de eerste versie van het succesvolle Twitter Counter uit de grond stampte, is er opnieuw als de kippen bij met een analysedienst. Nu met SocialStatistics voor Google+.

Het verhaal vertoont veel gelijkenissen met Twitter Counter. Boris kwam op het idee, bouwde in een paar dagen een eerste versie en slingerde die online. Vervolgens ontstond een enorme buzz en binnen de kortste keren waren er 10.000 gebruikers. De eerste betalende “featured users” zijn inmiddels ook een feit. Ik stelde Boris enkele vragen.

Internationale media

Verschillende grote internationale media schreven al over het nieuwe concept. TechCrunch, CNN en The New York Times bijvoorbeeld. Dan wil het natuurlijk wel vlotten met het aantal gebruikers.

De bezoekersaantallen liegen er dan ook niet om. Gisteren werden ruim 100.000 unieke bezoekers verwelkomt, goed voor 400.000 pageviews. Er worden inmiddels al zo’n 10.000 Google+-accounts getrackt. Ook het aantal shares spreekt boekdelen; 4.500 +1’s, 3.000 tweets en 2.000 likes.

Vragen

Ik kwam via Twitter in contact met Boris en stelde hem enkele vragen over zijn nieuwste juweeltje.

Was een concept als SocialStatistics het eerste waar je aan dacht bij de lancering van Google+, gezien je successen met Twitter Counter?

Wel nadat ik zag dat op de profielpagina het aantal volgers en vrienden worden genoemd. Toen dacht ik meteen; daar kan ik wel wat mee.

Hoe heb je het aangepakt? Weer direct zelf begonnen met bouwen en in een weekend een eerste versie klaar?

Ja, precies zo. Ik opperde het tegen een van mijn partners op vrijdag en die glimlachte wat meewarig. Zondag ben ik begonnen met de eerste code schrijven en maandag heb ik een paar uur gewerkt. Rond 6 uur vroeg ik feedback aan 3 of 4 mensen op Google+ en voor ik het wist waren er 100.000 mensen langsgeweest en stond het op CNN.

Wat zijn je toekomstplannen met SocialStatistics? Komt er bijvoorbeeld ook een integratie met Facebook?

De domeinnaam SocialStatistics.com hebben we al een tijdje geleden gekocht. Het leek me een mooie plek voor een Twitter Counter-achtige service, die meer dan alleen Twitter trackt. Je zou ook een lijstje kunnen maken voor LinkedIn, Facebook en misschien zelfs Flickr. Dit is in ieder geval een mooi begin.

Wat denken jullie, gaat dit net zo’n succes worden als Twitter Counter?

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jochem Vroom

    Wow, respect voor de snelheid & gegenereerde exposure.


    7 juli 2011 om 06:43
    Folko

    Ha, inderdaad. Boris was me net voor. 😉


    7 juli 2011 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!