Twittertour van Audi rijdt als mobiele showroom door het land met de Audi Q3

30 juni 2011, 10:02

Van 14 tot en met 24 juni mocht Nederland genieten van de preview van de nieuwe Audi Q3 die vanaf september pas in de showroom staat. LBI Lost Boys ontwikkelde voor PON de Audi Q3 Twittertour (#AudiQ3ontour) gebaseerd op de pay-off die internationaal gevoerd wordt voor de Q3: “Built from new expectations”.

Een nieuwe auto op een locatie is niet meer voldoende om een eerste indruk te maken was de achterliggende gedachte dus werd er gekozen voor een actieve aanpak waarbij het initiatief bij de consument werd gelegd en interactie op gang kon worden gebracht.

Een kort gesprek met Bauke Nater (Strateeg van LBI Lost Boys) leverde de inzichten en resultaten op die in dit stuk staan beschreven…

Het principe van de Audi Q3 Twittertour was dat mensen via Twitter de Audi Q3 konden bestellen door de volgende tweet te sturen naar @AudiQ3ontour:

“Stuur de #AudiQ3ontour bij mij langs in [plaatsnaam]”

Als jouw tweet uit werd gekozen dan kwam de handgemaakte Q3 langs in een mobiele showroom op het door jou aangegeven adres. Mensen bleven op de hoogte via het Twitter-account en de Facebooktab van Audi Q3 op de Audi-fanpage. Als de Q3 naar aanleiding van jouw tweet op bezoek kwam werd er een foto van je gemaakt. Als je deze op Facebook tagt met je eigen naam en voorziet van een opmerking maak je kans op drie weken gratis Q3 rijden.

Enkele resultaten van deze actie (eerste vijf dagen)

  • Meer dan 500 bestellingen via Twitter;
  • De mobiele showroom werd op meer dan 60 plekken in Nederland geparkeerd;
  • Het Twitter account steeg boven 1000 volgers;
  • Honderden nieuwe fans op de Facebook-fanpagina;
  • Eén op de vijf bezoekers van de showroom schrijft een online review;
  • Ter plekke werden offertes aangevraagd en/of vervolgafspraken gepland;
  • Het effect op dealers was zeer positief, zij wezen klanten ook op de actie en nodigden ze uit om op de tour te wachten;
  • Veel free-publicity via social media, dagbladen, tijdschriften, radiozenders en websites.

Wat viel tegen?

Dingen die met name tegenvielen waren van logistieke aard. Het in kaart brengen van bestellingen bleek meer tijdsintensief dan gedacht voor de tourmanager die zich met name moest richten op het persoonlijk contact.

Wat was onverwacht?

  • Twitter is doorgedrongen tot alle uithoeken van Nederland wat bleek uit de aanvragen die zich dus niet alleen tot de Randstad beperkte;
  • Er vond geen selectie plaats op (potentieel) koperspubliek maar meer dan de helft van de mensen kon als potentiële Q3-rijder met een aankoopintentie aangemerkt worden;
  • De andere helft van de bezoekers was van waarde als (online) marketing professional -> publiciteit en ook veel jonge Audi fans -> toekomstige kopers;
  • Het aantal ontvolgers viel mee (op dit moment is het aantal volgers nog boven de 1000).

Wat zou de volgende keer anders gaan?

  • De resources voor de logistieke uitrol zouden op voorhand beschikbaar worden gehouden;
  • De verwachtingen beter managen omdat mensen soms de indruk hadden een proefrit ter plekke te kunnen maken (het ging om een handgemaakt, niet-rijklaar exemplaar)
  • Met meerdere exemplaren een intensievere en kortere campagne om nog meer mensen te bereiken.

Joost Klumper van PON/Audi onderschreef de tevredenheid over de actie nog:

“We zijn zeer blij met het succes van de Audi Q3 Twittertour. Internationaal trekt deze campagne veel aandacht, andere landen hebben al interesse getoond.”

Ik heb zelf ook de Q3 besteld en op bezoek gekregen en ik vond het een leuke actie ook al merkte ik zelf ook wel wat van de logistieke issues in het begin. Wie heeft er weleens een campagne gezien die vergelijkbaar is?

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wouter

    500 bestellingen en 1000 volgers en volgens mij was er ook support van radio-ads is eigenlijk erg mager in het sociale tijdperk. Is dit wel een succes? Super om te delen maar ook helder dat het niet makkelijk is en dat niet alles dat ‘sociaal’ is goed wordt … toch?


    30 juni 2011 om 13:48
    Jaap

    @ Wouter: Audi verkoopt geen pindarotjes, maar hoogwaardige (lees: dure) auto’s aan een specifieke doelgroep. Daarbij koop je ook niet iedere week een audi. Ik denk dat je de prestatie hier dus mee tekort doet.


    30 juni 2011 om 16:20
    Dirk

    Ben benieuwd wat de cost per sale is….. Of gaat het daar niet om? Is de doelgroep wel bereikt?


    2 juli 2011 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!