De nieuwe online influentials

25 mei 2011, 05:07

Lange tijd wordt er al gesproken over online influentials en dat dit een belangrijke groep is. Een groep die een grote invloed zou kunnen hebben op mensen. Maar veelal was het zo in Nederland dat er niet echt online influentials bestonden, in mijn ogen tenminste. Degene die wel invloed hadden waren meestal mensen die al in de offline wereld een waarde hadden (denk BN’ers). Maar in het afgelopen jaar is er veel veranderd en zie je ze als mooie paddenstoelen de grond uitkomen.

Iedereen kent Nalden, van Nalden.net, een van de weinige Nederlanders met een “verified account” op Twitter. Iemand die in mijn ogen een pionier is op het gebied van bloggen en de beleving daaromheen in Nederland. Hoewel natuurlijk bekend in een mooie niche in Nederland (en daarbuiten) begon het bij hem pas echt storm te lopen na het artikel in Vrij Nederland en het eerste DWDD optreden. Ik als online minded persoon bekeek dit met aardig wat bewondering. Maar toch zag je dat elementen die in de offline wereld veel waarde droegen hem een aardige push hebben gegeven voordat hij echt werd gezien als een influential. Vervolgens kwamen er steeds meer mensen die online al een mooie presence hadden en door offline media dat laatste zetje kregen, denk aan Alexander Klopping, Ernst Jan Pfaufth en aan Danny Mekic. Maar wie zijn de nieuwe lichting jonge mensen die er in een snel tempo aan komen? Met andere woorden:

“Wie gaan er kapot gebeld worden door Marketing en PR bureaus om wellicht wat leuks te babbelen over hun accounts product of service?”

Hier een paar voorbeelden die in mijn ogen het checken waard zijn:

1 Realiteittijd (@realiteittijd)

Begon zelf met een Canon camera sketches te draaien voor zijn eigen youtube channel. Hierin speelt hij zelf bedachte typetjes en zorgt in niet al te lange tijd voor gemiddeld 60k aan views. Nog redelijk recent begon hij het Nederlandse trending topic “#twello”. Een tag die hij in het leven bracht en vanuit zijn twitter account pushte., De tag behaalde in totaal zo’n 8500 vermeldingen op de specifieke dag. Niet slecht voor een jongen op zijn zolderkamertje zonder enig budget en stoffige kut social media guru boeken in zijn kast.

2 Lizepietje (@Lizepietje)

Iedereen lijkt met haar weg te lopen en ik kan goed snappen waarom. Bekend onder een deel van de online wereld van haar acties als “Help Lizepietje aan een laptop” & “Lize helpt de liefde” zorgt ze voor een leuke beleving om haar zelf heen.

Wat doet ze dan precies?

  • Ze illustreert, en hetgeen waar de meeste haar van kennen is het in haar eigen stijl bestaande foto’s betekenen, met een goed gevoel voor humor
  • Het vloggen gaat haar ook niet slecht af

Merken als Asics, Wacom, Heineken & Hi zijn de eerste die dit al snappen en zien de potentie. Mocht je trouwens tijd hebben, help Lize dan even met haar marktonderzoek voor haar t-shirt design hier.

3 James Worthy (@jamesworthy)

Tja, als je nog niet over hem hebt gehoord, dan ben je niet “hip” zoals de Volkskrant op hun cover schreef. Een auteur die na jarenlang de online wereld te hebben afgestruind een ware sensatie is geworden daarbuiten, en dat eigenlijk pas in de afgelopen paar weken. Momenteel is zijn boek “James Worthy” na +/- 3 weken al 10.000 x verkocht en haalt door zijn frisse promotie aanpak (mede dankzij Top Notch & Big Lebowski) van het boek bij vele stoffige schrijvers het bloed onder hun nagels vandaan. Volgens sommige van deze schrijvers draait het hier om “Bierberatuur”. Maar niets is minder waar, de jarenlange posts op blogs en sites als Nalden, Statemagazine, Mixin en “Wat een leven”, hebben gezorgd voor een sterke en trouwe aanhang. Een die met de komst van het boek en de offline media die er aandacht aan schonken alleen maar grootser is geworden.

4 Hef (@hefbundy)

Al lange tijd ben ik overtuigd van de invloed die nieuwe muziekartiesten hebben op hun fans. Hef is iemand die al tijden miljoenen views binnenhaalt op youtube en doet dit op een geheel eigen compromisloze manier. Naast de miljoenen views heeft hij ook een following op zijn account op twitter van zo’n 24k. Voeg hier aan toe dat hij hoort bij het artiesten collectief “Noah’s Ark” – welke op zijn beurt ook weer een sterke following heeft onder zijn fans- en je hebt in mijn ogen een goede infuential in potentie.

5 Deniz Alkac (@denware)

Weliswaar nog niet op het level van de anderen qua duidelijk bereik en cases, maar niettemin iemand die het spelletje gewoon snapt. In mijn ogen een van de grootste groei briljantjes van crossmediaal Nederland. Hij manoeuvreert tussen online platforms, radio (3fm & Radio 1) en print media (NRC next) erg gemakkelijk, als een vis in het water zouden we zeggen. Hier by the way een viral die zelfs de Huffingtonpost had gehaald, waar hij mede verantwoordelijk was.

Conclusie

Om tot de conclusie te komen wat de elementen zijn die een succesvol influential tot stand brengen, en bovendien in alle zojuist genoemde voorbeelden aanbod komen, kom ik niet verder dan:

“Authenticiteit + Wil tot creëren + Snappen van internet = Online influential in de dop”

Mochten er mensen zijn die twijfelen over de hoeveelheid veren ik in konten heb gestoken: Ik kan u zeggen dat er ongeveer 4 struisvogels doorheen zijn gegaan, maar niettemin in mijn ogen blijven de mensen hierboven absoluut het checken waard.

P.S.: Hier een twitter lijstje met onder andere de bovengenoemde mensen erin en wat anderen die ook de moeite kunnen zijn om de gaten te houden.

Omar Kbiri
Founder en barista koning bij KBIRI

Categorie
Tags

16 Reacties

    Michel H

    Ik heb nog van niemand uit het lijstje gehoord. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.


    25 mei 2011 om 05:17
    mgvandenbroek

    @ michel H: Kijk je geen DWDD? 🙂

    “Bierberatuur”. schitterend.


    25 mei 2011 om 05:22
    boezeman

    @Matthijs daarin is toch alleen James Worthy voorbijgekomen (uit de top-5 dan)?


    25 mei 2011 om 05:29
    mgvandenbroek

    @boezeman: Ik geloof het wel maar ik kijk niet iedere dag, natuurlijk ;). Dat is in ieder geval alvast 1.


    25 mei 2011 om 05:33
    Tim van Letht

    Het bekende verhaal: maar je ziet duidelijk dat de volgende generatie geen invloed meer ontleent aan status/functie of ‘het zijn van een BN’er’. Prima artikel Omar!


    25 mei 2011 om 06:29
    Tim van Letht

    Het bekende verhaal: maar je ziet duidelijk dat de volgende generatie geen invloed meer ontleent aan status/functie of ‘het zijn van een BN’er’. Prima artikel Omar!


    25 mei 2011 om 06:29
    Kbiri

    @tim thnx!

    @Dina dank voor je aanvulling, klopt dat dit soort dingen heel erg verschillen per persoon en vertrek punt. Maar er is in mn mening wel degelijk een onderscheid te maken tussen “gewone” mensen en het lijstje hierboven genoemd. Om de een of andere reden lukt het ze om content te maken (met een boodschap of entertainment) welke boven de rest van al de derrie die dagelijks word gepost

    @michel aangenaam kennis te maken dan 🙂


    25 mei 2011 om 06:42
    Rocco

    Interessant arikel Omar, heb hem doorgeplaatst op http://www.influentials.nl, een Nederlands blog over online influentials


    25 mei 2011 om 06:47
    Rudi de Groot

    @ Omar je link naar het Twitter lijstje werkt niet …


    25 mei 2011 om 06:48
    mgvandenbroek

    @ Rudi: Nu wel weer!


    25 mei 2011 om 07:16
    Barrie

    Omar, het is waardevol om ook nog te bepalen welke doelgroep de influencers bedienen. Kun je daar nog iets over melden?


    25 mei 2011 om 12:59
    marius

    Ik las ‘Bieberatuur’, ahah…


    25 mei 2011 om 17:03
    Kbiri

    @barrie

    De bovengenoemde mensen hebben ieder hun eigen following met her en der vast en zeker overlap.

    Maar iedereen buiten james om, kan zich verzekeren van een mogelijke invloed bij de jonge mensen

    Zo’n 12 tot 25jr, waarbij in mijn ogen nr 1 & 5 gaan zien dat hun groep met hun zal gaan opgroeien.

    James zijn bereik is denk in vooral bij mannen 20 – 40


    25 mei 2011 om 17:21
    Inline Onfluentials

    En? Er is dus geen ene coïtus van deze hipster-onzin terecht gekomen. Haha. Je verwacht het niet!


    12 oktober 2016 om 13:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!