Boekrecensie: Geld verdienen met sociale media (Hospes)

25 mei 2011, 07:00

Recent werd ik benaderd om een recensie te schrijven over het boek van Cor Hospes (@corhospes): ‘Geld verdienen met social media’. Ik ken Cor alleen van Twitter, maar dat is niet zo gek: ik ken zoveel mensen alleen van Twitter. Ook weer zoiets leuks van social media, je denkt dat je veel mensen wel kent die je eigenlijk niet kent. Enfin: geld verdienen willen we allemaal wel, dus ik nam de uitnodiging gretig aan al was het maar om de handeling van de bestelling van het boek te besparen (het eerste geld was ook weer bespaard ;).

Geen cent

Dat was een beetje een teleurstelling. Het is een leuk boek, maar je kunt het 4 keer op z’n kop leggen en 8 keer omdraaien: je gaat er ook na intensieve bestudering geen cent mee verdienen. Dit boek had beter gepast in ‘social media voor dummies’, dan had ik het zelfs een vrij hoog cijfer gegeven. Iedereen die een beetje verstand heeft van marketing, communicatie en/of PR hoeft dit boek niet te lezen want als het goed is worden deze mensen er geen cent wijzer van. Is dat wel zo dan is het ook goed om gelijk te overwegen of je op deze vakgebieden niet moet worden bijgeschoold.

Het boek gaat snel, heel erg snel. Vluchtig wordt het hele spectrum bijna letterlijk afgesnuffeld. Cases worden behandeld in 100 woorden en afgedaan met een lekkere kort door de bocht conclusie.

Starbucks

Een voorbeeld is de case Starbucks, natuurlijk geroemd om de Social Media strategie die cijfermatig ronduit indrukwekkend is. Maar heeft de auteur dan ook het onderzoek gelezen van het Nibaa waaruit blijkt dat de merkwaarde (perceptie) van Starbucks is gedaald waarbij als belangrijkste reden wordt opgevoerd dat de online beloftes intern niet kunnen worden waargemaakt. En een beetje accountant kan je vertellen dat miljoenen fans op Facebook leuk is maar een afboeking van je merkwaarde op de balans is het tegenovergestelde van geld verdienen. Ik heb het gehele onderzoek ook niet gelezen maar het is wel opvallend dat het niet eens genoemd wordt. Het ontbreken van deze diepgang en relativering is illustratief voor het boek.

Gewoon internet

Social Media is een logisch gevolg geheel passend in de ontwikkeling van het fenomeen internet. Dus is het ook een stuk minder spannend dan veel consultants ons willen doen geloven. En ik ben heel eerlijk: ook ik gebruik Social Media als commerciële trekker maar vertel er ook onmiddellijk bij: leuk maar het is gewoon internet, niks meer en niks minder. De conclusie die de auteur trekt dat Social Media internet hebben veranderd is zo fundamenteel onzinnig, dat zou hetzelfde zijn dat je zegt dat Reality TV het medium televisie ingrijpend heeft veranderd. Dat is niet zo, het heeft weer een nieuwe dimensie gegeven aan het medium, en zo evolueren media heel erg langzaam, bijna tergend, dat duurt allemaal jaren. Dat veranderen gaat wel steeds sneller, maar er is meer voor nodig om conclusies te trekken. We zullen pas over 5 tot 10 jaar weten hoe deze ontwikkelingen er echt uitzien. Zou het bijvoorbeeld zo zijn dat bedrijven als Facebook een beurscrisis kunnen voorspellen? Dan geeft dat weer een andere dimensie, zou kunnen, weten we nog allemaal niet en dat maakt het natuurlijk interessant. Maar waarom moeten we toch zo vaak lezen dat de marketing wereld verandert en op z’n kop staat? Omdat dat aantrekkelijk is, het verkoopt beter, dus wat dat betreft snap ik de titel van het boek weer iets beter: Cor zal er wel bij varen en dat is hem van harte gegund.

Apple

Het boek sluit af met Apple. Apple heeft helemaal geen Social Media nodig want het product is goed. Echt? Dit had Fred Reichheld je ook kunnen vertellen. Als je product goed is dan komt de rest ook wel goed. Starbucks vind ik zo lekker, als ik ergens kom en ik wil er zeker van zijn dat ik een lekkere kop koffie krijg dan ga ik even langs Starbucks, net als bij McDonalds (ik ben gek op Big Mac’s), dat heet een goed product en een sterk merk. Dat heeft geen donder met Facebook te maken, dat is altijd al zo geweest.

Enfin: als je geld wil verdienen met Social Media heeft het niet zo veel zin dit boek te lezen. Als je echt helemaal niets van Social Media afweet en dus ook weinig van marketing en communicatie dan is het een leuk boek dat vlot geschreven is en lekker leest. Voor diegenen die iets willen bereiken en er diep in willen duiken raad ik aan bijvoorbeeld de Social Media bible te lezen van Safko en Brake en dan met name de laatste hoofdstukken.

En verder: Social Media vind ik gewoon heel erg leuk, als dat maar zo blijft, want volgens mij is Cor een hele leuke man.

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie

3 Reacties

    postma

    Ik ben ook bezig met een boek, de voorlopige werktitel is “Rijk door Social Media”. Kan natuurlijk nog niet het hele plot prijsgeven (wil mezelf niet in de voet schieten) maar wil best een tipje van de sluier oplichten: één van de tips die ik mensen meegeef is dat geld verdienen aan social media eigenlijk het snelst gaat door een boek uit te schrijven dat “Rijk door Social Media” heet.


    25 mei 2011 om 07:25
    Annelies Verhelst

    Scherp @postma, heel scherp ;-). Overigens word je in het geheel niet rijk door het schrijven van een boek…

    Nog een paar toptitels: “Populair door Social Media”, “Snel een dikbetaalde baan door Social Media” en “Nooit meer klachten door Social Media”.


    25 mei 2011 om 10:16
    Jelle Hendriks

    Op http://www.socialmediamkb.nl is een effectief leidraad te vinden waarmee men een goede social media campagne op kan zetten.


    27 mei 2011 om 08:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!