Marketingfacts Jobs en goede doelen

31 mei 2011, 05:00

Bij Marketingfacts Jobs, de vacaturebank van Marketingfacts, plaatsen wij al jaren vacatures voor goede doelen gratis. Dat is ooit zo begonnen omdat één partij om korting vroeg en ik aan Marco Derksen vroeg: waarom kunnen we die partijen niet gewoon gratis laten posten? Ze kunnen hun geld toch beter besteden? Marco’s antwoord hierop was: ja, goed punt, die hoeven niet te betalen. Voor vacatures als de online campagne manager van Oxfam Novib en de marketing vrijwillig(st)er van Afri-Can zijn dus niet betaald. Het had mij persoonlijk een vreemd gevoel gegeven al ik meer zou overhouden aan de vacature van Oxfam, dan ik aan ze doneer als donateur.

Recentelijk kreeg ik van een wat meer ‘traditionele partij’ de vraag waarom we dat deden, we lieten immers toch geld liggen. Vandaar dat ik besloten heb deze gedachten met jullie allemaal te delen. Niet als borstklopperij (ik hoop dat het zo niet overkomt), maar gewoon om mijn (onze) gedachten op dit gebied te delen

Redenen

De reden dat wij deze vactures kosteloos plaatsen is drieledig. Boven alles staat dat een extra vacature plaatsen eigenlijk niets kost, behalve een paar minuten van mijn tijd. Als het een meer ingrijpende klus is, bijvoorbeeld met een copywrite service (dat ik de vacature moet herschrijven), rekenen we hier soms wel geld voor.

Daarnaast omdat het gewoon goed voelt. Of eigenlijk omdat het slecht zou voelen het wel te doen. Deze partijen kunnen hun geld gewoonweg beter gebruiken in onze optiek. Het gaat elke keer misschien om beperkte bedragen (300 euro voor een vacature), maar die 300 euro is in het voorbeeld van Oxfam gelijk aan 14 varkens, ruim 8 geiten of bijna 19 fruitbomen die nu naar mensen gestuurd kunnen worden die het echt nodig hebben.

Tot slot omdat blijkt dat onze doelgroep deze vacatures heel erg op prijs stelt. De reacties die we vanuit de charties krijgen zijn meestal overweldigend positief. Het aantal reacties en de kwaliteit die met namelijk deze partijen krijgen op de vacatures die ze bij ons plaatsen is zeer goed. Dat is voor ons een teken dat onze lezers ze erg op prijs stellen en dat we dus vooral moeten zorgen dat we deze vacatures ook hebben en dat ze niet naar andere jobboards gaan omdat wij bijvoorbeeld te duur zijn.

Bijzonder

Wat mij altijd opvalt is dat na de eerste partij die ooit om korting vroeg er eigenlijk nooit meer een goed doel is geweest die daar uit zichzelf om heeft gevraagd. Tenminste, zeker niet de grotere. Altijd is de vraag wat het kost en altijd is men heel positief verrast als ze horen dat wij er niets voor willen hebben. Volgens mij is hier nog een wereld te winnen voor goede doelen. Gewoon vragen of het voor niets kan omdat je je geld beter kan besteden is iets wat je altijd in zo’n positie moet doen. Nee heb je, ja kan je misschien krijgen.

Voor de goede orde, ik veroordeel geen enkele organisatie die wel geld vraagt een goede doelen. Zelf zal ik dat niet snel doen, maar iedereeen is daarin vanzelfsprekend vrij om te kiezen natuurlijk.

Stages

Hetzelfde geldt eigenlijk voor marketing stages. Ook die zijn gratis, maar dat heeft een andere, veel meer business gerelateerde, insteek. De eerste reden is dat men zelden bereid is voor stages te betalen en de marges erop minimaal zijn. Om ze dus toch te hebben moet je iets bijzonders doen, gratis plaatsen dus in ons geval.

De tweede reden is dat we stages graag op het jobboard willen plaatsen. Wij willen studenten betrekken bij Marketingfacts. De studenten zijn na één, soms twee jaar, young professional. Voor deze groep bieden we weer andere producten aan, zoals trainingen en vacatures. Bovendien kunnen bedrijven op deze manier kosteloos kennis maken met het Marketingfacts Jobboard.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Herman van Oorschot

    Het bijdragen aan het goede doel is natuurlijk een goede zaak (het woord zegt het al:-). Toch kun je door Bas gesuggereerde vorm genuanceerd bekijken. Bas doet dat zelf ook al door aan te geven dat als er uren moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld voor copy writing, deze wel in rekening worden gebracht. Dat is voor hemzelf misschien logisch, maar voor het goede doel in kwestie hoeft het dat niet te zijn. Ook heb je bureaus die als MVO project eenmalig een dienst voor het goede doel verrichten, bijvoorbeeld de bouw van een website. Dat is mooi maar vaak worden vervolgdiensten en / of het onderhoud van de dienst wel in rekening gebracht. Het goede doel kan dan de indruk krijgen, terecht of onterecht, dat het goede gebaar uiteindelijk een commerciële achtergrond heeft gehad.

    Het geven van een sponsorbijdrage in natura, als korting op een reëel bedrag voor een product of dienst is in veel gevallen de meest transparante bijdrage van een bureau aan het goede doel.


    31 mei 2011 om 10:12
    chi666

    @Herman: volgens mij is lezen in deze een kunst, want ik geef niet aan dat als er uren gemaakt moeten worden die in rekening gebracht worden. Ik geef aan dat dat normaal niet gebeurt (bij plaatsing) en dat dat bij copy writing soms gebeurt. Dat is geheel afhankelijk van de situatie.

    Als Marketingfacts zijn wij in ieder geval 100% transparant daarin, wij brengen in de basis nooit kosten in rekening, met sommige uitzonderingen.


    31 mei 2011 om 14:23
    Herman van Oorschot

    Precies Bas. Het is geheel afhankelijk van de situatie: hoe je houding ten opzichte van het doel is, of er veel of weinig out of pocket expenses aan de gratis dienst verbonden zijn, de omvang van je organisatie, je behaalde resultaten en je verwachtingen voor de toekomst… Een organisatie als Google heeft bijvoorbeeld het Google Grants programma in het kader waarvan sommige goede doelen gratis Adwords mogen gebruiken (maar organisaties met een geloofsachtergrond niet!). En aan de andere kant neemt een veel kleinere organisatie als bijvoorbeeld communicatiebureau WWAV, dat bijna uitsluitend voor goede doelen werkt, ongetwijfeld haar maatschappelijke verantwoordelijkheid maar zal ze het zich niet kunnen veroorloven om voor al haar klanten gratis te werken.

    Ik heb je artikel goed gelezen Bas en ik weet zeker dat je het goed bedoelt. Maar ik ben het niet eens met je argument om diensten om niet te leveren: ‘ omdat het gewoon goed voelt. Of eigenlijk omdat het slecht zou voelen het wel te doen. Deze partijen kunnen hun geld gewoonweg beter gebruiken in onze optiek.’ Het kan goed zijn om het doen, maar het hoeft niet slecht te voelen om het wel te doen. Dat hangt er maar vanaf, inderdaad.


    1 juni 2011 om 04:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!