Boekrecensie: Guerrilla Social Media Marketing

18 mei 2011, 08:30

Auteur Jay Conrad Levinson is in de Verenigde Staten bekend omdat hij een serie schreef over guerrillamarketing. Nu betrekt hij ook de social media hierin. Hij beheert de website gmarketing.com en geeft trainingen en presentaties over en coacht in guerrillamarketing. Shane Gibson is de man van de sales en de profits. De auteurs geven tien persoonlijkheidskenmerken van de typische guerrilla social marketeer, zoals: immuun voor hypes, nieuwsgierig, zowel sprinter als duurloper, transparant, gericht op de hele community (alle stakeholders) en altijd op zoek naar nieuwe technieken.

Zij of hij volgt naast lokale diverse internationale netwerken: Technorati, Wired Magazine en iTunes. Dan volgen karakteristieken van guerrillamerken, maar die kennen we min of meer wel uit de Nederlandse literatuur en dat geldt ook voor het overzicht van hardware en software die je nodig hebt en moet kennen. Bekenden als Facebook en LinkedIn passeren de revue, maar het boek zoomt ook in op orkut, Hi5, Xing, Ecademy, BuddyPress, Nanoblogging, TweetDeck en HootSuite; bent u daar nog? En zo gaat het vijftig pagina’s langs internationale places to be.

Dan een hoofdstuk over roi. Van de bemensing van de afdeling en client education tot pr. Tot slot nog twee hoofdstukken over de verandering in het marketingdenken en een evaluatie van social network partners. In twintig stappen klaar voor de aanval, lijst met definities en index. Voor de echte cracks.

Jay Conrad Levinson en Shane Gibson

McGraw-Hill/Entrepreneur Media 2010

250 pagina’s

ISBN 9780470409510

Deze boekrecensie verscheen eerder in de printeditie van vakblad MarketingTribune.

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie
Tags

8 Reacties

    cor

    Ik lees de kop recensie en dan verwacht ik ook eigenlijk een recensie. Niet een opsomming. Wat is volgens de schrijver guerrillamarketing, en dan met name ook op het gebied van social media. Wat zijn de kenmerken en criteria van succesvolle acties volgens hem. En wat kunnen bedrijven van de schrijver leren. Oftewel. Wat kan de lezer met het boek. Welke twintig 20 stappen en welke aanval… Kom op, dit lijkt wel een tekst uit een brochure


    18 mei 2011 om 12:11
    irma

    Ik vind het artikel ook teleurstellend. Nog steeds geen idee of het de moeite waard is om te lezen.


    18 mei 2011 om 18:45
    wimwoning

    Ik zou ook heel graag een mening in het artikel willen zien Mijke! Wat kunnen we als marketeers met dit boek? Geld aan uitgeven of niet?


    19 mei 2011 om 04:17
    Jasper

    Dus dit zijn tegenwoordig recensies? PPffff… heel jammer!


    19 mei 2011 om 04:44
    christiaanbeem

    En deze recensie is in de printeditie van Marketing Tribune gekomen?


    19 mei 2011 om 11:43
    Annelies Verhelst

    Tja, heb ik ook wel eens een opmerking over gemaakt…een recensie heeft toch een soort conclusie inderdaad, desnoods met sterren/bollen/cijfers ter waardering.


    19 mei 2011 om 12:46
    Mijke Post

    tja mensen, sorry dat ik niet zo uitgesproken ben, ik zal er in het vervolg rekening mee proberen te houden. anderzijds, ik ken je portemonnee en je interesses niet, dus ik zal niet snel adviseren ‘koop dit boek’ maar misschien kan het wat uitgesprokener. ik heb met de redactie de afspraak dat ik het boek ‘bespreek’ en een ‘recensie impliceert inderdaad een oordeel. Groet, Mijke


    24 mei 2011 om 11:26
    Rocky

    "This election proves how easy it is to tap into the average White American's fears, anxieties and lack of knowledge. Once you hit this vein of gold, you can lead these poor saps anywhere you want. The corporatists among us know that and have hence spent billions of dollars to shape this country into a compliant consumer paradise and perpetual kickback mah&une;.cqiot;Yup.


    25 april 2016 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!