Natuurmonumenten “viral”: Persconferentie Veluwezoom

6 mei 2011, 05:39

Hallo. We willen een viral. Doe maar wat, iets met dieren ofzo. Zou dat de briefing geweest zijn aan het bureau REDRUM dat onderstaande viral van Natuurmonumenten heeft gemaakt? Ik kreeg hem woensdag door via de Facebook lijst van SocialeMediaNL waar het filmpje werd aangeprezen door het bureau zelf als “gewaagd”. Zelf vond ik de insteek wel aardig, en de animatie + het idee ook wel leuk gedaan. Toen ik op Twitter vroeg wat men er van vond, waren de reacties nogal negatief. Misschien heb ik veel augurkjes in mijn volgbataljon, misschien is het gewoon niet zo heel goed gemaakt.

In een toelichting schrijft Carlijn Emmen van REDRUM op de Facebookpagina van SocialeMediaNL (openbare groep) dat deze “persconferentie” een aftrap is naar meer afleveringen die nog moeten volgen:

“Natuurmonumenten is nogal behoudend en dit is een vernieuwende manier van informatieverstrekking want de stemmen zijn afkomstig van straatinterviews. Wat vindt de Nederlandse bevolking nu eigenlijk van bepaalde vraagstukken? Natuurmonumenten stelt zich hiermee kwetsbaar op, maar door de dieren te laten vertellen kunnen er serieuze onderwerpen worden besproken op een humoristische wijze.”

Het uiteindelijke doel van de ‘persconferentie’ is om mensen te verleiden naar de website van Natuurmonumenten te gaan, om informatie over het honderdjarig bestaan van het Nationaal Park Veluwezoom tot zich te nemen. Althans, dat is de eind url in het filmpje, dus dat zal de uiteindelijke bedoeling wel zijn.

Ook Gert Jan Bos, collegablogger hier op Marketingfacts en drijvende kracht achter @besocialonline was kritisch op Facebook: “Complimenten, maar met IceAge en Madagascar in mijn hoofd zat ik tijdens dit filmpje te wachten op een leuk einde, clue, boodschap…die mis ik. Ik wacht geduldig op de nieuwe YouTube filmpjes voor verder commentaar.”

En dat moeten we dus doen. Want volgens Emmen komt er nog veel meer moois aan: “Wij hebben genoeg grappen in petto.” Ben heel benieuwd, hou het kanaal van natuurmonumenten op YouTube in de gaten. Ben ook benieuwd of jullie de uitvoering net zo “mager”, “te verschrikkelijk” en “voornamelijk verwarrend” vinden als sommigen op Twitter.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Doggers

    Wat mij betreft stoppen we (en vooral ‘de media’, jij en ik ook, met een video een viral noemen, totdat die heeft bewezen dat het een viral is… Het is niet aan ons, niet ana de klant, niet aan het bureau om te bepalen of een video een viral is…


    6 mei 2011 om 05:51
    mgvandenbroek

    @ Robert: Nee. Het is juist, precies om de reden die jij aangeeft, hier bewust gebruikt en tussen aanhalingstekens gezet. Zie ook de eerste zin.


    6 mei 2011 om 05:58
    Mex

    Ben benieuwd naar de rest!


    6 mei 2011 om 06:16
    Doggers

    @Matthijs Dan zijn wij het eens, moet ik beter lezen, en zou de rets van de wereld er goed aan doen deze stelregel ook in acht te nemen…


    6 mei 2011 om 07:22
    Joris Brinkman

    Cool geanimeerd


    6 mei 2011 om 09:17
    remco janssen

    ik vind het wel weer eens goed dat we niet altijd zielige beesten zien bij natuurmonumenten. En de insteek met straatinterviews…goed idee…maar het mag wel wat gewaagder, soms wat brave antwoorden….

    wanneer komen die andere…?


    6 mei 2011 om 10:06
    remcojanssencom

    Welke Remco Janssen reageert hier? Remcojanssen.nl? Dat ben ik niet namelijk… remcojanssen.com 😉

    To the point: ik vind de filmpjes niet grappig. Bureaus die alles wat ze uitpeopen waar ze zelf om kunnen lachen een viral noemen moeten zichzelf maar snel opheffen.


    6 mei 2011 om 11:39
    Gert-Jan Bos

    Geplaatst op 3 mei en vandaag is het 11 mei. Resultaat tot nu toe 660 keer bekeken, daar moet dus nog aan gewerkt worden wil dit een “viral” worden.


    11 mei 2011 om 15:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!