Beter goed geaggregeerd dan…

29 april 2011, 05:31

Het is misschien wel even schrikken voor sommigen: dat bloggen de basis zou moeten zijn van elke B2B social media strategie. Als je nog groen bent in online PR zou de moed ervan in je schoenen kunnen zakken. Zonder zakelijke ervaring met sociale netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn meteen de stap zetten naar de grote, boze bloggerswereld? Nergens voor nodig. De essentie is dat je online relevante en interessante content kunt delen. Gelukkig staat internet bomvol met interessante content en zijn er steeds meer tools om die te verzamelen en er iets van jezelf aan toe te voegen. Zo kun je stapje voor stapje de wereld van het bloggen betreden en ondertussen nog een community opbouwen ook. Ik bespreek er hier drie: Tumblr, Storify en Paper.li.

Tumblr

Als Facebook en WordPress samen een kindje zouden maken, dan zou dit er ongeveer zo uitzien. Op Tumblr kun je je eigen blog aanmaken en alle posts automatisch delen via Twitter en Facebook. Als je even wat minder inspiratie hebt, is het net zo eenvoudig om een artikel, video, foto of URL te delen – en dat ziet er ongeveer hetzelfde uit als je news feed op Facebook – mooi dus!

Tumblr wordt nu nog met name door media en bloggers gebruikt (zoals The Guardian en Ernst-Jan Pfauth), maar het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat meer bedrijven hier in springen. Het is met name handig om ‘quick and dirty’ een blog op te zetten, zonder enige investering in je eigen website.

Storify

Iets minder ruimte voor eigen inbreng is er in Storify. Het idee is simpel: je kunt handmatig tweets, Facebook-updates, YouTube-video’s, Flickr-foto’s en URL’s onder elkaar zetten en zo een ‘verhaal vertellen’. Handig als je verslag wilt doen van een evenement of om bijvoorbeeld een beeld te geven van alle publiciteit rondom een productintroductie. Je begint het ‘verhaal’ met een persbericht of blogpost over de launch, eventueel aangevuld met een video, Daaronder kun je reacties via Twitter weergeven en artikelen die erover zijn verschenen in de media.

Natuurlijk heeft Storify het ook gemakkelijk gemaakt om content te delen. Na het publiceren van een verhaal kun je iedereen die erin voorkomt een berichtje sturen. Misschien nog wel interessanter is de optie om een Storify te mailen, waardoor het een handige tool kan zijn voor een nieuwsbrief. Het enige nadeel is nog dat URL’s in de email nogal lelijk worden weergegeven. Een ander negatief puntje is dat Storify af en toe beter ‘Stoorify’ genoemd kan worden – erg stabiel is het allemaal nog niet. Maar aangezien de dienst nog in de beta-versie zit én ontzettend hard groeit, zal dat nog wel bijdraaien. Sinds de start in oktober 2010 werd Storify 13 miljoen keer bekeken – waarvan bijna een kwart (4,2 miljoen) in maart. Kijk hier voor een nuttige Storify-handleiding van Jeroen van der Schenk.

Paper.li

Een tool waar je veel vrienden mee kunt maken, maar evenzoveel vijanden is Paper.li. Je hebt hem vast wel eens voorbij zien komen:

The Edwin de Vries Daily is out! ? Top stories today via @zus and @zo.

Dit is content-aggregatie in de gemakzuchtige zin van het woord: je laat de dienst een keer per dag of per week een selectie maken van tweets van mensen die je volgt – als deze verwijzen naar een online artikel. Deze tweets worden afgebeeld als een online krant en uiteraard krijgt iedereen die eraan heeft bijgedragen een bericht. Hartstikke leuk voor jezelf, om alle tweets in je timeline in een handig overzichtje te zien. Maar ik (en velen met mij) zie niet zoveel heil in Paper.li als PR-tool, door het gebrek aan samenhang – de ‘Daily’ wordt immers automatisch samengesteld. Ik heb ook nog nooit zo’n ding echt gelezen.

Maar zoals voor elke stap in online PR geldt: beter een beetje stoeien met een tool die misschien niet helemaal optimaal is, dan helemaal niks doen. De ultieme social media strategie heeft nog niemand in huis – we zijn allemaal aan het oefenen. Dus: beter goed geaggregeerd dan… niks doen. Zolang je maar wel iets waardevols toevoegt aan wat er al geschreven wordt.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Woontje.nl

    Leuk stuk, gelijk Tumblr account aangemaakt.


    29 april 2011 om 19:25
    Roy Huiskes

    Dat hele paper.li is zo misbruikt dat het zijn waarde aardig verloren is, in de ogen van mij en een behoorlijk aantal mensen in mijn omgeving.


    29 april 2011 om 19:47
    Frheek

    @Woontje.nl Benieuwd naar je ervaringen!

    @chapter42 Het zou volgens mij al veel nuttiger zijn als je handmatig tweets zou kunnen selecteren. Daarom is Storify in mijn ogen ook veel handiger.


    30 april 2011 om 17:37
    Roy Huiskes

    @freek, helemaal eens. Dat zou het al stuk slimmer maken, meer gecureerd, minder geautomatiseerd.


    1 mei 2011 om 16:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!