Voor hoeveel en door wie wordt Wehkamp.nl overgenomen?

13 april 2011, 06:07

Voor hoeveel en door wie wordt Wehkamp.nl overgenomen? Als het zover komt, tenminste…. Als bankiers anoniem tegen persbureau Reuters zeggen dat het ‘biedingsbericht in de maak is’, dan móet het natúúrlijk wel zo zijn: Wehkamp.nl staat in de etalage, hoewel het bedrijf dat tot nu toe niet heeft bevestigd en ingewijden aan het FD melden dat het niet waar is. Bol.com en Amazon zouden potentiële kopers zijn. Gisteren rond zessen stuurde het ANP er een bericht over uit, dat gretig werd opgepakt door verschillende media die driftig ANP kopieren. Zo gaat dat. Vraag is nu: wat is Wehkamp.nl waard? En wie koopt het?

Het FD schrijft op basis van de cijfers en de opgevoerde analist op Reuters,com gisteravond over de waardering van Wehkamp.nl:

“Analisten zouden het bedrijf volgens Reuters waarderen op € 200 mln. Dat is nog niet eens de helft van de omzet uit 2009. Die kwam uit op € 441 mln. Gekeken naar het brutorestultaat van Wehkamp, is de waarde van de analisten het vijfvoudige. Ook dat wordt voor een bedrijf dat vorig jaar met 12% groeide en 4,5 mln klanten heeft doorgaans als laag bestempeld. Voor de meeste overnames wordt tegenwoordig zeven keer het bruto bedrijfsresultaat betaald.”

Amazon.com niet echt een logische keuze, bol.com is zélf hard aan het opschuiven richting het volledige assortiment van Wehkamp.nl. Het bedrijf maakt donderdag de jaarcijfers bekend en zal dan mogelijk ook meer informatie geven over de te volgen strategie. Gekeken naar de strategie die tot nu toe gevoerd wordt (het overnemen van gespecialiseerde webwinkels die tegen de grens van hun groeimogelijkheden zijn aangelopen) en het zelf opzetten van gespecialiseerde webwinkels, lijkt het niet helemaal logisch om uit te zijn op een verkoop.

Maar goed, bij Reuters zitten ze er ook wel eens naast, en bankiers…. die zijn natuurlijk niet te vertrouwen ;). Wie zien jullie als overnamekandidaat mocht het er tóch van komen en hoe kijken jullie aan tegen de waardering zoals Reuters/FD schetsen?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    bram

    Van die verkoop wil ik wel de affiliatecommesie opstrijken 🙂


    13 april 2011 om 07:57
    Bram Fasseur

    Het productaanbod van Bol.com en Wehkamp en de achterliggende strategie lijkt, zoals je noemt, steeds dichter bij elkaar komen. Ik denk dat een eigenaar van beide online warenhuizen zich erg gelukkig mag prijzen.


    13 april 2011 om 08:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!