Carlsberg: Unbottle Yourself, saaie Zweden!

29 maart 2011, 04:30

De apps voor iPhone en Android kun je nu al downloaden, de website met uitleg staat klaar, de trailer is 1000 keer bekeken. Carlsberg is klaar voor “Unbottle Yourself” een wedstrijd via social media die het meest heldhaftige uit de inborst van de doorgaans saaie Zweden moet halen. De actie begint over 7 dagen en een uur; op de homepage wordt officieel afgeteld en vind je al inspiratie. Er zijn 500 ‘missies’ die variëren van de hele dag met een licht Duits accent praten tot missie #384: het uitproberen van álle geurtjes in het rek van de parfumerie.

Trailer

Social Adventure

Carlsberg noemt de wedstrijd op de website en bij de beschrijving van de apps een ‘social adventure’. Door zoveel mogelijk punten te halen per missie maak je kans op een feestweekend met je vrienden in HongKong. Op de actiepagina vind je bewijsmateriaal van mensen die (ik denk in opdracht van Carlsberg) verschillende missies alvast voor je hebben uitgeprobeerd. Geef een highfive aan de buschauffeur, dat werk:

Zo werkt het

Er zijn verschillende niveaus van ‘‘goedkeuring’ om te checken of je je werk wel goed hebt gedaan. Er is sprake van ‘self approval’, Carlsberg voegt daarbij toe: “Yes, we trust You” (dat is écht heel cool en slim) dan is er “automatic approval”; dat gebeurt door middel van het uploaden van plaatjes en video’s, en dan is er nog “manual approval” en dat type goedkeuring neemt het Carlsberg team zelf voor zijn rekening. Dan zijn er nog Gold Missions die iets moeilijker zijn en waarmee je iedere dag kans maakt op een iPad of tickets naar Roskilde. Je mag alleen meedoen als je 20 jaar of ouder bent.

De competitie loopt van 7 april tot 17 april, dat is relatief kort. Na de competitie kun je de app blijven gebruiken volgens Carslberg, om lol te maken met je vrienden en uitdagingen uit te zetten naar collega’s of bekenden.

Credits

Agency: Åkestam Holst, Stockholm

Client: Carlsberg Sweden

Creative Director: Martin Cedergren

Art Director: Björn Gustafsson

Copywriter: Patrick Dry

Other creatives: Alex Picha, Ida Tenggren, Jerker Winther, Sara Clewemar

Production company: B-Reel, Monterosa

Wat doet dit?

Vraag me af wat dit nu doet voor een merk. Het ziet er allemaal leuk uit, het idee lijkt aardig. Of de saaie en gereserveerde Zweden het ook leuk gaan vinden dat moet nog gaan blijken. Ben heel benieuwd wat de doelstellingen zijn geweest van Carlsberg op voorhand; wanneer is zo’n actie nu geslaagd. Hoor graag wat jullie hiervan vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Henri Willems

    Volgens mij zijn er twee belangrijke opbrengsten van deze social media actie; 1. het creëren van een aantal nieuwe merkassociaties (fun, out-of-the-box, lef) en 2. het inspelen op psychologische behoeftes van mensen aan een bepaalde status, groei, ontwikkeling middels het gaming element dat men bepaalde ‘missions’ kan ‘accomplishen’. Op deze manier vergroot men het engagement van consumenten bij het merk Carlsberg én verbreed men de merk associaties.

    Leuke actie, wel wat aan de korte kant om voor opbrengst 1 echt nieuwe blijvende merkassociaties te creëren, maar zeker een goeie manier om mensen middels gaming te binden aan je merk.


    29 maart 2011 om 04:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!