SEA News @ SES New York 2011

25 maart 2011, 08:45

Door collega Jeroen van der Veen: Als search advertising consultant lag mijn focus tijdens de SES in New York op de PPC marketing seminars. Op het gebied van het adverteren op Google, Bing en Yahoo was er helaas weinig nieuws onder de zon.

Hieronder een verslag van de meeste interessante onderwerpen die ik gehoord heb tijdens de PPC gerelateerde seminars.

Google Ad Innovation

Tijdens de seminar Google Ad innovation vertelde Alexandra Kerr (Product Marketing manager, Google adwords) over de laatste Adwords advertentie innovaties. Ik noem 2 interessante ontwikkelingen:

Call Metrics

In de US is call metrics gelanceerd, er wordt een uniek telefoonnummer per adwords campagne aangemaakt die automatisch in de tekst vermeld wordt. Naast het aantal telefoontjes kan ook de de duur van het gesprek gemeten worden. Het systeem zorgt ervoor dat het telefoontje automatisch wordt doorgeschakeld naar het bedrijfsnummer.

In Nederland is dit alleen nog mogelijk via een derde partij.

Call Metrics kan o.a. heel interessant zijn voor campagnes gericht op mobiele apparaten. Google geeft aan dat het mobiele zoekvolume in de afgelopen 2 jaar met 500% is toegenomen. Doordat er steeds meer gebruikers zijn van smartphones en tablets blijft deze markt groeien.

Google image search: Adverteren met banners

In de US is het mogelijk om banners in te zetten in een Google images campagne. In Nederland kan het alleen nog met een plaatje met daarbij een tekst. Mijn ervaring met adverteren via Google images is dat het heel rendabel ingezet kan worden.

Het voordeel nu is dat er nog weinig concurrentie is waardoor de CPC gemiddeld €0,05 kan zijn. Doordat er weinig concurrentie is kan er nu al aardig wat Quality Score opgebouwd worden alvorens er ook banners ingezet kunnen worden.

Google kon niet aangeven wanneer het adverteren met banners in Google images ook in Nederland gelanceerd gaat worden.

Adverteren op Facebook

Onderweg naar New York heb ik in het vliegtuig film “The Social Network” gezien over het ontstaan van Facebook. Het is bijzonder om te zien hoe het allemaal begon en hoe groot Facebook is gewonnen binnen een paar jaar.

Tijdens de conferentie is het duidelijk zichtbaar dat er veel interesse bestaat voor de mogelijkheden van het adverteren in Facebook en/ of het hebben van een eigen Facebook Bedrijfpagina.

Ruben Quiones van Path interactive gaf een interessante seminar over adverteren op Facebook. In de awareness fase kan je daar zoals bekend je doelgroep prima bereiken.

Ruben gaf aan dat de adverteren op Facebook geschikt is voor:

  • Groei van het aantal fans
  • Genereren van leads
  • Marktonderzoek
  • Testen van je marketing boodschap

Het is belangrijk dat je met het instellen van een Facebook PPC campagne precies segmenteert/ target om op die manier je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Ruben gaf een voorbeeld waarin hij heel specifiek ging segmenteren. Het resultaat was dat de kosten per lead met 30% daalden. Aangezien de CTR steeg, daalde de CPC ook.

Met het adverteren op Facebook moet je waken voor advertentiemoeheid. Als de advertentie 1,5 dag is getoond aan een Facebook gebuiker, treedt de “Ad Fatique” op en ziet men de advertentie niet meer. Maak daarom gebruik van verschillende beeldadvertenties per segment en laat deze roteren. Het nadeel is alleen wel dat het regelmatig maken van advertenties arbeidsintensief is. De Facebook Advertentie API van TBG kan hierbij uitkomst bieden.

Adverteren op Facebook is in de USA groot en bedrijven kunnen miljoenen mensen bereiken. Nederland telt nu 4,8 miljoen Facebook gebruikers en biedt voldoende mogelijkheden om via adverteren je doelgroep te bereiken.

Targeten op status update

In Facebook kan je zoals bekend targeten op o.a. geslacht, interesses, leeftijd etc. Sinds kort is er een interessante toevoeging, namelijk targeten op status updates.

Marty Weintraub van Aimclear gaf een leuk voorbeeld dat een concurrent van Walmart alle Facebook gebruikers kan bereiken die een hekel hebben aan Walmart.

Zo zijn er veel mogelijkheden te bedenken om een specifieke doelgroep te bereiken op Facebook. Adverteren op Facebook is HOT in de US, ik ben heel benieuwd hoe het adverteren in Facebook zich verder ontwikkeld in Nederland. Ik ben zelf nog enthousiaster geworden over de mogelijkheden.

De presentaties van de seminars over de mogelijkheden van Facebook:

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!