ReclameReview: Hunkemöller

23 maart 2011, 12:33

Sex still sells, als we tenminste de nieuwe commercial van Hunkemöller mogen geloven. Maar zou dit echt werken? Begrijp me niet verkeerd: ik kijk graag naar deze commercial. Maar goed, ik ben de doelgroep niet van Hunkemöller. Ik hoef geen bh’s te kopen. Wat vinden de dames van deze aanpak?

Credits:

Bureau: SSSS & Orchestra

Account: Martijn Amendt, Ed Stibbe

Editor: Kevin Whelan

Producer: Marlies van Heese

Regisseur: Marcel van der Vlugt

Productie:Caramel Pictures

Geluid: FC Walvisch, Studio Alfred Klaassen

Online: Lastpost

De doelstelling:

Communiceren dat bij Hunkemöller de derde bh gratis is.

De uitvoering:

Wordt het de tuinman, de poolboy of de jongen van de roomservice? De dame lust er blijkbaar wel pap van en heeft voor iedere kerel een bijpassend setje dat ze uitgebreid voor de spiegel showt. Bij Hunkemöller krijg je nu namelijk drie bh’s voor de prijs van twee.

Het oordeel:

Een mooie, welgevormde dame in lingerie, daarmee trek je de aandacht wel van veel mannen. Maar geldt dat ook voor de vrouwen die de doelgroep zijn van Hunkemöller? Of zouden die vooral kijken naar de lingeriesetjes die de dame aantrekt en daardoor geïnspireerd raken om (weer) eens te shoppen bij Hunkemöller? Zou goed kunnen, dat hoor ik graag van de dames die dit lezen. Het verhaal van de commercial is natuurlijk flinterdun: voor elke man met wie ze flirt trekt de dame even snel een ander setje aan. Yeah right. Daarom denk ik vooral dat de setjes als een soort packshot dienen in deze commercial: herkenbaarheid in de shops creëren en de doelgroep inspireren met deze ontwerpen. Goed, dat is mijn mening. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

39 Reacties

    jos

    Is de doelgroep van Hunkemöller alleen vrouwen? Ik denk het niet.


    23 maart 2011 om 13:16
    Hardcopy

    @jos Die opmerking hoorde ik net ook al van iemand. Misschien is mijn vrouw de enige die heel kieskeurig is als het op bh’s aankomt. Want ook al weet ik haar maten, zij moet de bh mooi vinden en (belangrijker nog) hij moet lekker zitten. Om die reden is het voor mij onmogelijk om bh’s voor haar te kopen. Daarom zie ik mezelf niet als doelgroep.


    23 maart 2011 om 13:25
    Annelies Verhelst

    Eens met @davidbrinks. Om maar even de eerste vrouw te zijn die reageert.

    Ik vond het nogal hoerig. Inderdaad: welke van de 3 wordt het? WTF? Alsof je voor gewoon je vriendje niet eens drie leuke setjes zou willen. Of zonder vriendje. Ik trok mijn wenkbrauw behoorlijk op toen ik hem zag. Sterker, mijn commentaar was: welke man heeft dit verzonnen? Maar dat heb ik ook van andere commercials die over vrouwen gaan wel eens. Echt, epic fail deze commercial. Al zijn het best leuke setjes.


    23 maart 2011 om 14:00
    Marjon

    Voor een pornofilm duurt deze intro wat lang. En hij stopt te vroeg dus. Maar mooie setjes hoor.


    23 maart 2011 om 14:10
    Nina

    Ik vind het een sexy en leuke reclame, de setjes worden duidelijk geshowed, ik vind het als vrouw helemaal niet storend en hoerig neergezet, eerder grappig en verleidelijk. Het geeft je ook het ‘zo wil ik er ook uitzien’ gevoel. Ik zeg rennen naar de hunkemoller! Mooie lingerie moet toch op een sexy manier gepromoot worden?


    23 maart 2011 om 14:14
    Pieter

    Gisteren werd ik met deze commercial geconfronteerd in mijn tijdlijn van Hyves. Aangezien hij dus niet specifiek is getarget op vrouwen mogen we denk ik concluderen dat hij op zijn minst deels gericht is op mannen..


    23 maart 2011 om 14:16
    Annelies Verhelst

    Nina, sorry hoor, maar als je naar de Hunkemoller gaat om ‘er ook zo uit te zien’ dan kom je altijd terug met een grote teleurstelling. Verleidelijk vind ik het echt niet, ja, die mannen misschien, maar serieus, doe jij je deur open in je lingerie?


    23 maart 2011 om 14:23
    tjans

    Haha ik wel anneliesje, jij niet? Alleen die leuke mannen zijn er nooit in het echt, dat is pas een epic fail!

    Ik vond het een lekkere luchtige reclame met een vette knipoog, beetje coca cola light break meets axe. Komisch, mooie beelden, leuke setjes, niemand beledigd, niks mis mee.


    23 maart 2011 om 14:44
    Gijs

    [miereneuker]

    De doelstelling van Hunkemöller is niet om ’te communiceren’. Naamsbekendheid verhogen of verkoop stimuleren misschien, maar communiceren is nooit (never say never) een doel op zich.

    [/miereneuker]

    Goeie reclame trouwens. 😉


    23 maart 2011 om 14:58
    Annick

    Ik vind de setjes vooral heeeel leuk. Hunkemoller vind ik altijd vreselijk ouderwetse lingerie hebben dus dit zorgt er wel voor dat ik de volgende keer als ik in de stad ben er toch een bezoekje aan ga wagen.


    23 maart 2011 om 15:01
    jeroen

    Bureau: SSSS & Orchestra

    Account: Martijn Amendt, Ed Stibbe

    Editor: Kevin Whelan

    Producer: Marlies van Heese

    Regisseur: Marcel van der Vlugt

    Productie:Caramel Pictures

    Geluid: FC Walvisch, Studio Alfred Klaassen

    Online: Lastpost

    interesseert mij wat….. wie is het model????????


    23 maart 2011 om 21:03
    Daniël

    Vrouwen worden in deze reclame verleid net als de mannen met Axe reclame’s waarin vrouwen afkomen op de mannen die deze deo gebruiken.

    Het gevoel van mooie mannen vinden mij aantrekkelijk met deze setjes lingerie moet ontstaan.

    Als ik met niet vergis heet dit de klassieke conditionering.


    24 maart 2011 om 06:59
    Annelies Verhelst

    Tja, zal ik wel ouderwets zijn zeker? Die setjes zijn leuk, maar ik vind het zo verschrikkelijk stereotyperend neergezet. Ja, ik snap heus de knipoog, luchtig enzo, maar er bekroop me toch een gevoel dat als ik zelf naar die winkel zou gaan, ik die setjes op geen enkele manier zou passen, er lang niet zo sexy in uit zou zien en meer van die dingen. En dat heeft niks met mijn zelfvertrouwen te maken, maar meer met mijn ervaringen met bh’s kopen. Ze hadden het iets realistischer mogen neerzetten, niet zo over de top als dit.

    En los daarvan: ik hou niet van welke conditionering dan ook..dus wellicht zit daar het probleem


    24 maart 2011 om 08:12
    Michel H

    Zijn vrouwen die ‘epic fail’ zeggen uberhaupt wel de doelgroep? 😛

    Maar serieus, voor de dames: naast je mening over deze reclame; wat vind je van Honkemöller, en kocht je er voor deze reclame regelmatig iets?


    24 maart 2011 om 08:16
    Peter

    Als je je niet voelt aangesproken behoor je blijkbaar niet tot de doelgroep. Toch?

    De (dis)kwalificaties in de reacties zijn echter ook stereotype, want gaan geen moment over de commercial als effectief medium en geen opmerking over de weinig Hollandse maten van de juffrouw.

    Nog stereotyper vind ik echter de suggestie uit de reacties hierboven dat de Hollandse vrouw futloos, fantasieloos, braaf en vooral zedig moet zijn.

    Get real en leg die chicklet weg.


    24 maart 2011 om 08:38
    Nicole

    Als vrouw zijnde krijg ik van deze commercial alleen maar meer de lente in het hoofd. Mooie setjes, leuk gefilmd, zeker niet ‘hoerig’. En ach, als de mannen het ook mooi vinden is t mooi meegenomen toch? En… altijd beter dan de Sloggi reclame 😉 (die trouwens ook Triumph in hun portfolio hebben als ik me niet vergis).


    24 maart 2011 om 08:47
    Annelies Verhelst

    Peter, dat is niet mijn insteek (ik lees misschien 1 chicklet per jaar). Ze hoeven niet braaf te zijn, maar zo overdreven als het wordt gesteld hoeft het ook niet van mij. En die maten zijn inderdaad weinig Hollands, en dat vind ik alleen maar bijdragen aan mijn argument dat het gewoon over de top is.

    De commercial is nog steeds een effectief medium, je onthoud ze, het feit dat iedereen weet waar we het over hebben als hier een commecial besproken wordt zegt genoeg. Alleen koop ik dingen niet omdat ze in een commercial worden gezet, maar het kan wel mijn beeld van een merk veranderen. Alleen in dit geval niet zo positief. Het doet me namelijk denken dat Hunkemoller niet voor de gewone Hollandse vrouw met een maatje meer en minder sex appeal is. En dus zal ik er minder snel naar binnen lopen, niet dat ik dik ben, maar ik heb ook voor die commercial al regelmatig het gevoel gehad dat Hunkemoller zich richt op meisjes die nagenoeg perfect zijn. Dus ik kocht er al een heel stuk minder dan voorheen.

    En lol @ Michel H, je zou wel es gelijk kunnen hebben ;-).


    24 maart 2011 om 08:52
    Jade

    ik kocht toch al steeds minder bij hunkemoller,omdat het daar vol staat met mannen die staan te gluren wat voor setje je gaat kopen.Ik voel me daar erg ongemakkelijk bij.Wat dat betreft beantwoord de reclame aan de juiste doelgroep nl.de man.


    24 maart 2011 om 17:00
    zoey

    Hunkemoller wil laten zien dat zij niet ouderwets is maar jong en gedurfd. Toch trekt het mij niet aan om bh’s te kopen. Modellen net niet leuk genoeg of past niet mooi en voor die prijzen is het niet waard. Met deze advertentie probeert hunkemoller haar imago te verfrissen door mooie vrouwen te zetten met volle borsten. Hierdoor voelt de gewone vrouw niets bij dat plaatje. Ze konden beter richten op werkende vrouwen of moeders die druk hebben. Dan zou het doel 3de bh halen veel beter werken. Victoria secret zou het beter kunnen doen bij jonge vrouwen en meeste mannen kennen het wel, onze doutzen engeltje. Ik denk niet dat de vrouwen snel opgewonden raken als zij hunkemoller lingerie krijgen van hun mannen. Daar speelt Bijenkorf heel goed in, mooiste lingeriemerken in haar assortiment opnemen. Hunkemoller zou goed moeten kijken welk imago zij wilt uitstralen bij haar doelgroepen en wat haar boodschap is.


    25 maart 2011 om 21:40
    Fabienne

    Sorry, ik vind het gewoon de zoveelste reclame waarin weer een vrouw die je nou niet echt bepaald allerdaags tegenkomt, ja op tv, wordt neergezet. Mannen kijken er graag naar, ik voel me er niet prettig bij. Waarom moet ik naar de zoveelste vrouw kijken met mijn man naast me op de bank die in ondergoed door mijn beeldscherm heen wandelt. Nou,nou.. Ik ben niet dik, maar ik heb haar figuur niet. De setjes zouden mij dus niet zo staan als haar.

    Waarom gebruiken we nou niet eens échte vrouwen? Zoals Dove doet. Dán voel ik me wel aangesproken hoor en hoef ik me niet naar te voelen als ik 15min. lang reclame blokken vol vrouwen in ondergoed hoef te bekijken over mijn eigen uiterlijk. Ik heb namelijk heupen, en doe dus blijkbaar niet aan de standaard van tegenwoordig.


    30 maart 2011 om 17:31
    Sheila

    Hmmmm… toevallig zei ik gisteren nog tegen een vriend van me: met andere woorden… ik ben een slet en ik heb voor alle mannen een ander setje?!?!?!

    Sorry hoor… vind het dus echt wel hoerig neergezet…

    Deze dame zit hoerig te wachten op haar mannen….. en in de vroegere reclames van Axe ging het ook om de hoerige vrouwtjes die op de mannen afstormde… en die reclame van smint…. helemaaaal verschrikkelijk…

    Ik heb er gewoon een pesthekel aan dat het in sommige reclames de normaalste zaak van de wereld lijkt om maar vreemd te gaan of meerdere vriendjes/vriendinnetjes tegelijk te hebben…. bleh… kotsmisselijk word ik ervan!


    3 april 2011 om 18:02
    jorijntje

    wat een overtrokken reacties allemaal…. ik vind deze commercial gewoon grappig opgezet, dat hoef je toch allemaal niet zo serieus op te vatten? en ik als hetero-vrouw kijk zelf toch ook liever naar een mooie vrouw die mannen het hoofd op hol weet te brengen in een lingeriereclame! kortom: ik vind het een mooie, leuke reclame en krijg er spontaan zin van om lingerie te gaan kopen!


    6 april 2011 om 06:20
    Ginny

    Lingerie is om in gezien te worden, om je sexy en zelfverzekerd in te voelen. En dat straalt deze dame opzeker uit. Het staat mooi, sexy en elke man loopt met haar weg.

    Wat wil een vrouw nog meer dan zich sexy en begeerd te voelen? 😛

    En lingerie helpt daar zeker bij.


    6 april 2011 om 15:59
    bottle

    Ja hoor… Om je zelfverzekerd en sexy te voelen zodat je 3 mannen in bed kan krijgen zoals het daar dus gaat???

    Sorry… Laat mij dan maar lekker ouderwets zijn en me voor 1 man gaan….. Ook dan kun je zelfvertrouwen en sexy krijgen…… Waarom nou die 3 mannen??? Kan toch gewoon ook met dr vriend op 3 waanzinnig sexy momenten??? Vind al die reclames… Dat anti monogamie gweoon tegek worden.. Maar nogamaals… Laat mij maar lekker monogaam em ouderwets zijn! 😉


    6 april 2011 om 16:08
    Donna

    Iedere vrouw die hier op reageert in de zin van “wat een hoer, dat kan je niet maken” is stiekum gewoon jaloers op deze mooie dame van de reclame.

    En ja, ook ik zou GRAAG op haar willen lijken, maar om je nou zo af te geven op iemand die er beter uitziet dan jij? Zwak.

    De reclame is erg sexy, maar puur suggestief en laat niks plats zien. Sterker nog, ik vind hem wel funny.

    We weten allemaal ook wel dat Hunkemoller nu nu bedoeld dat iedere vrouw die daar haar BH koopt meteen met 3 verschillende mannen moet aanleggen, het is gewoon een grappige stunt die ook nog geweldig bij deze aanbieding past bij wijze van spreken. Nederland, neem toch eens alles niet zo serieus, SMILE!


    9 april 2011 om 22:30
    Layla

    ik vind het een reclame die alleen op mannen is gericht, als vrouw voel ik mij er niet blij of prettig bij. Had wel wat meer style van Hunkemoller verwacht!


    11 april 2011 om 05:02
    mike

    Mooie reclame vrouw wordt neer gezet zoals vrouwen zich zelf graag zouden zien en mannen hoe ze hun vriendin/echtgenoot willen zien (mijn mening). Ik vind het totaal niet hoerig of overdreven, wat ik zie is een vrouw die zich goed voelt en dat ook uit durft te stralen (maar het blijft reclame natuurlijk).

    Tuurlijk ze hadden ook een andere manier van reclame kunnen doen maar seks/erotiek doet het nou eenmaal goed en de meeste kijken er na ook al is het nieuwsgierigheid. Ik hou van een mooie vrouw en natuurlijk is dit voor sommige niet wat zij zouden willen zien maar voor het groote publiek is dit denk ik toch een hele goede reklame.

    Vrouwen lijken mij juist heel onzeker en daardoor zijn er vrouwen die dit niet zullen waarderen, de meeste mannen wel natuurlijk het zit nou eenmaal in de aard van een man om naar mooie vrouwen te kijken (en ik ben geen uitzondering). Meeste mannen zullen er om liegen tegen hun vrouw/vriendin maar kijken doen ze allemaal en als mannen bij elkaar zijn zullen ze er over praten. Volgens mij is het alleen maar goed dat mannen dat kunnen doen juist door een jaloerse vriendin (of vriend) gaan relaties kapot, het heeft meestal met vertrouwen te maken en respect. Hoeveel ik ook van mijn vrouw hou ik zal er altijd eerlijk over zijn dat ik kijk, en mijn vriendin zou daar respect voor moeten hebben zo niet dan is ze niet de ware en is er geen vertrouwen en wederzijds respect.

    Vrouwen die hier moeite mee hebben zijn vaak onzeker of zonder vertrouwen, perfectie is wat je in je hoofd hebt zitten wees tevreden met wie je bent en straal dat uit. een mooie kop is en figuur is niet het belangrijkste maar wie je bent en wat je uitstraalt.

    Gr Mike


    21 september 2011 om 09:19
    Henk

    Gezien de vele reacties op dit artikel is het een prima artikel haha.


    21 september 2011 om 11:46
    Henk

    Typo: ik bedoelde natuurlijk dat het een prima commercial is gezien het aantal reacties.


    21 september 2011 om 11:47
    Peter

    Natuurlijk Henk.


    21 september 2011 om 12:43
    cindy

    Vanavond had ik het er met vriendinnen over dat vrouwen zich alleen maar onzekerder van worden.

    Ze is prachtig, maar bij de nieuwe reclame gaat ze wel iets te ver, TE zijn we van mening.Vrouwen worden hier alleen maar onzeker van en vooral doordat Hunkenmoller zoveel photoshop gebruikt bij de reclamefolders en het mega aantal filters gebruikt bij deze reclame.

    Te veel borsten en handen naar de borsten in de nieuwe reclame, zeg nu zelf dit gaat toch net iets te ver, de reclame van Burger King met Paris Hilton was zelf te aanstootgevend, maar dit gaat dezelfde kant op, en dat werkt averechts bij vrouwen, voor omdat er zoveel gepraat wordt over de reclame, heeft de winkel nu de image ordinair i.p.v een winkel met klasse,jammer maar ook wij kopen liever ons ondergoed gewoon bij de h&m, simpel en met vol zelfvertrouwen.


    21 september 2011 om 18:57
    Jan Willem Alphenaar

    Hey tieten. Dat ik deze post gemist heb zeg in maart.


    21 september 2011 om 19:09
    Katja

    Ik denk dat de strekking, wat ons dames betreft, wel duidelijk is. Wij houden er niet van en Hunkemoeller slaat volledig de plank mis. Sorry maar anno 2011 moeten ze toch wel weten dat vrouwen zelf hun lingerie kopen (emancipatie) en de luxe lingerie , die onze mannen kopen, in de luxe zaken word uitgezocht, waar zij dan zelf bij zijn om het goed te keuren en te betalen. Maar die kopen we zeker niet bij de Hunkermoeller!!!! Dat zijn de “hema-setjes” die we daar kopen. Need I say more!?


    22 september 2011 om 04:37
    bloemetje

    Typisch weer door een man verzonnen. Ik voel me als vrouw enorm tekortschieten als ik dat model in lingerie zo over dat bed zie rollen. Wil mijn man dat ik dat ook doe? Ik ben toch geen prostituee? Bovendien heb ik op mijn 47 echt niet meer zo’n figuurtje, dus heb plaatsvervangende schaamte als ik daarnaar kijk. Door dit soort reclames krijgen mannen het idee, dat het met hun vrouw allemaal maar saai is, en ze toch echt wel naar porno(verslaving!) moeten gaan grijpen. Baal er enorm van. Mijn dochter van 14 kijkt ook mee. Heeft bijna net zo’n figuurtje, maar ik wil niet dat zij denkt dat vrouwen op zo’n manier wulps over dat bed moeten rollen. Bah, Baal enorm van Hunkemoller (waar ik al eeuwen mijn lingerie koop), ik ga ze boycotten. Morgen maar naar de Bijenkorf…


    23 september 2011 om 16:06
    aniniemous

    photoshop is not good for the world , listen to me because the world would be better without photoshop. LIFE IS BEAUTIFUL!! xx


    1 februari 2018 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!