SXSW: Over de toekomst van internet

18 maart 2011, 09:38

Eens per jaar staat Texas in het teken van het SXSW festival, de hotspot op het gebied van muziek, film en interactiviteit (zie ook het artikel van Dennis Knetemann eerder vandaag). Iedereen reist af naar het beloofde land op zoek naar de komende trends waar wij de komende jaren van in de ban zullen zijn. De goudkoorts is toegeslagen. Velen denken het en spreker Tim O’Reilly durft er voor uit te komen: Het internet verdwijnt en Web 2.0 maakt plaats voor Web 3.0. De opkomst van de sensor-economy brengt vele voordelen met zich mee, maar betekent het verdwijnen van het internet ook het einde van onze privacy?

Van bewust naar onbewust

“Big ideas are like locomotives” zegt Tim O’reilly, auteur en bedenker van de term web 2.0. “They pull a train, and the train’s gotta be going somewhere lots of people want to go.” Waar Web 2.0 deuren opende voor mensen om samen te werken, zelf te publiceren en bewust te delen met anderen, is Web 3.0 het moment waarop we vergeten dat we dit aan het doen zijn. Stel je voor dat het GPS-systeem in je IPhone jouw locatie doorgeeft aan je koffiezetapparaat zodat het weet wanneer je thuis bent en alvast begint met het zetten van een verse kop koffie. Goede ideeën beginnen met goede koffie. We kunnen al onze aandacht richten verbetering van de kwaliteit van het leven en alle andere dingen die belangrijker zijn dan het onthouden van huishoudelijke taken.

Leven in balans

Denk eens na over de mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid of gezondheid wanneer je levensstijl precies is bij te houden. Volgens Tim O’reilly zullen we nog steeds content leveren voor het web, alleen gebeurt dit geautomatiseerd en onbewust. “Phones and cameras are going to be ears and eyes for applications”. Zo kunnen sensoren in apparaten zien wat we aan het doen zijn, waar we zijn en hoe snel we gaan. Het resultaat is een perfect uitgebalanceerd dieet met de juiste hoeveelheid en persoonlijk naar jouw gestel aangemeten, vervolgens houdt je weegschaal je vrienden op de hoogte van je vooruitgang door je gewicht te Twitteren. Een ideaal vooruitzicht waarbij de lange termijn effecten een langer leven en meer respect voor de natuur zijn.

Gevolgen voor privacy

Maar het onbewust doorgeven van data heeft ook een duistere kant. Ondanks alle kansen komt ook het privacydebat weer om de hoek kijken. Marissa Mayer, vice-president van Google beweert dat credit-card bedrijven twee jaar van tevoren met 98% zekerheid kunnen voorspellen wanneer getrouwde stellen zullen gaan scheiden. Mayer benadrukt hier wel dat google transparant omgaat met haar data en niet meedoet aan deze data-mining activiteiten. Toch is het Google die zich gevaarlijk op het randje van etisch verantwoord begeeft. In tijden van rampspoed is de peoplefinder van Google een reddende engel. Maar wie zegt dat zij deze gegevens niet misbruiken om bepaalde zaken te onderzoeken en te checken? Zoals groot aangegeven op de webpagina: “PLEASE NOTE: All data entered will be available to the public and viewable and usable by anyone. Google does not review or verify the accuracy of this data”.

Brengt Web 3.0 ons vrijheid en kwaliteit van leven, of betekent dit het einde van privacy en onze vrijheid?

Stephanie de Smale
Consultant bij Upstream

Werkzaam als project coordinator en consultant bij Upstream met een sterke focus op social media monitoring, co-creatie en communitymanagement. Ik werk graag voor organisaties die geloven in de piramids-2-pancakes filosofie en social media organisatiebreed omarmen. Af en toe mag ik graag een beetje filosoferen en nerden over technologie en wat dat doet met onze samenleving, een bijproduct van m'n studie New Media & Digital Culture.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!