Indenty: Zoekmachine marketing trends 2011

14 maart 2011, 06:45

In 2009 publiceerde Indenty al een trendrapport zoekmachinemarketing, vorig jaar deden ze dat ook en ook voor dit jaar heeft het bureau een lijvige whitepaper met trends, facts en figures over zoekmachinemarketing in Nederland voor je in petto. Tom Visser en Christiaan Speldekamp hebben dit jaar de ondertikel “Scoren in SEO en SEA: sociaal, mobiel, lokaal en relevant” meegegeven.

Het whitepaper begint met een rondje trends (van internetgebruik naar ecommerce, mobile search, iPads, privacy, cloud computing en web browser gebruik). Om later via web 3.0 aan te landen bij social media gebruik in Nederland op basis van dit slechte TNS-onderzoek.

In hoofdstuk 3 gaat het richting online marketing trends, met bestedingen en budgetten, onder anderen in b2b op basis van BVA-cijfers. En ook cijfers van het IAB over de verdeling van display en search:

Dan gaat het verder over display advertising en forecasts van Forrester. Om vanaf pagina 23 tot de kern te komen van waar ik dacht dat het whitepaper over zou gaan: zoekmachinemarketing. Daar gaan de heren zeer uitgebreid op in met meerdere expert-interviews, stats, facts, figures en trends. De meest recente iniatieven van Google worden nagelopen (Google Caffeine, Google Me, Google Instant, Google Goggles, Google Instant Preview, Rich Snippets, Google Places en Google Contextual Discovery).

In hoofdstuk 5 (vanaf pagina 35) gaat het verder over SEO-trends. De tanende invloed van PageRank, BlackHat-technieken, linkbuilding en affiliate websites zonder toegevoegde waarde: heel veel wordt aangetikt. In hoofdstuk 6 vanaf pagina 47 gaat het afsluitend over de stand van zaken in SEA. Lees hieronder het volledige whitepaper. Downloaden doe je netjes hier.

Whitepaper

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!