De wondere wereld van de Apps

10 maart 2011, 11:27

Cool! Dat dacht ik meteen, toen ik de eerste keer iets hoorde over Ditto. Dat leek me handig. Niet vertellen, wáár je bent. Nee, je gooit in de groep waar je heen zou wíllen, wat je leuk lijkt om te gáán doen en je hoort vervolgens van je Ditto vriendjes of zij daar nog iets zinnigs over kunnen melden. Of misschien zelfs wel met je meedoen. Gezellig! Dus. Even downloaden, netwerkje opbouwen en Dittoing away! Helaas

Op de site van Ditto, alleen een prominente iTunes button. Geen Android app dus. Laat staan een Blackberry app. Ik las wel op het Ditto blog, dat de Android app op de nummer 1 van de wishlist staat.

“Heya! Android is on our list of improvements – and I think it’s our most requested one as well. No official timeline yet tho’.”

Aha. Geduld hebben dus. Voor een langere review van de Ditto app, kun je trouwens het artikel van Dennis Knetemann (@kekness) lezen. Toevallig zag ik even later op Twitter een berichtje voorbij komen van @michielb:

In dat USA-onderzoek met de nieuwste cijfers, bleek, dat de Android smartphone in januari 2011, de Blackberry Phone voorbij is gegroeid. En al in november 2010 was de iPhone ingehaald. Met mijn verse Ditto teleurstelling nog “top of mind”, moest ik natuurlijk reageren:

Vervolgens kwam er – zoals vaker gebeurt – een interessante discussie op gang, wát nou de beweegredenen zouden kunnen zijn van app. ontwikkelaars om eerst alléén voor iPhone te ontwikkelen. Michiel Berger (@michielb) en Dimitry Vleugel (@dim) kwamen met een aantal valide redenen, die voor betaalde apps gelden, zoals:

1. de onbetrouwbaarheid bij het betalen en

2. de fragmentatie van versies bij Android toestellen.

Alhoewel volgens @dim tegenwoordig de meeste handsets op 2.1 zitten. Allemaal logisch. Maar Ditto is een gratis app. Dus zero betalingsissues, zou je zeggen. Een andere tweet van “Android-man” @dim sneed ook wel weer hout:

Smartphones raken steeds meer ingeburgerd en het gebruik van apps neemt toe (bron: AdMob Mobile Metrics). Maar met Android is dat soms dus onmogelijk. Mobiele sites zijn ook vaak veel minder functioneel dan apps. Neem de Foursquare checkins: via http://m.foursquare.com worden ze niet eens voor je mayorships meegerekend. Dat werkt alleen als je via de app incheckt. Zo ook met feest.je. Als je via de mobiele site van Feest.je incheckt – waar pas sinds kort een Blackberry app voor bestaat – kun je geen medailles verdienen. Nee, dat kan alleen via de app.

Kortom. Eigenlijk kwamen we tot de conclusie, dat we niet echt konden pinpointen, waarom ontwikkelaars een gratis app in de meeste gevallen eerst op iOS ontwikkelen en pas later voor de Android phones. Terwijl er dus in de VS méér Androids over de toonbank zijn gegaan. Misschien kon de founder van Ditto, @Jyri antwoorden?

Helaas nog geen reactie tot nu toe… Maar om nuance aan te brengen, laten we één ding niet vergeten. Apps zijn nog erg nieuw. De iTunes app store opende in juni 2008, en die van Android in oktober van dat jaar. De hele app-industrie is dus nog erg jong en ik kan me voorstellen, dat bedrijven tijd nodig hebben om zich goed te kunnen richten op meerdere platforms. Een app ontwikkel je natuurlijk niet zo maar. Dat vraagt specialistische kennis en ervaring.

En die ‘ruwe randjes’ zien we nu nog. Soms ook omdat er haast is met het uitbrengen van de app, nog nét voor SXSW, of nog nét voor The Next Web. Systemen die nog niet goed samenwerken, mobiele sites die achterlopen op de apps of andersom. Het is interessant te zien hoe zich dit de komende tijd gaat uitkristalliseren.

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marnix

    Opvallend inderdaad. Ik ben zelf ook een Android gebruiker en heb me er ook al verscheidene keren over verbaasd dat apps voor Android veel later komen, of van beduidend mindere kwaliteit zijn.

    Daarnaast is het vreemd dat het bij de ontwikkeling van de regio apps die vandaag zijn gelanceerd wel is gelukt om tegelijkertijd in de Market en de App Store verkrijgbaar te zijn. Stukje merkgevoeligheid van ontwikkelaars denk ik…


    10 maart 2011 om 11:59
    Bert Vegelien

    Het gaat niet zeker alleen om aantallen smartphones, het gaat vooral om de winkel. Ik houd me o.a. bezig het ‘ver-appen’ van prentenboeken. We hebben dat tot nu toe gedaan voor iPad en iPhone. Inderdaad voor de prettigere en efficiënte verkoopomgeving voor koper en verkoper.

    Een paar maanden geleden maakten we voor uitgeverij Gottmer voor iPad/iPhone de gratis te downloaden prentenboek app ‘Daar komt Aap’. Die is inmiddels ruim 17.000 keer gedownload. Om te zien of het al opportuun is om android al fors in te schakelen voor (gratis) apps, zijn we nu in de eindfase van de productie van een vrijwel identieke promo-app Hoen, Kip en Haan voor android. Ik hoop dus binnenkort te kunnen vertellen hoe beide acties zich vwb de respons tot elkaar verhouden.

    Ik kan op voorhand al wel een flink nadeel noemen van de android market. Apple heeft zijn zicht- en vindbaarheid in de app store beter voor elkaar. En voor ons specifieke vakgebied bijvoorbeeld de belangrijke categorie ‘Nederlandse’ boeken, onderverdeeld in gratis en betaald. Ik mis dat in de android market. In de NL boeken categorie bij Apple zijn we met onze gratis app destijds binnengekomen in de top-10 en daaruit tot nu toe niet meer verdwenen. Dat creëert ook zijn eigen vraag. Die goede steun in de vorm van localisation zal ik straks missen in de android market


    10 maart 2011 om 12:30
    Norman

    Belangrijk is dat er niet wordt gekeken naar het totaal aantal bezitters maar het gebruik van mobiel internet. Ondanks de iPhone in absolute getallen in de minderheid is zijn deze gebruikers vele male actiever dan gebruikers van Android bijvoorbeeld. In Nederland ligt dit aandeel rond de 60/70% volgens mij.. Het lijkt me logisch dat je een App ontwikkelt voor de grootste groep actieve gebruikers ipv grootste groep bezitters van een bepaalde software


    10 maart 2011 om 12:33
    dim

    Laten we voorop stellen dat ik nog geen harde cijfers ben tegengekomen dat Android idd echt groter is dan iOS, wie dat wel heeft mag ze met me delen. Maar die metingen zijn vaak al verjaard op het moment dat ze uitkomen omdat de markt zo dynamisch is. En of Androidbezitters echt zoveel minder internetten moet ik nog zien.

    Maar het is ook een kwestie van tijd dat Androidbezitters net zoveel internetten als iOS’ers. Maar wat ik niet begrijp aan de marketeers, dat ze achter de meute aanhuppelen en niet voorbij hun MacBook kijken naar wat er gebeurd.

    Al meerdere malen heb ik van bedrijven gehoord “tja ons webburo heeft het nooit over Android…dus dan doen we het maar niet”. Wat mi als volkomen absurd in de oren klinkt


    10 maart 2011 om 12:44
    Bert Vegelien

    Hi Dimitry ( Dim) Ik huppel als marketeer niet achter de meute aan. Ik heb je net een paar valide redenen gegeven waarom we android nu als test gaan inschakelen. En ik heb straks vergelijkingsmateriaal die ik graag met jullie zal delen. Over de vorige app hebben we al een stukje geschreven op deze site. Misschien wel leuk om straks de vergelijking hier te publiceren. En voor de goede orde, ik ben geen Apple-fanboy en gebruik mijn Galaxy S meer dan mijn iPhone 4. Maar als het op het kopen of gratis downloaden van apps terechtkomt, gebruik in in 75% van de gevallen mijn iPhone.


    10 maart 2011 om 13:36
    fatimadevos

    @ Norman Ik heb het hier over US cijfers. In Europa zijn er wel meer iPhones dan Android toestellen. Ik weet eigenlijk niet hoe de verhoudingen in de States liggen qua user-activity.

    @ Bert Vegelien ben benieuwd naar je Android-ervaringen. Zou fijn zijn als je die hier wilt delen.


    10 maart 2011 om 14:39
    Mike van Hoenselaar

    Een reden voor ons om niet direct voor Android te ontwikkelen is de coverage die je genereert bij een app op Android. Ik denk dat succesvolle apps eerst op iOS-platform uitgebracht dienen te worden (zie Angry Birds). Ik ben van mening dat als deze eerst op Android uit was gekomen dat deze niet zo populair was geworden. Zo ook in ons geval.

    En de gameplay en de kwaliteit van de winkel EN apps speelt ook een grote rol. Als ik ga kijken in mijn omgeving van mensen met een Android dan valt het nog maar erg tegen wie echt hele gave apps op hun toestel heeft staan. Laat staan dat ze weten dat ze apps kunnen aanschaffen. Ik denk dat bij Apple dat bij je opvoeding hoort van de cultuur die er omheen hangt.

    Een van de redenen waarom wij ook niet voor Android starten is het aantal modellen waar je direct op moet testen. Je moet garanderen dat je app op 200+ verschiullende toestellen draait. De zogezegde fragmentatie. Want recensies tellen heel zwaar. Dat 99% goed draait op hun toestel, maar er staan toch 10 negatieve recensies in van mensen die nou net dat toestel hebben dat jij nog niet getest hebt. Dat draait je de nek om naar ons inziens.

    Dat heb je bij iOS veel minder. Minder toestellen en gebruikers. Gebruikers updaten hun device velen malen sneller dan een Android-toestel. Statistieken heb ik zo niet bij de hand, maar ik weet bijna zeker dan 80% inmiddels alweer op iOS 4.3 (deze week uitgekomen) zit op zowel iPhone als iPad. Dat is voor een ontwikkelaar natuurlijk geweldig.

    We merken bij een app zoals Easycratie die laatste gelanceerd is dat er op dit moment 9 mensen zijn die iOS 3.2.1 nog draaien en daar wat probleempjes ondervinden. Wij kunnen het niet maken dat we die bugs niet oplossen. Wij vergelijken 3.2.1 met Internet Explorer 7. Het gebruik neemt af maar er zijn er nog zeker wel. iOS 3.0 beschouwen wij als IE6. We doen ons best om dat zo goed mogelijk te laten draaien, maar geven daar niet dezelfde support op.

    Een bewuste keuze, maar wat we dus bij webontwikkeling doen, passen we ook toe bij apps. Waarom maken ontwikkelaars sneller plugins voor WordPress? Waarom zijn er zoveel extenties voor Chrome en Firefox? Poeh wat is er veel over te zeggen. Nu is het jullie beurt.


    11 maart 2011 om 07:40
    dim

    @mike Ik kan ver met je meegaan. Maar het ligt natuurlijk ook aan het soort applicatie wat je maakt. Er zijn veel apps te bedenken waarbij de fragmentatie voor minder problemen zorgt dan men verwacht.

    Wanneer ik voor een merk (kleding, krant) een applicatie wil maken om mijn gebruikers, kopers of lezers te bereiken of te bedienen, wil ik ze graag ALLEMAAL bedienen en bereiken. En dan zal mijn webburo een tussenweg moeten zoeken.

    De fragmentatie is er maar neemt snel af. Bij Android is het geaccepteerd om te melden dat je app geen 1.6 ondersteund of iets degelijks.

    Maar waar ik benieuwd naar ben, heb jij een negatief gevoel bij Android en waar komt dat precies vandaan afgezien van de extra moeite die men in een app moet steken door de fragmentatie. En hoe zie jij de komende tijd dan voor je.

    Android zou wel eens naast iOS komen (of dat zo is kan ik niet zeggen, er zijn geen cijfers), maar blijven bedrijven dan nog steeds dezelfde strategie houden?

    DIM


    11 maart 2011 om 08:07
    Mike van Hoenselaar

    @dim

    Klopt. Je hebt lang niet altijd met fragmentatie te maken. Maar het blijft wel een rol spelen. Die tussenweg waar je over spreekt is vaak een webapplicatie(HTML5) en daar een native schil voor iOS en Android overheen leggen. Dat kan. Maar toch heb je dan niet dezelfde experience. Maar mbt budgetten, tijd e.d. kan dat zeker wel een optie zijn. Ook wij geven dit vaak ook eerlijk en direct aan. Je blijft dan voornamelijk afhankelijk van internettoegang en dat kan bij kleding en krantapps nogal tegenvallen. Maar goed bij een native heb je dat ook nodig natuurlijk, alleen hoef je dan alleen de dynamische content op te halen.

    Voor ons is native nog altijd erg fijn om gewoon ook van alle facetten van het platform gebruik te kunnen maken, camera, gps, snelheid CPU, grafische capaciteit.

    Met betrekking tot het melden dat je 1.6 niet ondersteund is leuk, maar men leest daar toch overheen. Ze downlaoden het, het werkt niet en je hebt je eerste slechte review te pakken. Fraai, maar waar.

    Ik heb helemaal geen negatief gevoel bij Android. Toevallig was mijn iPhone 4 recent kapot en heb ik twee weken met een Android G1 moeten doen. Niet helemaal actueel qua techniek en snelheid, maar toen merkte ik toch echt dat ik mijn iPhone toch wel heel erg fijn vond werken. Heel eerlijk moest ik ook concluderen dat op Android sommige dingen gewoonweg wel beter werken (notifications, bepaalde menuinteracties). Ik denk persoonlijk dat steeds meer bedrijven toch voor het web gaan kiezen. Jammere is alleen dat ze daar niet de juiste publiciteit mee halen. Kijk naar de webapp van de SNS Bank. Bijna tot geen coverage. Als de Rabobank weer eens een update heeft van hun app in de Store dan hebben die ineens veel meer coverage.

    Android zal natuurlijk naast iOS komen. Qua gebruikers sowieso. Dat is niet zo moeilijk te zien. De vraag is wel hoeveel mensen gaan de volledige functionaliteiten gebruiken van het toestel. En ik heb nog steeds het gevoel dat dat bij iOS velen malen hoger is.

    Mijn vriendin heeft eerst een ANdroid gehad. Ze heeft daar wat kleine apps mee gedownload in Market, maar voor de rest veel bellen en smsen. Nu heeft ze mijn oude iPhone 3G en ze gebruikt super veel dagelijks. Dat is voor elke marketeer toch meer waard om in aanraking te komen met je merk dan bij ANdroid het geval is. Is een aanname, dus als er andere stats zijn, houd ik me aanbevolen ter inzage.

    Ik denk dat er steeds meer platformen komen (graantje meepikziekte) maar dat er ook bedrijven op zullen staan die een mooie synergie kunnen bieden voor relatief een klein budget waarmee je jouw idee op een breed platform kunt verspreiden. Die tools zijn er al op dit moment. Je kunt al relatief gezien al vrij makkelijk van HTML5 naar native gaan tegenwoordig.

    Alleen is dat de oplossing. Je wil de juiste beleving op het juiste moment kunnen bieden. Waarom is Marktplaats dan van HTML5 overgestapt naar native? Ik denk daarom. De roadmap van een app gaat verder dan simpel wat HTML5 overzetten naar native. Als je echt wat me je app wilt gaan doen en een relatie wilt onderhouden met je ambassadeurs dan ontkom je niet aan een native app. Of dat nou op iPhone of Android is.

    Ik blijf het volgen. Erg interessant. En natuurlijk en intussen gave goed converterende dingen maken. Leuk hobby heb ik toch ;-).


    11 maart 2011 om 10:41
    dim

    @Mike Ik kan je weer niet op leugens betrappen. Maar het punt dat ik wel maken heeft met de tweet te maken die hierboven staat en dat is acceptatie van Android als een markt. Waarschijnlijk ben jij niet maatgevend omdat je de tijd neemt om deze “discussie”te voeren maar het blijft mij te stil rond de Android app ontwikkeling.

    HTML5 moeten we inderdaad afwachten, maar daar hebben we nu niks aan. De situatie is zoals die is en ook wij blijven het in de gaten houden. Er komen wat nieuwe Marketmaatregelen aan die de situatie waarschijnlijk zullen veranderen.

    Maar in ieder geval leuk om eens de info vanaf de andere zijde te horen.


    11 maart 2011 om 11:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!